סגור
כנס פריז - שולחן מיקרוסופט
משתתפי השולחן העגול במסגרת משלחת העסקים לפריז (צילום: אביגיל עוזי)

פריז 2024
"השאלה המרכזית בכל סטארט אפ היא האם הוא יודע למנף את הטכנולוגיה של AI"

 בשולחן עגול על מהפכת ה-AI, שנערך במסגרת משלחת העסקים לפריז של בנק הפועלים וכלכליסט, העריך ארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה: "התחום הרפואי יהיה הנהנה הכי מהיר מאימוץ יכולות AI". מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "באמצעות AI אנחנו מאפשרים לכל אדם להשיג יותר, והיום אנחנו עושים זאת בעזרת טייס המשנה שלנו, ה-CoPilot, המיושם כבר כמעט בכל טכנולוגיה של מיקרוסופט"  

בדיוק ביום הפרסום של עוד דו"ח כספי פנומנלי של אנבידיה, שמספקת את תשתית השבבים למהפכת ה-AI, התקיים בפריז, כחלק מאירועי משלחת העסקים של בנק הפועלים וכלכליסט, שולחן עגול שדן בהשלכות של מהפכה זו. את הדיון הוביל אלון חיימוביץ, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, והשתתפו בו בכירי תעשיית ההשקעות וקרנות הון סיכון בישראל. "CHAT GPT הושק בסוף 2022 וצבר 100 מיליון משתמשים בתוך חודשים ספורים. בפברואר השנה כבר היו 180 מיליון מנויים משלמים ו-1.7 מיליארד משתמשים מזדמנים", תיאר חיימוביץ' את מהירות האימוץ וההתפשטות של הבינה המלאכותית.
"לפני שבועיים הושק GPT-4o", סיפר חיימוביץ'. "זה המודל המתפקד עם יכולות בינה חסרות תקדים. הוא יכול לתקשר באמצעות טקסט, שיח, לראות וגם להביע רגשות. GPT-4o משנה את הדרך שבה אנו עובדים, מקבלים שירותים ומתקשרים זה עם זה, ומכין את הקרקע לאורח חיים חדש לגמרי. זה אחד היישומים הראשונים שאנחנו רואים ל- Artificial General Intelligence. המשימה שלנו היא לעזור ולהעצים כל אדם כך שישיג יותר, והיום אנחנו מוסיפים לכך את הבינה מלאכותית. אנחנו עושים את זה בעזרת טייס המשנה שלנו, ה-CoPilot, המיושם כבר כמעט בכל טכנולוגיה של מיקרוסופט".
חיימוביץ העלה לדיון את השאלה כיצד המהפכה משפיעה על בחינת החברות על ידי גופי ההשקעה.
"אנחנו בהחלט מאותגרים על ידי השינוי הגדול שמתרחש בעולם הטכנולוגיה והסטארט אפים ושואלים את עצמנו שאלות חדשות", ציין ינאי אורון, שותף בקרן הון סיכון ורטקס. "הרבה יותר קל היום לעטוף את אחד ממודלי השפה ולקבל מוצר, ולכן צריך לחפש מהפכות באיזורים והיזמים צריכים להציע לעולם משהו חדש לגמרי. אנחנו פחות מחפשים טכנולוגים חזקים, אלא יותר אנשים שידעו לרוץ מהר על מוצר. החדשות הטובות הן שאחרי תקופה לא פשוטה שבה יזמים רבים היו בסוג של הלם כתוצאה מהשיבוש שה-AI הביא לעולם, אנחנו מתחילים לראות יותר חברות חדשות קמות. החדשות הפחות טובות הן שעדיין אי אפשר להעיד על האיכות שלהן ולתחושתי היא עוד לא לגמרי שם". אריק קלינשטיין, שותף מייסד בקרן הון סיכון גלילות קפיטל המשיך את הקו: "האתגר הוא לא רק במה להשקיע היום, אלא גם איך להמציא מחדש את החברות הקיימות. אין תחום שלא יושפע מכך".
"בקומרה, שהיא קרן צמיחה, אנחנו משקיעים בחברות בוגרות ויש לנו את הפריבילגיה לא להיות בדילמות של קרנות ארלי סטייג'- אנחנו נראה מה יגיע אלינו", אמר ארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה. "השאלה המרכזית בכל סטארט אפ היא האם הוא יודע למנף את הטכנולוגיה החדשה של AI או שהיא מייתרת אותי. חלק מהתשובות קשורות גם ליזמים עצמם. בתחושת הבטן שלי התחום הרפואי יהיה הנהנה הכי מהיר מאימוץ יכולות AI".
נמרוד כהן שותף מייסד בקרן TAU ונצ'רס של אוניברסיטת תל אביב הוסיף גם כי התעשייה הביטחונית תהנה מקפיצות הטכנולוגיות המשמעותיות שמייצרת AI וזאת על בסיס מה שהוא רואה מפעילותה המשותפת של הקרן עם אקסלרטור של השב"כ.
ניר דגן, שותף מנהל בקרן סקיי, הציע את נקודת הזווית של המשקיעים בפרייבט אקוויטי ולא הון סיכון: "אנחנו משקיעים אמנם ב"כלכלה הישנה" אבל רואים כבר כיצד ה-AI מקל על חברות להתרחב לאיזורים גאוגרפיים שונים כי מאוד פשוט היום להתאים פלטפורמה קיימת בתחום התיירות למשל לשפה חדשה ומדינה אחרת".
ליאור הנדלסמן, שותף בקרן גרוב סיכם: "כל סטארט אפ צריך לעצור היום ולחשוב מה ליבת המוצר שלו. ואם אפשר להחליף אותו ב-AI , יש לו בעיה".
הנושא השני שנדון בשולחן העגול הוא הסיכונים האתיים והרגולטוריים שכרוכים בשימוש הגובר ב-AI: "במציאות הקשה של ישראל היום, על כל פסיכיאטר יש 1,000 מטופלים שזקוקים לטיפול, פיתחנו אווטאר שהוא פסיכיאטר ווירטואלי שעושה את המיון הראשוני של המטופלים. מקרה חמור מועבר דחוף לטיפול וחלק מהבעיות הפחות מורכבות פותר לבד. מכון ויצמן בדק אותנו ומצא שהאווטאר היה יותר אמפתי ממטפל אנושי, הוא לא מתעייף. היום כבר קוראים לזה דיגיטל אקספרט ולא "אוואטר", מחר זה יכול להיות גם מומחה בתחום המשכנתאות למשל. איך רואים את זה בחברות הפורטופוליו ועד כמה אתם מודעים להשקעה הנדרשת סביב AI אחראי? ״
"כמו בתעשיית הרכב האוטונומי, אני מקווה שלא יהיו כאן תאונות כפי שקרה בטסלה למשל מה שיצר את הוויכוח על מי האחריות", אמרה פיונה דרמון, שותפה מנהלת בקרן SunVest, "יש אחריות עצומה היום לחברות כמו מיקרוסופט שעומדות בחזית, אתם אלה שהופכים את הכלים האלה לזמינים, אבל צריכים גם לייצר גבולות ברורים".
לסיכום, העלה חיימוביץ את סוגיית תדמיתה של ישראל בעולם וכיצד תעשיית ההייטק יכולה לשפר אותה. ״כחברה בAI FOR GOOD - ארגון שהוביל בין היתר את הקמפיין מבוסס ה-AI של פורום מיכל סלה אני חושבת שאפשר לשאול איך AI יכול לפתור בעיות ערכיות , מוסריות, אנושיות. קמפיינים טכנולוגיים לתחומים החשובים לעולם כמו אלימות, השמנה ונושאים נוספים זה משהו שאנחנו כישראלים יכולים להוביל״, אמרה הילה רום, שותפה מייסדת בקרן runi של אוניברסיטת רייכמן .
"מאז 7 באוקטובר יש לי מטרה נוספת מעבר לגיוס הון לקרן החדשה שלי: אני מדברת על כל במה ואני רואה שאנשים חושבים שאנחנו יושבים בבונקר בעוד שיש כאן עסקאות מיזוגים ורכישות ביותר מ-4 מיליארד דולר, זו פעילות בסדר גודל של כלכלה אירופית. הייטק הוא השגריר של ישראל בעולם", הוסיפה דרמון.
תמי מזאל שחר, מנכ״לית חברת התוכנה אינקרדיבילד המשיכה את הרעיון: ״צריך לקחת את כל היכולות והחוכמה שלנו ולבנות קמפיין. יש פה כוח חזק מאוד שצריך לאחד אותו ולקדם״.