סגור
כנס פורום היוניקורנס פאנל ענת שקד, עופר פלדמן, נועם שוורץ, נופר עמיקם

פורום היוניקורנס
"המלחמה על הטאלנטים בהייטק נמשכת, אך השכר לא ימשיך לעלות"

כך לדברי נועם שוורץ, מייסד משותף ומנכ"ל ActiveFence בפורום היוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. עופר פלדמן, מייסד משותף ב-Stampli: "השוק היה מוצף במשרות, גם אם יש צמצום יש עדיין המון ביקוש לכל עובד". גיל ברנדס, שותף וראש מחלקת ההייטק בנשיץ ברנדס אמיר: "היד תהיה יותר קפוצה"

מה השתנה בעולם היוניקורנים, מה עתיד לקרות וכיצד המשק יגיב לשינויים? על שאלה זו ניסו לענות גיל ברנדס, שותף וראש מחלקת ההייטק, נשיץ ברנדס אמיר, ענת שקד, מייסדת משותפת ומנכ"לית Nexite, עופר פלדמן, מייסד משותף, Stampli, נועם שוורץ, מייסד משותף ומנכ"ל ActiveFence ונופר עמיקם, שותפה כללית, Glilot Capital במסגרת פאנל שהתקיים בפורום היוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט.
מה השתנה במשק?
ענת שקד: "התחלנו לפני שלוש וחצי שנים וגייסנו כמאה מיליון דולר, אנו מאפשרים מיקסום של מכירות ואנו מוכרים מוצר מלא אשר מהווה מעין עיניים של ריטיילרים בחנות. למשל איזו סחורה מושכת יותר אנשים. היכן פריטים נמצאים. והשינוי שאנו חווים משתקף בשוק שלנו, שוק האופנה. זה שוק בצמיחה בשווי של 750 מיליארד דולר, השוק הזה מחפש השקעות בטכנולוגיה והיקף ההשקעות הזה יגדל, זה שוק שבתקופות של אי וודאות החזר ההשקעה בו הופך לשאלה משמעותית. התובנה שלנו היא שלחברות אין יותר פריבילגיה של לצפות מלקוחות לעשות השקעות גדולות כבר ביום הראשון. ולכן שינינו את מודל החדירה שלנו לשוק - ממודל שמבוסס על פריסה מלאה בחנויות למודל של התחלה עם כמות מצומצמת של חנויות שמהוות קבוצת מיקוד לכל הרשת".
מדברים על זה שהפינטק ייפגע, כיצד אתם חשים את השינוי?
עופר פלדמן: "אנו קיימים כשמונה שנים וגייסנו 87 מיליון דולר, אנו מוכרים תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לארגונים כדי שאלה יוכלו לנהל את תהליכי הרכש שלהם. אנו חברה שמייצרת מוצר ואחרי זה חברת פינטק, התהליך הפיננסי שאנו מאפשרים הוא מוצר נלווה ואכן מורגש בשווקים שאנו משקיעים יותר במוצר עצמו, מוצר שמאפשר לארגונים לגדול ולהתייעל".
עד כמה אתה חש שלהיות יוניקורן זה מפחיד?
עופר פלדמן: "לא רצינו להיות יוניקורן ואיננו יוניקורן. התמקדנו ביעילות, במכירות, כיום יש ציניות שמתלווה למונח היוניקורן ויוניקורן אמיתי הוא דבר ראוי, יש לו הכנסות והצדקת שווי אבל יוניקורן כשם - אין בו ערך".
מה השתנה בתחום שלכם? מה תחושתכם? יש שינוי?
נועם שוורץ: "אנו נמצאים בתעשייה מעניינת שמסייעת לחברות אינטרנט להעלות תוכן לרשת. אנו מסייעים לחברות להבין מה עלה לרשת ולהגן על תוכן בעייתי, למשל תוכן מסכן ילדים. נוסדנו לפני ארבע שנים ויש לנו 300 עובדים, ולפני כשנה גייסנו כמאה מיליון דולר. השינוי שאני רואה היום , שהחל עוד בשנה שעברה הוא שכולם הרבה יותר חדים ביעדים, במטרות. בין אם מדובר במשקיעים ובין אם מדובר בחברות. קונספט היוניקורן אינו קונספט בריא, עלינו לדעת האם ביכולתנו לעשות SCALE אמיתי לביזנס, וכיום יש הרבה יותר לחץ שהדרך לשם תהיה ברורה, ללא טרנדים, ללא נפנופי ידיים".
אתם השקעתם בחברות וגם סירבתם להשקיע בחברות. כמשקיעה, כיצד אתם רואים את המצב כקרן הון סיכון?
נופר עמיקם: "אני שותפה בגלילות קפיטל, אנו מנהלים 700 מיליון דולר בנכסים. כולנו רואים מה השתנה ויש ירידה בשוויין של החברות הציבוריות שהונפקו בשנים האחרונות. לפני שנה ראינו חברות שגייסו שבעה או שמונה מיליון והיום הממוצע הוא ארבעה חמישה מיליון, יש תיקון גם בשלבים היותר מוקדמים של חברות ולדעתי זה בריא, יש דברים שלא השתנו. אנו בשבוע סייבר ישראלי והרצון לאמץ טכנולוגיות חדשניות אדיר. חברות שפיצחו את נושא הצורך המהותי לשרידות וצמיחה ימשיכו לצמוח. עובדתית, חברות גייסו כסף רב בשנים האחרונות".
דרככם רואים הרי עסקאות השקעה, מיזוגים - מה קרה בשנת 2022?
גיל ברנדס: "חברות רבות שאנו מייצגים בעיתות משבר ואי יציבות באות להתייעץ. אנו נותנים שרות לחברות בתחילת דרכן ולאחר מכן כשהן מתקדמות. אנו מייצגים קרנות רבות ועוסקים בתמיכה בקניין רוחני, כמו גם בשלבים מאוחרים יותר. אנו רואים כרגע האטה במקצבים - אם פעם קרנות רצו לסגור השקעה תוך ארבעה שבועות, כיום תהליך ההערכה וההשקעה השתנה, אנו רואים היקפי גיוסים קטנים, יש מעבר שמרגיש נכון להיקפי השקעות נמוכים יותר. התחרות יותר משוכללת, יותר קשה, נדרש יותר כוח אדם וחברות צריכות את המשאבים האלה. הדבר המרכזי כרגע הוא מיקוד - גם חברה שגייסה 150 מיליון דולר וחשבה על עוד סיבוב אחרי שנה וחצי מבינה כיום שיתכן שהחלון הזה דווקא נסגר לשלוש שנים – וזה אומר שיהיה הרבה יותר מסובך לגייס סכום גדול בשוק הפרטי".
בשנת 2021 עסקנו רבות בנושא הטאלנט. הגיעה 2022 ופחות שומעים על טאלנט. האם השכר יעלה? המרדף אחרי טאלנט יסתיים?
נועם שוורץ: "השכר לא יירד משמעותית אך לא ימשיך לעלות. לא מזמן נתקלנו בחברה שסגרה את שעריה ואנו נתנו הצעות עבודה לעובדים, אחד העובדים שלח לנו מייל שהוא קיבל הצעה על עשרת אלפים שקל יותר מאיתנו - כך שהמלחמה לא נגמרה. אבל יש חברות רבות שיצטמצמו עכשיו. יש בארץ חברות מצוינות והן מגייסות, הביקוש לעובדים טובים ישאר יציב, רק בשבוע האחרון גייסו אצלנו חמישה אנשים".
עופר פלדמן: "אנו בסוף שנה שעברה החלטנו להאט את קצב הגיוס. אך אנו עדיין מגייסים ולא נראה שהשוק חש שינוי מגמה באופן משמעותי. השוק היה כל כך מוצף במשרות שגם אם יש צמצום יש עדיין המון ביקוש לכל עובד. אצלנו יש מיקוד בטאלנטים מסוימים ועדיין קשה למצוא מישהו מסוים וגם יקר".
ענת שקד: "אנו מגייסים בערך באותו קצב, אבל בינואר כשקלטנו לאן דברים הולכים בוצעה בחינה של התקציבים. כעת חשוב מאוד לשמור את שקיפות, אנו אחרי גיוס גדול והעובדים ציפו לצמיחה. היה לנו חשוב שלכולם יהיה ברור מה אנו עושים ומדוע. המצב בשווקים אינו באשמתנו אך כמו כל חברה זו כן בעיה שלנו, ואנו רוצים לשלוט בגורלנו. זה איפשר לעובדים להרגיש שהם לא צריכים לחשוש מפיטורים. העובדים שולטים בגורלם ובגורל החברה".
נופר עמיקם: "אני חושבת שעדיין יש מחסור בעובדים ויש משרות שחשוב לאייש, עם כל חשיבות ההתנהלות באופן שקול גם צמיחה היא חשובה וכוח אדם איכותי הוא חשוב".
גיל ברנדס: "כוח אדם הוא נושא גדול. בעולמנו אם יש טאלנט מסוים שעובר דרכנו שאנו לא צריכים, עדיין נגייס אותו כי הוא טאלנט. הרבה מתכנון הכלכלה בסטארט-אפ הוא סביב נושא ההוצאות – ויהיו שינויים. כוח האדם ירגיש את זה, היד תהיה יותר קפוצה ברכיב המזומן וזו נגזרת ראשונה של תכנון ארוך טווח. אני מעט מסתייג אבל אני חושב שמשכורות יסוגו. יהיה כאן תיקון והוא יהיה הגיוני".