סגור
 סטארט-אפ חינוך Jotit
סטארט-אפ החינוך Jotit (צילום מסך: Youtube)

Shaping The Future
מסיבת גן עם עמית הרובוטית: שלושה סטארט-אפים לשיפור הלמידה

מחברת חכמה שמכילה גם ספרים, תוכנה לקריאת עומק ומפעילה וירטואלית חינוכית לגני ילדים. הכירו את הסטארט-אפים שמנסים לשפר את הלימוד בישראל ובעולם

אנחנו כבר ב-2022, אך כבר כמה מאות שנים שהמבנה של כיתה עם תלמידים ומורים שסוחבים על גביהם קילוגרמים של ספרים ומחברות לא השתנה. גם אופני הלמידה והבחינה לא השתנו מזה הרבה זמן. כמה יזמים וסטארט-אפים החליטו לשנות את המצב ולפתח טכנולוגיות חדשניות, שכבר עברו פיילוטים מוצלחים. כמה פיתוחים כאלה הוצגו בפאנל EdTech הכירו את הסטארט-אפים שמנסים לשפר את הלימוד בישראל ובעולם. כל הסטארט-אפים נוצרו בתוך חממת החדשנות MindCET (מבית מטח).
Jotit
מחברת דיגיטלית חכמה, מבית היוצר של דוד בלייכר ויובל חומסקי, שאת הסטארטאפ הקודם שלהם, אינברטקס, מכרו לנייקי ב-2018. המחברת מכילה את כל המחברות וספרי הלימוד של התלמיד/ה ומתייחדת בכך בכך שאינה מוותרת על כתיבה בכתב יד זאת משום שעל פי מחקרים רבים כתיבה כזאת משפרת את היכולות הקוגניטיביות.
"במהלך הקורונה השותף שלי דוד ראה שארבעת ילדיו פשוט הולכים לאיבוד בלימודים”, מספר חומסקי. “היה להם נורא קשה להבין מה צריך לעשות. היום יש לתלמידים יומן, קבוצת ווטסאפ של הכיתה עם המורה, פורטל במחשב ומערכת אופק - מתחיל להיות ג'ונגל שמקשה מאוד להתארגן". חומסקי ובלייכר השתמשו בטכנולוגיה קיימת של מחברת אלקטרונית ובנו עבורה תוכנה לבתי ספר כך שאפשר יהיה להעלות למכשיר את חומרי הלימוד, הספרים, המחברות, דפי העבודה, עבודות, מבחנים וכן הודעות מהמורה. “בגלל שמדובר בפלטפורמה אלקטרונית והמערכת רושמת כל לחיצה על המסך, יש המון מידע שנאסף ושהולך רק למורה. זה יאפשר לדעת כמה זמן לקח לפתור כל שאלה, היכן יש קושי ואף לזהות ליקויי למידה”.
בשנה שעברה החלו פיילוטים בבתי ספר יסודיים ותיכונים בארץ, והחברה מגייסת כעת כסף בפעם הראשונה לקראת פיילוטים בארה"ב.
אלתיאה
תוכנה המאפשרת לתמידים בכל גיל קריאת עומק. התוכנה סורקת את המסמך והופכת את הקריאה למיטבית - מעודדת סקרנות ומעורבות של הקורא/ת למשל באמצעות שאילת שאלות. הטכנולוגיה מבוססת על בינה מלאכותית.
"הרעיון הגיע מחוויה אישית”, מספר ערן סגל, מייסד חברת אלתיאה שפיתחה את התוכנה. “בתור תלמיד עם הפרעות קשב וריכוז, היה לי מאוד קשה ללמוד. אמא שלי, שהיתה מורה, תמכה בי אבל באוניברסיטה עמדתי מעל תהום. הייתי חייב ליצור אסטרטגיה למיקוד והרגשתי שמערכת החינוך התיכונית והמערכת האוניברסיטאית לא תומכות בזה. בקורונה ראינו תלמידים שמרגישים אבודים מול המערכות הטקסטואליות, אז לקחנו שיטות קריאה מוכחות מדעית, שמשתמשים בהם במרכזי תמיכה, והחלטנו להנגיש את זה לכולם, כך שאף אחד לא ירגיש אבוד מול טקסטים”.
מפידבקים לאחר הפיילוט, 80% מהמשתתפים היו מעוניינים בשילוב אלתיאה בכל הקורסים שהם עושים. המערכת כבר נוסתה באוניברסיטת תל אביב, ג'ון הופקינס, תל אביב, קולומביה, ייל ומוסדות אקמיים בולטים אחרים, והיזמים כבר גייסו 1.25 מיליון דולר.
עמית לגן
טכנולוגיה וירטואלית הפועלת על מחשב שנמצא בגן ילדים ועוזרת לילדים לשפר את מיומנויות האנגלית והמתמטיקה. עמית היא רובוטית המזהה את הפרטים בקבוצת הילדים ופונה אליהם באופן אישי. הקבוצה משחקת ולומדת עם הרובוטית באופן עצמאי בעזרת תנועות גוף ופעילות יצירה שונות. עמית הינו פיתוח מבית מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
"המטרה הייתה ליצור עוד פינה בגן, שבה הטכנולוגיה עוזרת לילדים לשחק אחד עם השני", אומרת ד״ר אורלי פורמן, מהמרכז לטכנולוגיה חינוכית. "לא רצינו לפתח סביבה דיגיטלית שנראית כמו אפליקציה למבוגרים, מסך מגע, מקלדת או עכבר, אלא להשתמש ביתרונות הטבעיים של גן הילדים ולספק גירויים שמזמינים לחקר, לסקרנות וללימוד ותרגול מיומנויות חברתיות שדרושות להצלחה. הילדים פועלים אחד עם השני אבל הם לא לבד לגמרי. יש דמות דיגיטלית שמשחקת איתם, רואה אותם עם מצלמה, ובאמצעות זיהוי אובייקטים אוטומטי פונה אליהם בשמם, מבינה תנועות ידיים שהיא מלמדת, מזהה אביזרי משחק. כך היא יכולה להיות שותפה למשחק.
“בשנתיים האחרונות ביקרנו בלמעלה מ-50 גני ילדים כדי לבדוק מה הערך המוסף של עמית וגילינו שמעבר לחוויה ולאפקט הלמידה, היא עוזרת לילדים באינטראקציה החברתית מעצם השיחה והתיווך שהיא מציעה להם".