סגור
כנס מיטאפ לאומי 2023 דפנה ניסנבוים
(צילום: סיני דוד)

דפנה ניסנבוים: "עד 180 יום האריזות שלנו הופכות לדשן, אדמה"

מייסדת משותפת ומנכ"לית Tipa הסבירה במפגש השלישי של אירועי Talk&Network של כלכליסט ובנק לאומי: ""אנחנו קונים חומרים compostable, הופכים ליריעות חזקות שיכולות לשמש לאריזות, עד שהחומר מתכלה וחוזר לשדות לגדל את החומרים הבאים. מדובר במיחזור אורגני"

בעקבות שיחה עם אחד מילדיה לפני עשור על גורל בקבוקי הפלסטיק והאריזות שהולכות לפח, הבינה דפנה ניסנבוים, מייסדת משותפת ומנכ"לית Tipa, שחייבים לעשות שינוי ואי אפשר לחיות עוד הרבה שנים עם ייצור פלסטיק שלא הולך לשום מקום.
במפגש השלישי בסדרת אירועי Talk & Network של כלכליסט ובנק לאומי שהוקדש לשוק ה- Climate TECH, סיפרה ניסנבוים שלפני עשר שנים כשהקימו את חברת Tipa לייצור אריזות גמישות מתכלות, אנשים לא הבינו למה צריך להחליף את הפלסטיק אם אפשר למחזר. "הייתה מלחמה קשה לגייס כספים ולהתקדם ואני שמחה שהיום יש אירועים כאלה שפותחים את הדלת ליזמים בתחום שהוא לא תוכנה ולא מחזיר 100 פעם על הכסף תוך שנתיים".
על אף ההנחה של רוב הציבור שכל חתיכת פלסטיק ניתן למחזר, בפועל זה ממש לא נכון. מחקרים שבדקו מה בדיוק קורה בתהליך המיחזור ונתונים מהתקופה האחרונה מראים שרק 9% מהפלסטיק שמייצרים בעולם ממוחזר; 12% נכנס למשרפות וגורם לזיהום אוויר, והרוב הולך להטמנה ומגיע בסופו של דבר לים.
חברת Tipa נוסדה לפני עשר שנים ומתמקדת באריזות גמישות, ופונה לשוק של 25% מהפלסטיק בעולם- Flexible packaging - כמו אריזות חטיפים (תפוצ'יפס, במבה, גרנולה). החברה עובדת במודל fabless ומייצרת עם שותפים באוסטרליה, ארצות הברית ואירופה ומוכרת בעיקר לחברות מזון וגם אופנה.
הפתרון של Tipa מחקה את הטבע. "הטבע ארז את התפוז, הבננה, האגוז והתפוח. הטבע אורז באריזה קומפוסטבילית, כלומר אחרי השימוש והזריקה לפח האריזה עוברת תהליך של דיסאינטגרציה וביודגרדציה (התפרקות והתכלות) והופכת להיות דשן. חיקינו את זה. המצאנו אריזה שמחקה את הסיפור הזה. באריזות שלנו אפשר להשתמש כמו קליפת תפוז ואחרי השימוש לשים בזיהומי אשפה אורגנית והיא תהפוך לדשן".
בסופו של דבר כמו כל חברה היא צריכה להחזיר כסף למשקיעים, חברה סקלאבילית שיכולה לצמוח. "תעשיית הפלסטיק עצומה עם שחקנים מאוד חזקים", אומרת ניסנבוים. "הסיפור הוא לחקות מצד אחד את הפלסטיק ומצד שני את הטבע. יצרנו מוצרים עם תכונות של פלסטיק רגיל ובאותו זמן הן 100% קומפוסטבילים ויכולים ללכת לאשפה אורגנית. עד 180 יום האריזות הופכות להיות דשן, אדמה".
עוד אומרת ניסנבוים כי ב-Tipa מציעים פתרון שהוא כלכלה מעגלית מלאה. "אנחנו קונים חומרים שהם compostable, הופכים אותם ליריעות חזקות שיכולות לשמש לאריזות מזון, עד שהחומר מתכלה וחוזר לשדות לגדל את החומרים הבאים. זה מה שנקרא בז'רגון המקצועי organic recycling – מיחזור אורגני. החזון שלנו הוא שנתייחס לאריזות כמו האשפה האורגנית שלנו והם יהפכו להיות אדמה".