סגור
אירוע Banking AI - אורי גושן
(צילום ועריכה: סיני דוד)

Banking AI
"בקרוב לא נחפש מילות חיפוש ונקבל לינקים, אלא נשאל שאלות והמערכות יענו לנו"

כך אמר אורי גושן, מנכ"ל חברת AI21 Labs בכנס The power of AI in banking של כלכליסט, והוסיף כי בשנים הקרובות נוכל גם "לעבד הרבה יותר חומר בקריאה, העוזרים החכמים שמסייעים לנו ליצור תוכן - זה יהיה על סטרואידים ונקבל עוזר שכותב ומסייע לנו לחשוב על האסוציאציה הבאה בקוד"

"אני רוצה לספר על מהפכת ה-Generative AI. אני לא הולך לדבר על איך הטכנולוגיה עובדת ועל הסיכונים שלה כי יש כל כך הרבה היבטים שהדבר הזה יכול להשפיע עלינו בתור חברה, אני רוצה להתמקד ביכולות ובאפשרויות ולתאר איפה אנחנו נמצאים בנקודת הזמן הנוכחית". כך פתח אורי גושן, מנכ"ל חברת AI21 Labs את דבריו בכנס The power of AI in banking של כלכליסט.
"אני חושב שחיכינו קרוב ל-15 שנה לרגע הזה, לשינוי טכנולוגי שמשנה את כללי המשחק", סבור גושן. "אפשר לומר שבשנה האחרונה, הבינה המלאכותית מייצרת איזשהו שינוי מהותי. למרות ההקבלה להשקת האייפון, הרגע הזה נראה ומרגיש קצת אחרת. מה שאנחנו רואים הוא בלתי נתפש. הבינה המלאכותית מעיפה לנו את הראש. היא כותבת מאמרים בשניות, מאפשרת לכתוב עשרות שורות קוד ברגע, היא מאפשרת לקבל תמלול מדויק, לא משנה כמה רעשי רקע והשפעה שלהם ובאילו שפות. היא יכולה לקחת דגימת קול ואז לומר באותו קול איזה משפט שנרצה".
"לא ייאמן, נכון? אבל אני לא חושב שאתם כל כך מתרגשים, וזה הסיפור האמיתי. אנחנו בקצב צמיחה אקספוננציאלי ביכולות, במחקר. אנחנו רואים צמיחה בלתי רגילה. מה שהיה בלתי נתפש לפני כמה חודשים נראה כמעט משעמם. זה כאילו האייפון יצא לפני חודשיים ועכשיו אנחנו באייפון חמש".
"זה באמת מייצג את המציאות המטורפת שאנחנו נמצאים בה. מספר המאמרים שיוצאים מדי חודש בתחום הבינה המלאכותית ולמידת המכונה מראה שזה לא רק הייפ או טרנד חולף, אלא מהפכה של ממש".
"נדבר על התחומים שבהם נעשתה הטרנספורמציה. זה התאפשר בזכות סקיילינג של טכנולוגיה שהייתה קיימת כבר כמה שנים. מודלים גדולים יותר, עם דאטה יותר עשיר וטכניקות יותר מפותחות הביאו את המערכות, ובפרט מודלי השפה, לייצר טקסט שנראה כמו זה שכותב אדם, אפילו יצירתי ומאוד מרשים".
"הנה כמה תחומים שבהם נראה מהפכה בשנים הקרובות: קריאה, כתיבה, תכנות וחיפוש. הקריאה תשתנה מהיסוד - נוכל לעבד הרבה יותר חומר. כתיבה, אנחנו רואים את העוזרים החכמים שמסייעים לנו ליצור תוכן, זה הולך להיות על סטרואידים. קידוד - נקבל עוזר שכותב איתנו את הקוד ועוזר לנו לחשוב על האסוציאציה הבאה. ובעתיד, אנחנו כבר לא נחפש מילות חיפוש ונקבל רשימת לינקים, אלא נשאל שאלות והמערכות ייתנו לנו מענה על מה שאנחנו מחפשים".
"מצד שני, כל ממשקי המשתמש הולכים לעבור מהפכה. אנחנו רגילים לממשק עם עכבר, כפתורים ושליטה על מערכת ויזואלית. אבל בעתיד, אנחנו נבקש מהמערכת מה אנחנו רוצים לעשות בשפה טבעית והיא תעשה את זה. זה כבר לא כל כך מדע בדיוני".
"דיברנו על קריאה. לנו ב-AI21 יש מספר מוצרי קצה, אחד מהם זה תומך בקריאה שמעניק דרך חדשה לצריכת תוכן. במאמר הבא שנקרא, המערכת תתן לנו תקצירונים, שיפשטו את השפה, יקצרו את הטקסט ויאפשרו לצרוך את התוכן הרבה יותר מהר".
"בכתיבה המערכות יעזרו לנו להביע את הרעיונות שלנו בצורה יותר מדויקת. אם חושבים על זה, המחשבות שלנו לרוב רב ממדיות ומופשטות. אנחנו ככותבים צריכים לתרגם את זה למגוון יחסית דל של מילים. מערכות כאלה לא יכולות רק לעזור לנו לכתוב ברמה הטכנית, אלא לעזור לנו לחשוב על מרחב של רעיונות, שאחד מהם יהיה יותר מדויק ודומה למה שרצינו לומר מלכתחילה".
גושן מסייג: "למרות כל ההתלהבות וההתקדמות של המודלים, הם עדיין מגוחכים לפעמים. לדוגמא: אם שואלים את צ'אט GPT, 'מה שוקל יותר - כדורסל או ילד בן 7?', הוא עונה שכדורסל שוקל יותר ויסביר את זה באופן מפורט. זה מצביע על שבריריות המודלים הסטטיסטיים שיכולים לעשות טעויות מביכות".
גושן מסביר כי מערכות הבינה המלאכותית של העתיד יידעו להימנע מטעויות כאלה: "אנחנו עוברים מ-LLM (מודלי שפה גדולים) יצירתיים למודלים של מערכת נוירו-סימבוליות. אלה מערכות שמשלבות גם מודלי שפה סטטיסטיים אבל גם אלגוריתמים יותר קלאסיים, שמאפשרים לוגיקה פשוטה, מתמטיקה וגישה למידע מאוד מסוים. אלה מערכות מסוג אחר והעתיד הוא השילוב בין השניים. בחודשים הקרובים נראה התפתחות בתחומים האלה. נקבל את היצירתיות של מודלי השפה לצד האמינות שיש במאגרי ידע חיצוניים ובמקורות מבוססים; ונקבל יכולות הסקת מסקנות שיש במערכות קלאסיות. הרי לא צריך רשת נוירונים בשביל לערוך חשבון אריתמטי".