סגור
דור רביב

הוועידה הלאומית לתשתיות
"ביצענו את הניווט האוטונומי הראשון בעולם לספינה"

דור רביב, שותף מייסד בחברת אורקה AI סיפר בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד על הפלגה של ספינה מסחרית שבוצעה באמצעות מערכת אוטונומית שפיתחה החברה

"בפברואר 2022 בוצעה ההפלגה הראשונה בעולם ביפן לספינה מסחרית, באמצעות מערכת אוטונומית שלקחה את הספינה באחד הנמלים היותר צפופים בעולם, והיא עברה אותה בהצלחה. מאחורי הפרויקט הזה עומדת טכנולוגיה ישראלית – חברת אורקה AI ביצעה למעשה את הניווט האוטונומי הראשון בעולם לספינה. סיפקנו לאוניה מערכת תצפית 360 מעלות באמצעות 18 מצלמות, אינטגרציה של סנסורים של הספינה, ושידרנו את כל הנתונים האלה למרכז בקרה". כך אמר דור רביב, שותף מייסד ב-Orca AI, בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד.
לדברי רביב, "אורקה AI היא חברה מבוססת נתונים, אנו אוספים נתונים ברזולוציה גבוהה ומעלים הכל לענן. למעשה אספנו מעל 7 מיליון מייל של הפלגה. למה בעצם צריך ספינות אוטונומית? האוקיאנוסים צפופים ויש בעיה עולמית של חוסר באנשי מקצוע שהולכים לעבוד באוניות ואין לכך תמריצים. דבר נוסף הוא שתעשיית הספנות נחשבת עד היום יחסית מסוכנת לעבוד בה עם כ-4,000 ארועי תאונות של כלי שיט בשנה, כאשר שלושה רבעים מהם נגרמים בגלל טעויות אנוש.
"הדרישה כיום בתעשיית הספנות היא שהספינה תגיע כמה שיותר מהר לנמל, ואז הספינה מחכה. דמיינו רגע שספינה שמפליגה אוטונומית אמיתית תדע בדיוק מתי ואיך להגיע לנמל בלי שתצטרך לחכות בתור, וזה יחסוך בדלק ותחסוך בנזק לסביבה.
אבל ספינות אוטונומיות זה לא דבר שהולך לקרות מחר. זו בנייה אטית והדרגתית בתוך תעשייה מאוד מסורתית עם הרבה מאוד רגולציה. התוכנית היא להכניס את המערכת והאטומציה באופן הדרגתי בקרב צוותים על האוניה, עד שבסוף הספינה תהיה אוטונומית לגמרי.
התחלו לאסוף נתונים מ-2019, הצגנו לעולם ב-2020 מערכת שעוזרת לצוותים לנווט בנמל, וב-2024 נוכל לתת מערכת שתאפשר שליטה על האוניה בים פתוח. אנו עושים זאת בזכות טכנולוגיה של בינה מלאכותית שבזמן אמת יודעת לשערך סיכונים, לתעדף מטרות ולקבל החלטות – והצוות על האונייה מקבל מערכת פשוטה. המערכת הזו עובדת היום.
"המערכת הזו עובדת היום בכ-70 אוניות בעולם והקפטנים מתים עליה. האוניה מקבלת אינפורמציה, הנתונים נשמרים בענן, ולמעשה הקפטנים יכולים לקבל מידע בזמן אמת איך נראית הפלגה בטוחה. הטכנולוגיה הזו עובדת, היא בטוחה ומדודה ואנו מאמינים בחזון של להפוך את תעשיית הספנות לאוטונומית ובטוחה".