סגור

+Startup
"הכמות והמגוון של הסטארט־אפים החדשים חיוניים לאקוסיסטם ולתרומה שלו למשק"

תחרות +Startup הרביעית של כלכליסט בשיתוף פועלים הייטק יוצאת לדרך. מיכל קיסוס־הרצוג, מנכ"לית פועלים הייטק: "חייבים לסייע, להרחיב ולהאיץ את המאמצים לתמיכה בסטארט־אפים בשלבים מוקדמים. אלא שלא ניתן לעשות זאת ללא המדינה"

"כלכליסט" בשיתוף פועלים הייטק משיק זו השנה הרביעית ברציפות את תחרות +StartUp שנועדה ללוות ולהזניק סטארט־אפים בראשית דרכם לצמיחה. במסגרת פעילות זו 20 סטארט־אפים נבחרים יזכו לקחת חלק בסדנת הכשרה ייחודית בשיתוף תוכנית ZELL ליזמות מאוניברסיטת רייכמן. חמשת הסטארט־אפים שיעלו לגמר יופיעו מול חבר שופטים מקרב הקרנות המובילות בישראל.

להרשמה לתחרות לחצו כאן

4 צפייה בגלריה
מימין מיכל קיסוס הרצוג גמר תחרות סטארט אפ פלוס הכרזה על הזוכים
מימין מיכל קיסוס הרצוג גמר תחרות סטארט אפ פלוס הכרזה על הזוכים
מנכ”לית פועלים הייטק וחברה בחבר השופטים, מיכל קיסוס־הרצוג וכפיר ניסים (מימין), הזוכה של השנה שעברה
(צילומים: אוראל כהן)

בשנה שעברה זכתה במקום הראשון בתחרות חברת Pickommerce AI Robotics שפיתחה רובוט מלקט המכונה דמבו, שעובד בקצב של 600-500 פריטים בשעה ומסוגל לנתח את הפריט שמונח מולו באמצעות בינה מלאכותית, להבין כיצד להחזיק בו וכיצד לסדר אותו בתוך קופסה בצורה חכמה וחסכונית. "התחרות עבורי לא הייתה אירוע נקודתי אלא חלק מתהליך. בימי ההכנה עברנו על אופן הצגת החברה, העברת המסר, חידודים ואף ההנגשה הפיזית בתחרות. לבסוף, התחרות כאירוע מסכם הייתה מרגשת מאוד, והכלים שקיבלתי הם חלק מהיומיום שלי, גם עכשיו כשנה לאחר התחרות", סיפר השבוע כפיר ניסים, מנכ"ל Pickommerce AI Robotics.

4 צפייה בגלריה
מימין תמי ברונר נופר עמיקם אביחי רותם אלדר
מימין תמי ברונר נופר עמיקם אביחי רותם אלדר
השופטים בתחרות, מימין: תמי ברונר נופר עמיקם אביחי ניסנבוים ורותם אלדר
(צילומים: אוראל כהן)

"התחרות יצרה חשיפה גדולה, עוררה שיח רב סביב החברה ואף יצרה הכרה ביכולות ובתרומה שמביאה איתה החברה לעולם. שוב גם בהיבט הזה, כשנה לאחר הזכייה בתחרות, אנו עדיין מקבלים תגובות וזה תורם מאוד בשיחות עם משקיעים", אמר ניסים. לדבריו, אחד הדברים החשובים שלמד בשנה החולפת על עצמו כיזם הוא שהשלבים הראשונים בהקמת חברה רצופים באתגרים מגוונים "ולא תמיד באזורים שמוכרים לך. הרבה מההתמודדות נעשית בפעם הראשונה – וזה דורש יכולת לתמרן. התמרון הזה צריך להיעשות לאור מטרה ממוקדת ולא להתבייש לקחת הכוונה בדרך".
ניסים התייחס גם להבדלים בסביבה החיצונית השנה, לעומת השנה שעברה: "השוק מרגיש מכונס יותר וחברות בקטגוריה שלנו נדרשות להראות פעילות ממשית בשוק כדי לגייס. יש כסף בשוק, והרבה, אך נדרש מאמץ מהותי כדי לכנס אותו לעסקת השקעה. אם בעבר פוטנציאל שוק, פתרון ויתרון, צוות חזק ומצגת נכונה היו רוב הדרך לקידום השקעה, כיום נדרש חיכוך עמוק יותר בשוק שבו החברה מתמרנת".

4 צפייה בגלריה
מימין אדם פישר יעל אלרואי טל סלובודקין לי מרסור
מימין אדם פישר יעל אלרואי טל סלובודקין לי מרסור
שופטים בתחרות, מימין: אדם פישר, יעל אלרואי, טל סלובודקין ולי מרסור
(צילומים: אוראל כהן AVISHAI FINKELSTEIN)

גם מיכל קיסוס־הרצוג, מנכ"לית פועלים הייטק, התייחסה לשינויים הפנימיים והחיצוניים שעוברים על שוק ההייטק בשנה הנוכחית לעומת השנה שעברה: בזמן התחרות של השנה שעברה, בראש סדר היום עמדו פלישת רוסיה לאוקראינה, המיתון הגלובלי רק החל לתת אותותיו גם בכלכלה הישראלית, האינפלציה עלתה והריביות החלו לעלות בחדות. השנה, לעומת זאת, עומדים אתגרים חשובים לא פחות הקשורים לאירועים עכשוויים כמו קריסת סיליקון ואלי בנק והמחאה נגד שינויים חוקתיים.
קיסוס ציינה כי עדיין לא ידוע מה היקף הנזק מהכישלון הבנקאי הגדול מאז המשבר הכלכלי ב־2008 של סיליקון ואלי בנק שקרס, אבל להערכתה ברור שההשפעה תהיה נרחבת. לדבריה, לחוסר הוודאות ואי־היציבות הפוליטיות בישראל השפעה שלילית מאוד על הסטארט־אפים. "ההשפעה השלילית מתבטאת קודם כל בגישה למימון: משקיעים פועלים בהיסוס ובחשש בנוגע להשקעות שלהם, וזה נכון במיוחד לגבי חברות בשלבים מוקדמים. זה צפוי להקשות מאוד על הסטארט־אפים להבטיח את המימון הדרוש להם.

4 צפייה בגלריה
מימין  רננה אשכנזי איל ניב טל ברנוח ו אליחי וידל
מימין  רננה אשכנזי איל ניב טל ברנוח ו אליחי וידל
שופטים בתחרות, מימין: רננה אשכנזי, איל ניב, טל ברנוח ואליחי וידל
(צילומים: אוראל כהן אולפן כלכליסט)

"דבר שני ולא פחות חשוב, כוח אדם. בתקופה כזו עובדים יעדיפו לחפש הזדמנויות תעסוקה יציבות יותר, דבר שמשפיע גם על קושי בגיוס וגם על שימור כוח אדם מוביל. דבר שלישי ומטריד לא פחות הוא תנאי השוק המשתנים: המיתון שמורגש עלול להשפיע על הביקוש למוצרים ולשירותים שהסטארט־אפים הישראליים מציעים במיוחד בשווקים הגלובלים", אמרה קיסוס.
לכן, לדבריה, סטארט־אפים בשלבי הגיוס הראשונים — מבחינת כמות הסטארט־אפים החדשים והמגוון שלהם — לא יכולים להתקיים ללא תמיכת המדינה. "בישראל יש חשיבות גבוהה לסטארט־אפים בתחילת הדרך, אבל מספרם הולך וקטן בכל שנה. אף על פי שאיכות בהחלט חשובה יותר מהכמות, עדיין חובה לשמור על כמות מספקת של סטארט־אפים חדשים והגיוון שלהם, שכן היזמות הישראלית מתבטאת בהקמתן ובצמיחתן של חברות כאלה, וזה כמובן חיוני להמשך קיומו של האקוסיסטם לאורך זמן, וחיוני לתרומה שלו למשק. "התקופה הנוכחית לא רק שלא מסייעת לכך, אלא עושה את ההפך. תחרות +StartUp היא רק טיפה בים בניסיון לסייע ולתמוך בסטארט־אפים בשלבים אלה. אלא שלא ניתן לעשות זאת ללא המדינה. וזה מתחיל בהכרה אמיתית של חשיבות הסקטור למדינה ולהתפתחותה הכלכלית", אמרה קיסוס.
השופטים בתחרות +StartUp השנה הם: טל ברנוח, מייסד משותף בקרן Distruptive VC; נופר עמיקם, שותפה ב־Glilot Capital Partners; תמי ברונר, שותפה ב־Vertex; אביחי ניסנבוים, שותף ב־lool ventures; מיכל קיסוס־הרצוג, מנכ"לית פועלים הייטק; רננה אשכנזי, שותפה ב־Grove Ventures; טל סלובודקין, שותף ב־StageOne; יעל אלרואי, שותפה ב־Viola Ventures; איל ניב, שותף ב־Pitango First; לי מרסור, שותפה בקרן AnD Ventures; רותם אלדר, שותף בקרן D10; אדם פישר, שותף בכיר בקרן בסמר ואליחי וידל, עורך אתר CTech.