סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
רפאל מחפשת נשק ליירוט פיתויי השכר של ההייטק

קצב העזיבות בתעשייה הביטחונית הוכפל בעקבות הביקוש למהנדסים בהייטק. ההנהלה מבקשת אפשרות להעלאות שכר אישיות לשימור עובדים

במשך שנים נחשבה רפאל כמודל מוצלח להתנהלות של חברה ממשלתית בשוק תחרותי. התוצאה היתה שיעור יצוא של כ־50% מהייצור, ומוצרים פורצי דרך בתחומם, כמו כיפת ברזל ומעיל רוח, ושקט תעשייתי מצד ועד העובדים. זאת כשהמועסקים מקבלים שכר ממוצע של 26 אלף שקל ברוטו ב־2018, לפי נתוני רשות החברות, 2,000 שקל יותר מאשר בתעשייה האווירית המתחרה.


עד שבאה פריחת ההייטק בשנתיים האחרונות, וההסתערות על מהנדסים בתחומי ליבה של רפאל, כמו אלגוריתמאים, אנשי בינה מלאכותית, למידת מכונה, סייבר ועוד. התוצאה: בשנה האחרונה הוכפל שיעור העזיבות בחברה, מ־2.5% מכוח האדם בשנה ל־5%, אם כי עדיין נמוך משמעותית משיעור העזיבה הממוצע בהייטק, כ־12%. גם גיוס שיא של 1,000 עובדים חדשים ב־2021 לחברה, שמעסיקה כעת 8,500 איש, לא הצליח לטשטש את המשבר.
הכלים שבידי הנהלת רפאל לתמרץ ולשמר עובדים כבר לא מתאימים להתמודד עם התנאים שיצר ההייטק. כחברה ממשלתית רפאל לא מציעה אופציות לעובדים. יש העלאות שכר קיבוציות בהיקף קבוע, שתלויות גם בתוצאות הכספיות של החברה, ובשנה שעברה הגיעו ל־4%.
עובדים מצטיינים שעומדים ביעדים מקצועיים שקבעו להם מנהליהם יכולים לקבל בונוס רבעוני של 20% עד 30% לשכרם, ולרשות המנהלים עומדים גם מענקי שימור בסך עשרות אלפי שקלים. צנועים מאוד יחסית לאלה שניתנים לכוכבים בחברות ההייטק הפרטיות. רפאל גם מממנת לימודים לתארים מתקדמים לעובדים, כשהשיא הוא 10 עובדים שנמצאים כעת בחו"ל בלימודי דוקטורט, ברילוקיישן מלא על חשבון רפאל, בהוצאה של יותר ממיליון שקל לעובד.

1 צפייה בגלריה
יואב הר אבן מנכ"ל רפאל
יואב הר אבן מנכ"ל רפאל
יואב הר אבן, מנכ"ל רפאל
(צילום: עמית שעל)

אולם מסתבר כי הדברים המהותיים יותר מתרחשים כעת מתחת לרדאר במשא ומתן עם ועד העובדים. בשבוע שעבר נחשף באתר "כלכליסט" כי ועד המהנדסים החברה הכריז על סכסוך עבודה בדרישה לשפר את תנאי שכרם, במסגרת המו"מ על הסכם חדש.
במקביל, נודע ל"כלכליסט", מנהלים הצדדים מו"מ על שינוי ההסכם כך שיאפשר להנהלה יותר גמישות ניהולית והעלאות שכר אישיות לעובדים בתחומים מבוקשים, כדי לשמר את הקיימים ולגייס אחרים, ולא רק העלאות קיבוציות כמקובל בחברות ממשלתיות. סיכום כזה, אם יושג, יחייב את אישור הממונה על השכר באוצר, אבל שיחות כאלה לא היו יוצאות לדרך ללא ברכתו.