כנס תשתיות
ליאת שוב: "האצת פרוייקטי תשתית זו משימה לאומית"
בכנס תשתיות לאומיות של כלכליסט ולאומי, אמרה ראש החטיבה העסקית בבנק, כי "2025 עשויה להיות שנת הריבאונד של הכלכלה הישראלית, שנת היציאה מהמשבר. יש הזדמנות גדולה שחלקה טמון בפיתוח ושיקום התשתיות של ישראל אחרי המלחמה"
"שנת 2025 עשויה להיות שנת הריבאונד של הכלכלה הישראלית. שנת היציאה מהמשבר הכלכלי יכולה להיות הזדמנות גדולה", כך אמרה בכנס תשתיות לאומיות של כלכליסט ובנק לאומי ראש החטיבה העסקית בבנק ליאת שוב.
לדבריה, "חלק מההזדמנות טמונה בפיתוח ובשיקום התשתיות של מדינת ישראל שאחרי המלחמה, ולכן תחום התשתיות הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים והקריטיים ביותר של המשק".
שוב ציינה כי "רציפות אנרגטית, פיתוח אנרגיה ירוקה, יצירת תחבורה יעילה ואמינה להסעת המונים שתחבר בין הפריפריה למרכז ותייעל את התנועה גם בתוך גוש דן הן רק כמה דוגמאות למרכיבים הקריטיים עבור המשק הישראלי, לתעשייה, לתעסוקה, לחדשנות - ולכלל האקוסיסטם הישראלי שמניע את הצמיחה הכלכלית".
לדבריה, "בהקשר האקטואלי, שיקום התשתיות הוא תנאי הכרחי לשיקום חבלי הארץ שנפגעו קשות במלחמה. הצפון לא יוכל לשוב ולצמוח כל עוד הכבישים בסביבה טרם השתקמו מפגיעות רקטות וזחלי טנקים. אבל מעבר לכך, כדי שהפערים הקיימים ממילא בין מרכז לפריפריה יצטמצמו ככל שניתן וכדי שתנופת הכלכלה של הצפון תוכל להתעצם נדרשת עבודה מסיבית להתקנת תשתיות מתקדמות ויעילות".
לדברי שוב, "לפיתוח סקטור התשתיות ישנה השפעה רחבה על מעגלים נוספים – מעצם הצורך הגורף בקבלני ביצוע, בספקי חומרי גלם, בכח עבודה וכדומה".
אבל איך מיישמים זאת? לדברי שוב, "אנחנו נוכחים לראות כי השקעה ממשלתית בתשתיות לאומיות – במתכונת המוכחת של PPP (שותפות ציבורית-פרטית, באנגלית – Public-Private Partnership – ח"ג) תוך הפחתת בירוקרטיות ותהליכים המכבידים על המגזר העסקי היא זריקת מרץ לכלכלה, וכשכל זה מתחבר למימון בנקאי חזק ותומך נסללת הדרך ליציאה מהמשבר".
"אולי זה יפתיע רבים, אבל פיתוח התשתיות בישראל לא נעצר במהלך המלחמה", המשיכה שוב. "תהליכי מכרזים לא נעצרו ואף צפויים לצאת בקרוב מכרזים נוספים: למשל הארכת כביש 6 צפונה, הנתיב המהיר בכביש 5, פרויקט לטיפול בפסולת ברמת חובב ועוד".
לדברי שוב, "כעת, בחסות הרגיעה בכל הגזרות, שכולנו מקווים שתימשך, אפשר לצפות להאצה נוספת. ואנחנו בלאומי מתכוונים להיות בה חלק מרכזי".
שוב ציינה כי "מימון פרויקטי תשתית היה מאז ומתמיד חלק מה-DNA של בנק לאומי, כבנק שהוקם כזרוע הפיננסית של היישוב היהודי עוד לפני הקמת המדינה. מימון תשתיות בישראל הוא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה שלנו.
"לאחרונה הכרזנו על הקמת מערך בחטיבה העסקית, המוקדש לתחום התשתיות הלאומיות והמימון הבינלאומי. במקביל, ביצענו התאמות ויצרנו מסלולים כדי לאפשר חיתום בהיקפים נרחבים במיוחד ובסינדיקציות עם גופים בינלאומיים מובילים".
שוב ציינה כמה מפרויקטי התשתיות שלאומי מוביל את מימונם, בהם הקו כחול של הרכבת הקלה בירושלים, הקו הסגול בגוש דן, תחנת הכוח דליה 2, ופרויקטי אנרגיה מתחדשת רבים בצפון ובדרום.
לדבריה, "תשתיות לאומיות הן קומת הבסיס שעליה נבנית הכלכלה הישראלית כולה, ולכן נדרשת השקעה ממשלתית משמעותית בתחום". היא ציינה כי "כדי שתינתן זריקת מרץ לכלכלה צריך לקצר בירוקרטיות. ב-2025 האצה של פרויקטי תשתית היא בבחינת צו 8 עבור כולנו במשולש של ממשלה, מגזר פרטי ומגזר פיננסי".
"אנחנו בלאומי מתכוונים להגביר את הפעילות שלנו במימון פרויקטים תשתיתיים. מבחינתנו זו משימה לאומית, ונעשה זאת ביתר שאת בתקופה הקריטית שלפנינו", היא סיכמה.























