סגור
כנס Work Afetr Work - פאנל מיכאל רייטבלט, חמוטל מרידור
(צילום: סיני דוד)

Work after Work
"החברות הטובות באמת לא מנסות לגייס דווקא עכשיו כספים"

"למרות הסערה בשווקים אנחנו צופים שהרבה חברות גדולות יהיו שוות הרבה מאוד", אמרה חמוטל מרידור מקרן וינטג', בערב מסדרת "Work after Work" של "כלכליסט" בשיתוף KPMG ישראל. לדברי מיכאל רייטבלט מ־Forter, "חברות ציבוריות חייבות עכשיו להגיב מהר ללחצים"

"הפתיע אותי כמה זמן לוקח מהרגע שהשווקים הציבוריים קורסים ועד שההשפעה ניכרת בשוק הפרטי", אמרה חמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' במושב שהתקיים במסגרת מפגש בכירות ובכירי ההייטק וקהילת ההון סיכון לכבוד סוף השנה האזרחית, בערב מסדרת "Work after Work" של "כלכליסט" בשיתוף KPMG ישראל בהשתתפות מיכאל רייטבלט מייסד־שותף ומנכ"ל Forter, חברת הפינטק העוסקת במניעת הונאות במסחר מכוון, ובהנחיית כתבת "כלכליסט" סופי שולמן. "כיום סבבי הסיד נראים עדיין כפי שנראו ב־2020 וב־2021", העידה מרידור. "לאט לאט זה יגיע לסבבי הסיד".
לדברי רייטבלט "כשאני מסתכל על חברות ציבוריות, אחד החסרונות זה שהן חייבות להגיב מהר ללחצים חיצוניים. הקמנו את החברה לפני עשור. יש לנו לא מעט כסף שגייסנו, הרבה הודות לאווירת הגיוסים הקלה שהיתה ב-2021. אני, שעברתי שני משברים — ב־2000 וב־2008. הייתי בטוח כבר ב־2014 שעוד שנייה יפרוץ עוד משבר, אז בכל פעם שיש לי הזדמנות לגייס עוד קצת כסף, אני עושה זאת".
על מה מסתכלים במצב כזה?
"יש שני דברים שאנחנו מסתכלים עליהם: ראשית, מה אנחנו צריכים לעשות - מבחינת שיווק, מכירות או פתיחת משרדים בעולם — כדי להגיע ליעד שהצבנו עוד חמש, שמונה או עשר שנים. אנחנו רואים אם יש לנו את הכסף ומזה גוזרים את התוכנית. שנית, אנחנו בוחנים האם משהו השתנה בקצב גידול ההכנסות וההוצאות שלנו. השנה כבר עברנו את קצב גידול ההכנסות החדשות ואנחנו בונים על זה שיהיו הכנסות חדשות בשנה הבאה".
חמוטל, מה חומרת המצב אצל חברות שפונות אליכם?
מרידור: "חברות טובות באמת ראו את המשבר מגיע, וכמו מיכאל הגיעו עם הרבה כסף בקופה, ויש להן כסף לשנתיים קדימה — כדי לשרוד. חברות טובות אפילו יכולות לצמוח במשבר אם התחרות להן תדעך. האמת שהחברות הטובות שאנחנו משקיעים בהן לא מגייסות כיום. יש יוצאי דופן, אבל מי שמחפש לגייס עכשיו, ולא הצליח לגייס כשהיה המון כסף — אלה כנראה לא החברות הכי מצליחות.
"עם זאת, אנחנו רואים הרבה חברות שמבינות שיש להן רק 20 חודשים ורוצות להאריך את מסלול ההמראה. בתחילת השנה היו הרבה סבבי צמיחה, אבל זה היה המשך מגמה מ־2021. בקרן הצמיחה שלנו לא עשינו כמעט השקעות לאחרונה. בשנה הבאה סביר שנפגוש חברות שרצו לגייס בשוויים מופרזים ואמרנו להן לא. הן אולי יחזרו אלינו עם מכפילים יותר קטנים. אנחנו גם צופים שהרבה חברות ייסגרו, אם לא בשנה הזו, אז בעוד שנתיים. אנחנו גם יודעים שלהון הפרטי יש יותר מחצי טריליון דולר שמחכה לבצע מיזוגים ורכישות.
למה בכלל צריך את כל הכאב ראש הזה היום עם חברות כשאפשר לעשות ריבית של 6% בלי כאב ראש.
"אנחנו נותנים החזר של הרבה יותר מ־6% בשנה", השיבה מרידור. "המשקיעים שלנו יודעים את זה. השקעה בקרן זו השקעה לטווח ארוך. יש לנו הרבה משקיעים מוסדיים, ישראלים ואמריקאים. ברור שהגיוני לאדם הפרטי לשים את הכסף בצד, אבל הטכנולוגיה לא הולכת לשום מקום, אלא רק לוקחת חלק גדול יותר בעולם שלנו. אנחנו צופים שהרבה חברות גדולות שיהיו שוות הרבה מאוד. בטווח הארוך, זה מאוד הגיוני להשקיע בקרנות הון סיכון הטובות. יש הבדל גדול בין הטובות ללא טובות", הדגישה מרידור.
מיכאל, אתם עדיין מקבלים טלפונים מחברות לגייס כסף?
רייטבלט: "אתה תמיד מקבל טלפונים כשאתה לא צריך כסף. קרנות יושבות על 100־300 מיליארד דולר. צריך לשים אותו איפשהו. אני משקיע יותר בקרנות עכשיו מאשר בשנה שעברה. יותר קל לעשות 30%־40% תשואה".
גם אתם עשיתם מהלכי התייעלות?
"לא רק שלא עשינו קיצוצים, אלא שאנו ממשיכים לגייס ולפתוח משרדים בעולם. מהלך שעשינו זה לשבת על תקציב SaaS (תוכנות כשירות) ששוויו כמה מיליוני דולרים. יש לנו בערך 150 כלים שאנחנו משתמשים בהם. הצלחנו לייעל אותו כמעט בחצי בלי לפגוע בשום תהליכים. היינו חברה מאוד רזה מלכתחילה, ולא התפרענו לא בשנה שעברה לא ב-2020 ולא ב־2019".