סגור
כנס אקדמיה אלי בוך
(סיני דוד)

כנס האקדמיה
"רק 12% מתוך הצעירים הערבים שסיימו תואר במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב עובדים בהייטק"

כך אמר אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד, בדבריו בכנס אקדמיה שעובדת של קרן אדמונד דה רוטשילד וכלכליסט, והוסיף כי "הרבה צעירים, בעיקר מהפריפריה, מסיימים את האקדמיה, אך לא מצליחים לתרגם את ההשכלה הגבוהה לתעסוקה הולמת. התובנה הזו הובילה את הקרן למיקוד בחיבור בין השכלה גבוהה לתעסוקה"

"ישראל עברה שינויים דרמטיים בעשורים האחרונים בכל הקשור להנגשת ההשכלה האקדמית. מהפכת המכללות משנות ה-90 ועבודה אפקטיבית של ות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב) ואחרים בשנים האחרונות, הפכו את ישראל לאחת המדינות המונגשות בעולם מבחינת אחוז האקדמאים, שמתחרה רק בקנדה, ואולי ביפן “ כך אמר אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד בפתח דבריו בכנס אקדמיה שעובדת של קרן אדמונד דה רוטשילד וכלכליסט, “אבל מהצד השני – אנחנו מדינה עם פריון נמוך והשכלה עודפת אדירה בהשוואה לממוצע ב-OECD".
"אם תסתכלו על אוכלוסיות הפריפריה, המצב שם הרבה יותר גרוע – למשל במדינת ההייטק מתוך צעירים ערבים שכבר סיימו תואר במתמטיקה סטטיסטיקה ומדעי המחשב, לפי עיבוד של נתוני, רק 12% עובדים בהייטק".
"הגענו בקרן למסקנה, כבר לפני כמה שנים, שהבעיה עברה תחנה. הרבה מאוד צעירים מגיעי לאקדמיה, נכנסים בשעריה אך לא מצליחים לתרגם את ההשכלה הגבוהה לתעסוקה הולמת, בדגש על אוכלוסיות הפריפריה. אותו צעיר, שהצליח להיות הראשון מהמשפחה שלו שהגיע ללימודים אקדמיים, והיה גאווה של כולם, חוזר אחרי הלימודים לעבוד כשומר בקניון ואחיו הצעיר כבר מוותר מראש על השכלה גבוהה – אותו צעיר הוא המטרה שלנו במהלך הזה".
1 צפייה בגלריה
כנס אקדמיה אלי בוך מנהל פילנתרופיה קרן אדמונד דה רוטשילד וידאו
כנס אקדמיה אלי בוך מנהל פילנתרופיה קרן אדמונד דה רוטשילד וידאו
אלי בוך מנהל פילנתרופיה קרן אדמונד דה רוטשילד וידאו
(צילום: יריב כץ)
"התובנה הזו הובילה אותנו בקרן לשינוי אסטרטגי ולמיקוד בחיבור בין השכלה גבוהה לתעסוקה. בשנים האחרונות השקענו בפיתוח מודלים שונים, בפיילוטים עם מגוון אוכלוסיות ובהוכחת היתכנות של חלק מתכניות ההתערבות. בחלק מהמקרים הצלחנו להרחיב את התכניות האלה עם שותפים מהמדינה, מהשדה הפילנתרופי ומהמגזר העסקי. דוגמה אחת היא בתחום ההתמחויות, לפני קרוב לעשור התחלנו בפיילוט עם עמותת אלומה שהוכיח שהסיכוי לתעסוקה הולמת והשכר גדלים בזכות ההתנסות, גם אם זו התמחות לסטודנט לסוציולוגיה, ולשמחתי המיזם הפך לפני 3 שנים למיזם משותף עם אלומה הות"ת - אקדמיה משלבת התנסות והחל משנה הבאה זו תכנית של המדינה באופן מלא".
"היום, אנחנו עוברים שלב בתחום הזה ובנוסף לתכניות ומודלים שונים עם תוצאות שניתן לשכפל, אנחנו עושים צעד נוסף ומשיקים את המרכז להשכלה גבוהה ותעסוקה שמטרתו לסייע בבניית הגשר הזה, לא רק דרך תכניות ופיילוטים אלא גם דרך בניית תשתיות במוסדות, דרך מחקר והפצת ידע, ודרך פיתוח והטמעה של מודלים מהעולם ומדידת אפקטיביות, עם דגש בעיקר על אוכלוסיות פריפריה".
"כקרן פילנתרופית, תפקידנו לבחון דברים, להיות הון סיכון חברתי, לפתח, לעתים להיות קטליזטור ולסייע לקדם, אבל המהלך האמיתי הוא תמיד בסופו של דבר מהלך של המדינה. אנחנו רואים גם במל"ג, ות"ת וגם במוסדות, עשייה ענפה והרבה יוזמות בתחום הזה. מבחינתנו העבודה המשותפות עם הות"ת והמוסדות מצד אחד, ועם משרד הכלכלה והמעסיקים מצד שני וביחד עם שותפים נוספים מהשדה הפילנתרופי, היא בסופו של דבר המפתח ליצור שינוי", סיכם בוך.