סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

סקירת כלכליסט
נינטנדו סוויץ' OLED: שדרוג נאה, אבל לא הכרחי

השינוי העיקרי שמציעה גרסת ה-OLED הוא מסך גדול ואיכותי יותר משל המקור. מספר ליטושים נוספים, כמו רגלית יציבה, רמקולים צלולים וחיבור אינטרנט קווי, הופכים את ה-OLED לאופציה מוצלחת למי שעוד לא קנה סוויץ', אבל רוצה ליהנות ממשחקי נינטנדו בצורה האיכותית ביותר. עם זאת, החברה עוד לא פתרה את התקלה בשלטי המשחק

עליי לפתוח את הביקורת הזו בווידוי: עד היום, מעולם לא הייתה בבעלותי קונסולה של נינטנדו - לא סוויץ' (Switch), לא גיים קיוב (GameCube) וגם לא Wii. עם זאת, זה לא אומר שחוויתי ילדות עשוקה (כלומר, היא הייתה עשוקה אבל לא מהסיבה הזו). אצל חברים, הייתי נוהג לשחק ב"מריו קארט" (Mario Kart), "מריו פארטי" (Mario Party) ו"סמאש ברוס" (Smash Bros). מעולם לא הייתי מוצלח במשחקים האלה, אבל העיקר שנהניתי (כך אמרתי לעצמי לאחר שנחלתי עוד תבוסה מוחצת ב"מריו פארטי").
לעומת ה-Wii U, קונסולת ההמשך ל-Wii שהמיטה בושה על נינטנדו, הסוויץ' התגלה כהצלחה כבירה ומכר 89 מיליון יחידות מאז יציאתו לשוק ב-2017. מאז שהושק הסוויץ' המקורי, נפוצו שמועות על דגם הפרו - גרסה עוצמתית יותר של הקונסולה, שתוכל להריץ את משחקי הסוויץ' על מסכי טלוויזיה באיכות 4K. זה לא יוצא דופן: מרבית הקונסולות זוכות לרענון באמצע מחזור החיים שלהן - לרוב מדובר בגרסה מוזלת או מלוטשת של הקונסולה המקורית. השמועה הזו, כאמור, התבררה כלא נכונה - הסוויץ' OLED הוא הגרסה המשופרת.

המסך

וכשמו, כן הוא - ההבדל העיקרי בין הסוויץ' OLED לסוויץ' הרגיל הוא המסך. הסוויץ' OLED התברך במסך מגע גדול יותר - 7 אינץ' לעומת 6.2 אינץ' בגרסת הקונסולה המקורית. הרזולוציה נותרה זהה - 1280 על 720 פיקסלים. אולם המסך איכותי יותר הודות לטכנולוגיית ה-OLED, שמעניקה למשחקים ניגודיות גבוהה יותר. במילים פשוטות, הצבעים של המסך בוהקים יותר ופחות דהויים מאלה של הסוויץ' הרגיל.
3 צפייה בגלריה
הסוויץ' OLED
הסוויץ' OLED
הסוויץ' OLED
(עירד עצמון שמאייר)
ההבדל ניכר לעין. שולי המסך העבים של הסוויץ' המקורי מרגישים מאוד מיושנים לעומת המסגרת הדקה של ה-OLED. אם אתם נוהגים לשחק בסוויץ' כקונסולה ניידת, השיפור באיכות המסך ובגודלו יהפכו את חווית המשחק לנעימה הרבה יותר, בעיקר אם אתם אתם משחקים במשחק הדורש מכם לקרוא הרבה טקסט. חבל שמלבד יוטיוב, אף יישומון סטרימינג, כמו נטפליקס, אינו זמין לשימוש בסוויץ'.

שינויים נוספים

המכשיר החדש מעט כבד מקודמו - 420 גרם לעומת 398 גרם. כאשר שוקלים את שתי הקונסולות בשתי ידיים, הכובד של ה-OLED מורגש היטב. אבל מניסיון עם סוויץ' של חברים - ועם הקונסולה החדשה במהלך הימים האחרונים - אף אחת מבין הקונסולות לא מרגישה כבדה מהשנייה בשימוש יומיומי.
3 צפייה בגלריה
הרגלית של הסוויץ' OLED
הרגלית של הסוויץ' OLED
רגלית הסוויץ' OLED
(נינטנדו)
עוד אחד מהשינויים לטובה בעיצוב הקונסולה הוא הרגלית הנפתחת בגב הקונסולה. נינטנדו התהדרה בכך שניתן להשעין את הסוויץ' על שולחן, לנתק את השלטים ולשחק עם חברים בכל מקום שתבחרו. אלא שבסוויץ' המקורי, הרגלית היא חתיכת פלסטיק קטנה, שנוטה להתנתק ממקומה אם רק נושפים עליה חזק מדי. לעומת זאת, הרגלית של הסוויץ' OLED נפרשת לכל אורך המכשיר ויציבה הרבה יותר. זה שינוי מינורי, אבל הוא בהחלט הופך את השימוש בקונסולה למעט נעים יותר.
יש עוד כמה ליטושים קטנים: הרמקולים של המכשיר נשמעים צלולים וחזקים יותר, והכפתורים שבראש המכשיר מעוצבים מעט שונה. הסוויץ' החדש גם מגיע עם יותר זיכרון פנימי - 64 ג'יגה-בייט לעומת 32 ג'יגה בגרסה המקורית של המכשיר - וניתן להרחיב אותו באמצעות כרטיס מיקרו SD. כמו כן, מעמד העגינה של הסוויץ' החדש תומך בחיבור איטנרנט קווי (LAN), למי שגר בבית מקולל עם וויי-פיי מקרטע.

מה נשאר אותו דבר?

עד כאן להבדלים בין הסוויץ' המקורי לסוויץ' OLED. מתחת למכסה המנוע, מדובר במכשירים זהים כמעט לחלוטין. ה-OLED משתמש באותו מעבד Tegra X1 מיושן שפותח על ידי ענקית השבבים אנבידיה עבור הסוויץ' המקורי ב-2017, כך שלא תזהו שיפור בקצב הפריימים או ברזולוציית המשחקים. ממדי הקונסולות גם הם כמעט זהים, כך שכל האביזרים המיועדים לסוויץ' המקורי, יעבדו היטב בצירוף הגרסה החדשה.
גם שלטי הג'וי-קון (JoyCon), שמתנתקים ומתחברים לסוויץ', זהים לשלטים של הקונסולה המקורית. המשמעות היא שאם כבר יש לכם ג'וי-קונים בבית, תוכלו לחבר אותם לקונסולה החדשה ללא שום בעיה, וחברים יכולים לצרף את השלטים שלהם כדי לשחק יחד במשחקים מרובי-משתתפים.
החדשות הרעות הן שנינטנדו לא פתרה את אחת הבעיות העיקריות עליהן מתלוננים רבים ממשתמשי הקונסולה - הדריפט (Drift, סחיפה). רבים דיווחו כי לאחר זמן מה, הג'ויסטיק של השלט מתחיל לנטות לכיוון אחד, מה שמפחית את רמת הדיוק בשלטים. הסיבה לכך לא ברורה - חלק טוענים כי הבעיה נגרמת כתוצאה מאבק ולכלוך הנכנסים לתוך השלט, ויש הסבורים כי מדובר בתקלה במגעים.

האם כדאי לקנות?

כשהושק הסוויץ' לראשונה, לא הייתה שאלה בכלל איזו קונסולה כדאי לקנות למי שרוצה לשחק במשחקים של נינטנדו - שלרוב מיועדים למשחק עם חברים או לבני המשפחה הצעירים יותר. מאז, הושק דגם קטן יותר - הסוויץ' לייט (Switch Lite). זו הייתה האופציה העדיפה למי שרוצה לשחק במשחקי נינטנדו בקונסולה ניידת, קטנה וזולה יותר - היא נמכרת בישראל על ידי היבואן הרשמי תמורת 999 שקל.
3 צפייה בגלריה
משפחת מכשירי הסוויץ'. מלמעלה: הסוויץ' לייט, המקורי וה-OLED
משפחת מכשירי הסוויץ'. מלמעלה: הסוויץ' לייט, המקורי וה-OLED
משפחת מכשירי הסוויץ'. מלמעלה: הסוויץ' לייט, המקורי וה-OLED
(עירד עצמון שמאייר)
כעת נכנס לתמונה מועמד שלישי - הסוויץ' OLED. המחיר הרשמי בישראל של הדגם החדש הוא 1,799 שקל - 240 שקל מעל למחיר הסוויץ' הישן, 1,559 שקל. באירופה ובבריטניה, מחיר הקונסולה המקורית נחתך, אך בנינטנדו ישראל נאמר ל"כלכליסט" כי המחיר יישאר זהה. אולם מעתה רוכשי הסוויץ' הרגיל יוכלו לרכוש מגוון אביזרים במחיר עד 200 שקל. מאחר שמרבית בעלי הקונסולה אכן רוכשים פריטים לאורך השנים, זו הטבה מוצלחת למדי.
למי שמעוניין לשחק בסוויץ' כקונסולה ביתית, הסוויץ' המקורי הוא האופציה הטובה ביותר והמשתלמת ביותר. איכות המסך הלקויה לא משפיעה על איכות התמונה כאשר מחברים את הקונסולה לטלוויזיה, וחווית המשחק נותרת זהה לחלוטין. מי שרוצה לקנות סוויץ' המותאם לילד קטן, במחיר זול למדי וללא צורך בחיבור למסך חיצוני - יוכל להסתפק בסוויץ' לייט. לעומת זאת, מי שמעוניין בקונסולה ניידת איכותית וגם לשחק מול הטלוויזיה בסוף יום ארוך - מוטב שיבחר בסוויץ' OLED. למי שיש סוויץ' מקורי בבית, אין צורך בשדרוג. בכל זאת, 1,799 שקל זה סכום לא קטן, שעדיף להוציא על אביזרים ומשחקים חדשים.
גילוי נאות: המכשיר סופק לסקירה באדיבות נינטנדו ישראל