סגור
כנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית 2023 - דר איתן וירטהיים מנהל בתי החולים בילינסון והשרון
ד"ר איתן וירטהיים מנהל בתי החולים בילינסון והשרון בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית 2023 (צילום: אוראל כהן)

כנס בילינסון
"בסיוע של בינה מלאכותית אנו יודעים לזהות כשמטופל מפתח אירוע מוחי ולטפל מיד"

כך אמר ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון, מקבוצת "כללית", בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית. "החדשנות היא בליבת הפעילות של בית החולים", הוסיף

"בשנים האחרונות שמנו בלב העשייה את החדשנות והבינה המלאכותית שמשיקה ונוגעת לכל תחומי העשייה שלנו. אילו סטיב ג'ובס היה מסתכל על ההרצאה ייתכן שהיה אומר שהיצירתיות היא לחבר את הדברים – connecting the dots". כך לדברי ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון, מקבוצת "כללית", בכנס בילינסון לחדשנות ובינה מלאכותית.
וירטהיים סקר את חזון ניהול בית חולים בעידן הבינה המלאכותית והרפואה הדיגיטלית. אבן הדרך הראשונה אותה ציין וירטהיים היא פתיחת חממת החדשנות ב-2019 . "החממה עובדת על פי שיטת הביודיזיין, שמטרתה לאפשר לאנשי הצוות של בית החולים לבוא עם הרעיון הטוב ביותר אל צוות החממה ולהוביל אותו ליישום והצלחה. השלב המשמעותי הוא להבין האם זה צורך אמיתי, מהי הסביבה הרגולטורית, מהן היכולות לפתח ומהו גודל השוק, כדי שהעבודה והרעיון יסתיימו בפיתוח ממשי שיחזור אל החולים".
אבן הדרך השנייה היא הבינה המלאכותית. בכנס RSNA ב-2018 תחום ה-AI נמצא בחיתוליו. גוגל השתתפה בו לראשונה והציגה בפינה. שנה לאחר מכן בשיקגו הוקדשה קומה שלמה לבינה מלאכותית ועשרות חברות מכל העולם הציגו מוצרים - פריחה אדירה של התחום ברפואה.
אבן הדרך השלישית והמשמעותית היא המידע, הביג דאטה שנאסף במהלך השנים. "מדובר בגליונות רפואיים ממוחשבים; בדיקות הדימות שהן מאוד שכיחות וכמעט בכל מקום בעולם משתמשים בהן כדי לייצר חדשנות; פעולות פולשניות - השכלנו לייצר מאגר של סרטי וידאו שנוצרים בפעולות גסטרו, אף אוזן גרון, או ניתוחים לפרוסקופיים, מתוכם ניתן להמשיך ולצמוח. בנוסף גם מכשירי ניטור כמו א.ק.ג ו-EEG מהווים מקורות משמעותיים של ביג דאטה".
התחנה הבאה היא חבירה של צוות בית החולים לקבוצות שונות כדי לייצר את מוצרי הבינה המלאכותית. ד"ר וירטהיים ציין ארבע קבוצות עיקריות: "חברות ציוד רפואי, חברות מסחריות, חברות הטכנולוגיה להן מפת דרכים ברורה גם לתחום הבריאות והבינה המלאכותית והאקדמיה, לכל אחת מהאוניברסיטאות ומכוני המחקר המובילים בעולם יש את היכולות הפנימיות לייצר בינה מלאכותית ואלגוריתמים מורכבים".
לסיכום אמר ד"ר וירטהיים ש"יש לנו את המידע בהרבה מאוד תצורות כמו חממת החדשנות שתניע קדימה את החוקרים לפיתוח ואת היכולות אין האוס של בינה מלאכותית. אנחנו נמצאים כיום בשלב שמנסים להאיץ תהליכים באמצעות קישור נוסף שלנו לחברות סטארט-אפ ויזמים שונים. החדשנות היא בליבת הפעילות של בית החולים ונפתח גם מרכז פיזי של חדשנות שבו כל אותם מובילים שבאמצעותם נחבר את כל הנקודות יחד יישבו ויעבדו יחד. שמנו לנו למטרה את החינוך למחקר. קורסים והכשרות לצוות שיאפשרו את השימוש גם בביג דאטה וגם בבינה מלאכותית. השנה ייפתח קורס מעשי שיביא את המשתתפים להתנסות בעצמם בבנייה של אלגוריתמים וינגיש אלינו את היזמים והסטארטאפים".
לסיום נתן דוגמא לשימוש בבינה מלאכותית בשטח במערך לנוירולוגיה בבילינסון. לחולים שעוברים טשטוש ופעולות של צינתור לב, או צינתור לאחד מכלי הדם המוחיים, יש סיכון של תסחיף או אירוע מוחי שיתברר שעות אחרי הפעולה, אז חלון הזמן קטן כדי למנוע את התוצאה. "בסיוע של הבינה המלאכותית אנחנו עוקבים אחר תנועות הגפיים, שרירי הפנים, העיניים, כדי לראות האם מתפתחת תוך כדי הפעולה אסימטריה דרכה נזהה שהמטופל מפתח אירוע מוחי ונוכל עדיין לטפל ולהיות אפקטיביים במניעת סיבוך. מדובר כאן בשימוש בבינה מלאכותית און ליין תוך כדי טיפול רפואי".