שבוע הסטארטאפים
"לנהל סטארט-אפ זה כמו לצאת למלחמה"
כך אמר עילי מרום, מייסד משותף ו-COO של הסטארט-אפ Nanose Medical בפאנל שנערך בשבוע הסטארטאפים של גוגל וכלכליסט. לדבריו, "הטיפ הכי חשוב שיש לי ליזמים זה לבחור נכון את הצוות שסביבם כך שיכלול אנשים שיודעים להתאים את עצמם לשינויים". יאיר לוי, Brainspace: "שלושה ימים אחרי 7.10 כתבתי לעובדים שישמרו קודם כל על המשפחה ושהמשרד פתוח. יום אחר כך, 90% הגיעו וכל אחד נתן 150%"
"לנהל סטארט-אפ זה תמיד כמו לצאת למלחמה, אתה צריך איתך את האנשים שיודעים להתאים את עצמם לשינויים והרוח שלהם לא נופלת", כך אמר עילי מרום, מייסד משותף ו-COO של הסטארט-אפ Nanose Medical בפאנל שנערך במסגרת שבוע הסטארטאפים של גוגל וכלכליסט.
הפאנל עסק בשאלה שרלוונטית במיוחד מאז 7 באוקטובר - כיצד יכולים סטארטאפים לצמוח בתקופה של חוסר ודאות. פרט למרום, השתתף בו גם יאיר לוי, מייסד משותף ומנכ"ל הסטארט-אפ Brainspace.
תוכלו תחילה לספר בקצרה מה עושה הסטארט-אפ שלכם ומה הפתרון שלו?
לדברי מרום, "פיתחנו טכנולוגיית חישה פורצת דרך ומצילת חיים לאבחון מוקדם של מחלות באמצעות ביומארקרים (חומרים ביולוגיים המעידים על מצב בריאותי – ח"ג) בנשיפה. כרגע אנחנו נתמכים על ידי מענקים באיחוד האירופי, רשות החדשנות וכמובן גם גוגל. אנחנו אוספים דאטה בעשרה בתי חולים, ויש לנו תוצאות מבטיחות - גם לאבחון שלב של הכבד השומני וגם לאבחון של סרטן ריאות".
לוי אמר: "אנחנו חברת דיפ-טק שעוסקת בדאטה נוירו-פיזיולוגי, דאטה שאנחנו דוגמים מהמוח ומהגוף. אנחנו משתמשים בדאטה הזה, שאנחנו אוספים בעזרת הפלטפורמה הייחודית שפיתחנו, כדי לכמת מצבים מנטאליים וקוגניטיביים של משתמשים. המודלים האלה שאנחנו מפתחים, מאפשרים לנו למעשה להבין איך המוצרים, השירותים והתרופות שהלקוחות שלנו משתמשים בהן, משפיעים על המצב המנטלי שלהם".
איפה תפס כל אחד מכם 7 באוקטובר, ובאיזו סיטואציה החברה שלכם הייתה?
מרום: "היינו מצד אחד בפריצת דרך טכנולוגית, מצד שני כמו הרבה מאוד סטארטאפים שגייסו ב-2021, מצאנו את עצמנו במצב שאנחנו ברוד-שואו לגיוס כספים. אני הייתי בגרמניה, המנכ"לית שלנו הייתה ביפן, וככה המלחמה תפסה אותנו ממש באמצע הרודשואו בחו"ל. הייתה תקופה מאוד מאוד מאתגרת".
לוי: "אנחנו ב-6 באוקטובר היינו כבר לקראת חתימת Term Sheet (מזכר הבנות – ח"ג) עם קרן אמריקאית גדולה. התעוררנו לבוקר חדש, נאלצנו להיערך מחדש, בעצם להכיר במצב שהדברים נעצרו והשתנו. בשלושה ימים הראשונים העברתי מסר לכל העובדים: חברים, קודם כל, המשפחה. תישארו בבית, תהיו בטוחים. אחרי שלושה ימים הגענו למשרד, אני ועוד שלושה אנשים, כתבתי לעובדים, שקודם כל ישמרו על המשפחה, אבל שהמשרד פתוח. יום אחר כך, 90% מהעובדים הגיעו למשרד, וכל אחד נתן 150%".
הצלחתם להתייצב פיננסית בעזרת מענקים, אבל איך התמודדתם עם הניהול מבחינה תפעולית לאחר 7.10?
מרום: "באמת צריך להגיד תודה רבה גם לרשות החדשנות וגם לגוגל. גם אנחנו היינו במצב של Term Sheet עם שתי קרנות אירופיות, כשקיבלנו מייל ממש ב-8 באוקטובר, אני לא אשכח את זה בחיים, שבעקבות שינוי באסטרטגיה הגיאוגרפית, הם כרגע מוותרים על ההשקעה, ובאמת היינו במצב של חוסר ודאות מאוד גבוה. המענק של רשות החדשנות והמצ'ינג של גוגל ממש עזר להרים את החברה לרגליים. מהצד השני, גם אני וגם ה-Head of AI software שלנו גלעד יצאנו לתקופה די ממושכת של מילואים, ובתקופה הזאת חשבנו שכל הגאנט שלנו הולך להתעכב. מה שהופתענו לגלות, וגם אני חושב שזה לא ייחודי לסטארט-אפ שלנו, שהחבר'ה שהגיעו למשרד נתנו 150 ו-200 אחוז, קידמנו את הפיתוח ברמה שאפילו הקדמנו את הזמנים שהיינו אמורים לפני המלחמה".
לוי: "כמו שעילי תיאר באמת, 20% מכוח האדם היה מגויס, חלק מהמנהלים, חלק מהעובדים, ואחד הדברים הנפלאים שהיו זה הנכונות וההבנה של העובדים שעכשיו צריך לעשות אובר-לאפ. עכשיו צריכים ללמוד משהו חדש. אנשי תפעול למדו לעזור בהרכבה ובפיתוח. אנשי פיתוח עזרו להוציא מערכות לחו"ל ולצאת לתערוכות. קיבלנו צוות עם חוסן אדיר ועם יכולת ורסטיליות, עם יכולת גמישות, לעשות דברים נוספים".
אנחנו נמצאים בפאנל של צמיחה בתקופה של חוסר יציבות. איך בעצם הקושי של ה-7 באוקטובר עזר לחברה שלכם, ואם יש לכם איזה טיפ ליזמים ישראלים היום?
מרום: "מה שחשוב באמת זה שכל אחד למד לעשות דברים קצת אחרים, וכל אחד ממש ראו את העובדים שלקחו צעד קדימה, עשו דברים מעבר ל-Scope שלהם, ועבדו שעות נוספות. הטיפ הכי חשוב שיש לי ליזמים זה לבחור נכון את האנשים, כי סטארט-אפ זה מאוד דומה למלחמה, ואתה צריך את האנשים שיודעים גם להתאים את עצמם, גם שהרוח שלהם לא נופלת. אצלנו זה היה באמת מדהים לראות את ההתעלות של כל העובדים".
לוי: "יש שלושה אלמנטים מאוד חשובים שלמדנו במלחמה. אחד, לכל אחד מאיתנו יש עוגן, והעוגן זה הבית. שתיים, שאנחנו צריכים להיות מאוד ממוקדי מטרה. צריך גם לדעת מה לא, ובטח להסתער על מה כן. ושלוש, הוורסטיליות שאני חושב שהיא אחד מהדברים שבאים עם הגן הישראלי הזה, היכולת לעשות פליפ ממשימה למשימה, לעשות אוברלאפ כשחבר נמצא בחזית, לדאוג לו, אבל לגבות עליו ולהמשיך לרוץ קדימה. החבר'ה שלי הוכיחו את זה, ולכן אנחנו פה".
לסיום, אתם אופטימיים לגבי הסיטואציה הנוכחית?
מרום: "קודם כל, אנחנו עדיין חיים בתקופה מאתגרת, וחשוב לי להגיד, קודם כל, שאני מקווה שהחטופים יחזרו כמה שיותר מהר, ושהמלחמה תסתיים כמה שיותר מהר, זה בעיני הכי חשוב. עם זאת, זו באמת תקופה מאתגרת לסטארטאפים, ואני באופן אישי עדיין לא רואה את הדלת נפתחת לסטארטאפים ישראלים בחו"ל. אני מאמין שזה ייקח זמן, ואני מקווה מאוד שזה יקרה בקרוב".
לוי: "אני כסטארטאפיסט, אני אהיה טיפה יותר אופטימי, ואני חושב שישראל, העם הישראלי, האקוסיסטם הישראלי, הוכיח את החוסן שלו, הוכיח את גמישות המחשבה והביצועים שהוא הביא לשולחן. נכון, יש כאלה שיגידו לכם לא. מה שלמדתי הוא שאנחנו צריכים להיות יותר סלקטיביים בבחירה של הפרטנרים שלנו והמשקיעים, ולנו לפחות זה הוכיח את עצמו שבחרנו את השותפים האחרונים, ואני מאוד אופטימי לגבי היכולות שלנו כאומה הישראלית, שיודעת לעשות את המשולש הזה של הביטחון בבית, הלב עם החברים בגבול, אבל בסוף אנחנו חדים על המטרה, ואנחנו שם בשביל להצליח".
























