סגור
כנס חיפה - פאנל - שלומי פוגל, עוזי לוי, רועי לוי ושירן פיסו
(צילום וידאו: גו לייב שידורים, צילום סטילס: אלעד גרשגורן)
כנס חיפה

"כשאתה נוסע על 6 או כביש החוף, בהגעה לצפון התאורה נעצרת - זה סימבולי ליחס המדינה כלפינו"

את הדברים אמר ראש עיריית נשר, רועי לוי בפאנל שנערך במסגרת כנס חיפה. בפאנל השתתפו גם מנכ"ל קבוצת מבנה, עוזי לוי, מנכ"לית יפה נוף, שירן פיסו ויו"ר מספנות ישראל, שלומי פוגל

"אני לא מרוצה מהתשתיות של הצפון. בשנים האחרונות יש פער אדיר בין ההשקעה בתשתיות לאומיות בצפון, לבין מרכז הארץ". את הדברים אמר ראש עיריית נשר, רועי לוי בפאנל שנערך במסגרת כנס העתיד הכלכלי של מטרופולין חיפה בשיתוף חברת יפה נוף והחברה הכלכלית חיפה. בפאנל השתתפו גם מנכ"ל קבוצת מבנה, עוזי לוי, מנכ"לית יפה נוף, שירן פיסו ויו"ר מספנות ישראל, שלומי פוגל.
רועי לוי הוסיף: "אתה נוסע במרכז, רואה הרחבות, שיפוצים, מחלפים, בצפון זה כמעט לא קורה. במרכז ראשי ערים רבים מי יקבל תחנת מטרו יותר קרובה ואנחנו קיבלנו אוטובוס שנוסע על נתיב בצבע אדום. אתה נוסע על כביש 6 או על כביש החוף, בשניהם התאורה נעצרת כשאתה מגיע לצפון, זה סימבולי ליחס של המדינה כלפינו, מדגיש את הפער שיש בין השקעות בתשתיות בצפון לבין המרכז. לא סופרים אותנו, בטח אחרי המלחמה, לא מבינים שהשקעה בתשתיות הצפון זה חיזוק הכלכלה. זו שעה קריטית, אם לא נשנה את הדיסקט נאבד את הצפון".
נבחנת אפשרות להקים וינגייט בחיפה. אתם ערוכים לזה?
"בוודאי. בשביל פרויקטים שמשלבים תשתיות ובנייה חברת יפה נוף הוקמה", אמרה פיסו. "כרגע זה ממתין להחלטת השר, אבל הגורמים המקצועיים נתנו את דעתם שאין מקום נכון יותר. בחיפה יש תחבורה, שדה תעופה, נמל ,רכבות ותשתיות ספורט ברמה בינלאומית שיתמכו בפרויקט. המכון יכלול כל מתקן שהספורט הישראלי צריך. היום המכון הכי קרוב נמצא בנתניה, הורים לילדים בגילאים שהם הכי קריטי לפיתוח הספורט לא תמיד זמינים לנסיעות כאלו וככה מדליות הולכות לאיבוד. מכון בחיפה יעניק מעטפת לכל הצפון, מחדרה עד חרמון. את התוצאות יראו כבר בשנים הקרובות. המכון יוקם בהשקעה של 700 מיליון שקל מהמדינה ועוד 200 מיליון שקל מחיפה".
חיפה ממצה את הפוטנציאל הכלכלי שלה?
"אפשר לעשות הרבה יותר", הסתייג פוגל. "חיפה השקיעה סכומי עתק בתשתיות, במספנות ישראל אנחנו נהנים מזה ושרק שימשיכו לפתח. 25% מהאוכלוסייה הם ילדים שהשבוע התחילו ללמוד, העתיד כאן והמדינה חייבת לבנות כמה שיותר. להשקיע בבריאות, חינוך, תשתיות ואז גם ניתן ליזמים הטובים לשבת על הפלטפורמות האלו ולפתח יותר. אנחנו במספנות כל הזמן מסתכלים קדימה, ב-21 באוקטובר נפתח טרמינל גרעינים עם רכבת, השקענו במסוף מלט, בינואר 2026 נפתח מסוף ביטומן שיפתור את הבעיה לבזן. אנחנו כל הזמן מתכננים את העתיד, מיצרים עוד מקומות עבודה ומתפתחים".
מנכ"ל קבוצת מבנה, עוזי לוי, הסביר כיצד המדינה משתלבת בתוכניות: "אנחנו מאוד מאמינים בצפון ומצביעים ברגלים, משקיעים המון בצפון. כחברה עסקית אנחנו פועלים על בסיס עסקי, וכבר היום בונים בחיפה פארק מדע מהמתקדמים בישראל, כי אנחנו מאמינים שיקרו כאן דברים טובים. רפאל תקבע את מושבה בפארק ההייטק, אנחנו מפתחים את כל האזור. אבל לכל שחקן יש תפקיד, המדינה צריכה להתמקד בתשתיות וחינוך, ואנחנו נביא את הכסף והחוכמה העסקית, יחד אפשר לעשות פלאים באזור כמו חיפה. אומרים שהמדינה הכי טובה היא זו שממעטת למשול. המדינה בדרך כלל עושה רגולציה ומאריכה תהליכים, לכן התפקיד שלה בתחום התשתיות והכוונה. אם רואים בצפון בירת הייטק, המדינה צריכה להקצות משאבים".
כיצד הופכים את חיפה למוקד כלכלי?
פוגל: "יש 3 תעשיות מרכזיות בישראל, גז, בנייה וכמובן הייטק. אם לשם הולך העתיד, וזה מה שהצעירים מחפשים צריך להביא את זה לפה. צריך להביא לכאן הייטק, למשוך לכאן חברות גדולות. לקחת שטחי נדל"ן שהמדינה שותפה בהם ולסבסד עלויות השכרה. במקביל, להשביח את החינוך, הניקיון, התחדשות עירונית, חיפה זו לא עיר מודרנית. צריך לחבר הכל יחד ודחוף אותה קדימה".
רועי לוי הוסיף: "זה מצריך הסרת רגולציה ועידוד השקעות בצפון, בעבר נתנו הטבות מס לחברות ביקנעם, זה משך חברות. היום לצערי מעטות החברות שירצו להגיע לכאן". עם זאת, הוא מקווה כי דווקא אנבידיה היא זאת שתקבע את מושבה בנשר: "מעטים המקומות שיכולים לעמוד בדרישות שלה, אבל אנחנו מסוגלים. יש קרקעות, תב"ע מאושרת, כל אמצעי התחבורה מתרכזים כאן ומערכת חינוך מפוארת. אבל כדי שהם יהיו כאן צריך השקעה ממשלתית בתשתיות, חייבים דחיפה ממדינת ישראל".