סגור
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס
(סיני דוד)

ועידת התחזיות
אייל בן סימון: ״העסקה לרכישת הפניקס טובה מאוד למשק הישראלי״

בוועידת התחזיות של כלכליסט והפניקס אמר מנכ״ל חברת הביטוח כי ״חבירה של מוסדיים לחברות כרטיסי אשראי הינה טובה לשוק האשראי ותגביר את התחרות לטובת הצרכן״

"העסקה לרכישת הפניקס הנה הבעת אמון בחברה, בבכיריה, בשוק ההון הישראלי וטובה מאוד למשק הישראלי". כך קבע אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס בוועידת התחזיות של כלכליסט. בן סימון הוסיף כי "ישראל חתמה על הסכמי אברהם לפני שנתיים וזו ההשקעה הגדולה הראשונה. הגישה שלהם היא כלכלית לחלוטין. הם בדקו את מדינת ישראל ומצאו שהיא מעניינת להשקעה וזה יכול לעשות לנו נהדר כחברה. זה (השקעות החוץ; א"ע) יכול לשפר נושאים כמו התשתיות והתעסוקה המקומיים".
כזכור, לפני כשבועיים פרסמה הפניקס על מזכר הבנות שנחתם בין בעלי השליטה בה, קרנות ההשקעות סנטרברידג' וגלאטין, לפיו מכרו את השליטה בחברת הביטוח לקרן ההשקעות האבו דאבית ADQ. השווי של הפניקס בעסקה עומד על 9.2 מיליארד שקל. אולם הדרך אל סיום העסקה ואישורה עדיין ארוכה ומורכבת.
בן סימון הסביר כי יש מקום לסמוך על הרגולטורים הישראליים שייבחנו את העסקה לפרטיה. לדבריו "במדינת ישראל יש תהליכים מסודרים לבדיקת השקעות זרות (הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות; א"ע). המנדט שלה הוא לבדוק היבטי ביטחון במדיניות השקעות החוץ ולבדוק גם את הסיכון בזליגת המידע של הפניקס. בדיקת הוועדה לוקחת 30 יום, וזה טוב כי המהירות מקטינה את אי הוודאות. אם הוועדה מחליטה שההשקעה היא טובה, זה מעולה, ואם הוועדה תחליט שהיא מאשרת בתנאים מסוימים, אז גם זה בסדר. לאחר מכן הרכישה תבוא לאישורה של רשות שוק ההון והיא בתפקידה צריכה לבדוק את היבטי המשטר התאגידי. בכל אופן אין לאף בעל שליטה, בכל המוסדיים והבנקים, גישה למידע של הלקוחות".
לפי בן סימון המוסדיים יכולים לרכך את הקשיים בהם עלולה הכלכלה המקומית להיתקל בשנה הקרובה כתוצאה ממיתון בכלכלה העולמית. לדבריו "האינפלציה גואה, הריבית במשק עולה, התנודתיות בשווקים גוברת ומשפיעה על מצב הרוח שגם הוא גם משפיע על הכלכלה. המחזוריות הזו עלולה לגרור אותנו למיתון. מה נעשה בתור מדינה כדי לצאת מהמקום זה? מה התפקיד שלנו בתור מוסדיים כדי לשפר את המצב? המוסדיים יכולים לשפר את עולם האשראי בישראל, במיוחד בענפי האשראי לעסקים קטנים והאשראי הצרכני. הגופים המוסדיים יכולים להיות קטליזטור נפלא לתחרות הזו". בן סימון הציג את נתוני האשראי עבור עסקים קטנים, כאשר כרטיסי האשראי והאשראי החוץ בנקאי אחראים על 16 מיליארד שקל מאשראי בתחום זה, לעומת הבנקים בהיקף של 260 מיליארד שקל.
בן סימון הסביר כי קיימים 4 חסמים מרכזיים שמונעים מהגדלת התחרות בתחום האשראי הצרכני ועסקים קטנים; ניגשות ללקוח, מוניטין ואמון מצד הלקוח, גישה למקורות וידע ותשתיות. לגופים המוסדיים יש יכולת אמיתית להוות גורם לפיתוח האשראי בישראל. אולם לדבריו, המוסדיים יכולים להתגבר על חסמים אלו.
לפי מנכ"ל הפניקס, "כשבדקנו את הלקוחות שלנו, ראינו ש-71% מהלקוחות המדגם השיבו שמעניין אותם לקבל הצעת אשראי מהפניקס. אז מה באמת מונע מאיתנו מלעשות כך? הפער הוא פער הזמן, תוך כמה זמן אפשר לייצר השפעה אמיתית על מפת התחרות". לדברי בן סימון, על מנת לקצר את הזמן לייצור תחרות אמיתית, השוק והאחראים עליו צריכים לחפש אחר מיזוגים ורכישות. לדבריו "חברות כרטיסי האשראי לא באמת הצליחו לייצר תחרות. בחבירה וחיבור נכונים, החברות יוכלו לייצר ערך. מתן הקלות ואפשרות מיזוג יכולה לייצר ערך עצום ללקוח ולמפת תחרות האשראי בישראל. חבירה של מוסדיים לחברות כרטיסי אשראי הינה טובה לשוק האשראי ותגביר את התחרות באשראי לטובת הצרכן".