סגור
כנס איקומרס - ציפי אביעוז
(סיני דוד)

כנס האיקומרס
״מרקט פלייס אקונומי עוזר לחברות לתת מענה ללקוחות, לספקים ולעובדים"

כך אמרה ציפי אביעוז, סמנכ"לית בכירה של ניהול לקוחות ב-Mirakl בכנס האיקומרס של כלכליסט, והוסיפה כי "ברבעון האחרון של 2022 נראה כי 71% מהצרכנים מתכננים להעביר את הקניות שלהם לאונליין"

״מרקט פלייס אקונומי עוזר לחברות לתת מענה טוב יותר ללקוחות, לספקים ולעובדים וזה בא לידי ביטוי בתוצאות״. כך תיארה ציפי אביעוז, סמנכ"לית בכירה של ניהול לקוחות ב-Mirakl, את הסיבות לפריחת המרקט פלייסס בכנס האיקומרס של כלכליסט.
"מה שאנחנו רואים בעולם ובישראל זה שרמת האינפלציה עולה והלקוחות מגיבים לכך ומחפשים אופציות לקניות יותר זולות כש-87% מהם מעדיפים למצוא פתרונות שנותנים להם מענה במחירים זולים יותר. בדקנו, וברבעון האחרון של 2022 71% מהצרכנים מתכננים לקנות באונליין".
אביעוז הוסיפה כי אמנם בראייה גלובלית הקניות באונליין עדיין לא חזרו למימדים של 2020, אבל עדיין יש עלייה של 10% במכירות אונליין. "במחקרים שאנחנו עושים זה בדרך כלל פי 2 באתרים שיש להם מרקט פלייס והם צומחים במהירות כפולה".
מירקל למעלה מ-10 שנים עוזרת לחברות לפתוח מרקט פלייס, מתוך מטרה שהעולם לא ישלט על ידי ענקיות כמו אמזון. "יש הרבה סיבות לכך, אמנה 3. פריצת הדרך הראשונה, וזה בעיקר לסמנכ"לי כספים, היא שהמרקט פלייס רווחי פי 3 מאתר רגיל- זה הגיוני, כי לא צריך להחזיק מלאי, להחזיק סחורה, להתחייב על סחורה, לדאוג למשלוח וגם לא צריך לדאוג להחזרות. כל העלויות האלו על הספקים".
"פריצת הדרך השניה נוגעת לכך שלקוחות מעדיפים מרקט פלייס מהסיבה שיש בו יותר מוצרים ויותר תחרות באתר אחד, והם מרגישים שהם מקבלים אפשרויות ולא מכריחים אותם לקנות מוצר מסוים".
"פריצת הדרך השלישית היא שהמרקט פלייס עוזר לבניית תנועה אורגנית לאתר בגלל שיש כמות עצומה של מוצרים, המידע על המוצרים יותר מקיף ועדכני ויש חוות דעת של לקוחות אחרים. זה גורם לכך שהתנועה עולה פי 4 מאשר באתר רגיל, בשיעור של 6% מול 1.4%. כל זה מוכיח שאתרים צריכים מרקט פלייס ואם זה לא מספיק, אנחנו יודעים ש-63% מהמכירות בעולם בדיגיטלי נעשות במרקט פלייס״.
אביעוז ציינה גם כי במיריקל יש למעלה מ-350 לקוחות ביותר מ-40 מדינות. "ללקוחות האלה אנחנו קוראים פורצי דרך, כי הם מובילים שינויים ולא מוותרים גם כשקצת קשה. להטמיע מרקט פלייס זה לא פרוייקט טכנולוגיה, אלא שינוי במהלך טרנפורמציה של חברה ולכן חשוב לנו ללמד את הלקוחות תמיד לעדכן את הפלייבוק שלנו ולחבר את הלקוחות שלנו ללמוד אחד מהשני, לחלוק מה שעובד וכמובן ללמוד גם מטעויות".
אביעוז נתנה מספר דוגמאות לחברות שעשו את המעבר למרקט פלייס: ״אז בואו נדבר על כמה לקוחות שמצליחים לייצר בידול: הראשון הוא סנפי-snappy, אתר מתנות ללקוחות עסקיים וללקוחות קצה b2c. הפיתוח של החברה שפועלת בארה"ב יושב ישראל וכיום היא ממוצבת כאחת החברות שצומחת הכי מהר. הם העלו למעלה מ-300 ספקים לאתר בפחות משנה והייחוד שלהם הוא שהם נותנים מענה לכל מיני נישות שהלקוחות שלהם מחפשים".
"הלקוח הבא הוא דקטלון. אין צורך להציג, אחת מהחברות המובילות בתחום מוצרי הספורט. הם עלו לאוויר לפני שנה וחצי במדינה אחת וכיום נמצאים בלמעלה מ-12 מדינות הם המרקט פלייס. זה תהליך שבעבר היה יכול לקחת 5-10 שנים. מה שמדהים הוא שהם הכפילו את סל הקנייה והעלו את המכירות בחנויות בעקבות פתיחת המרקט פלייס. הם מוכרים יותר ויותר מוצרי ליבה ולמרות בעיות שרשרת האספקה, הם לא מפסידים לקוחות כי הם נותנים להם אלטרנטיבה דרך מוצרים אחרים".
"הדוגמא הבאה היא parts tawon. זו דוגמא מעולם ה-b2b, של חברה שמוכרת ציוד למסעדות. בעבר היו להם עד 5000 מוצרים והיום למעלה מ-270 אלף מוצרים. בעקבות כך, הם הגדילו מכירות בלמעלה מ-500% מאז שעלו לאוויר והוסיפו איסוף באותו יום למוצרי המרקט פלייס. מהם, נעבור ישירות למקסיקו, לכלבו ליברפול. הם משתמשים במרקט פלייס לייצר תנועה לאחר שלהם ולחנויות. בתחילת עלייתם לאוויר ב-2019 הייחוד שלהם היה שאפשרו איסוף והחזרת הזמנות המרקט פלייס בחנויות ובזכות זה 50% מהלקוחות שמגיעים לאסוף הזמנה גם קונים בחנות. בנוסף, העובדים בחנות לעולם לא יתנו ללקוח לצאת מבלי שיציעו לו מוצר מהמרקט פלייס ובעקבות כך, מחזור המכירות שלהם עולה שנה אחרי שנה".
"דוגמא אחרונה היא pertemba, ספק מאנגליה שהחליט כאסטרטגיה למכור בכמה שיותר מרקט פלייסס. הוא הצטרף למיריקל קונקט, שזה אקו סיסטם לחיבור בין ספקים לאתרי מרקט פלייס והיום הוא מוכר ביותר מ-30 אתרים ברחבי העולם".
אביעוז חתמה את דבריה בסיכום יתרונות הפורמט. "מה שחלקתי היום זה על קצה המזלג, אבל ללא ספק מרקט פלייס אקונומי עוזר לחברות לתת מענה טוב יותר ללקוחות שלהם ולהגדיל את סל הקניות, לספקים להגדיל מכירות ולהגיע לאתרים ברחבי העולם ולעובדים אנחנו מייצרים משרות חדשות".