סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בדקנו את ההמצאה הישראלית: מחשב עם משקפי AR שיוצרים מסך וירטואלי ענק

חברת Sightful השיקה לאחרונה מחשב עם משקפי מציאות רבודה, שמהוות תחליף למסך הסטנדרטי. בדקנו איך זה עובד ומה חושבים המייסדים על תחרות מצד חברות ענק

מה הגודל האידיאלי של מסך המחשב שהייתם רוצים? התשובה תלויה במגבלות שונות - אם מדובר במסך נייח צריך להתחשב במקום הפנוי שיש לכם על שולחן העבודה, ובחנויות אפשר למצוא מסכים של יותר מ-40 אינץ'. אם המחשב נייד עוברים לשאלה הבאה - האם אתם מתכוונים להסתובב עם המחשב, ואז אולי תעדיפו מסך קטן יותר ומחשב קל, או שהוא יישאר בעיקר בבית ואז אפשר לבחור במסך גדול יותר. יש אנשים שעובדים עם שני מסכים ואם צריך מחברים את הלפטופ לתחנת עגינה.
חברת Sightful הישראלית מציעה שיטה אחרת - מסך ענק, אבל וירטואלי. המוצר שלה נקרא Spacetop והוא מחשב נייד נטול מסך, כלומר הוא בעיקר מקלדת שאליה מחוברים באמצעות כבל משקפי מציאות רבודה (AR), ובקצה המקלדת, באמצע, יש גם מצלמת רשת. התוצאה היא מסך גדול (בחברה מדברים על 100 אינץ') שזמין בכל מקום ורק מי שמרכיב את המשקפיים יוכל לראות אותו.

2 צפייה בגלריה
מחשב spacetop
מחשב spacetop
מחשב Spacetop. החלונות צפים באוויר
(צילום: sightful)

החברה עובדת על המכשיר כ-3 שנים והשיקה אותו לאחרונה רשמית במכירה מצומצמת - אלף יחידות מוצעות תמורת 2,000 דולר כל אחת. המייסדים, טמיר ברלינר ותומר קאהן, צמאים לפידבק של המשתמשים, גם בבדיקות שעורכת החברה וגם של לקוחות שירכשו את המחשב, כדי לשמוע מה עוד הם היו רוצים לראות ב-Spacetop.
ברלינר היה בין מייסדי פריימסנס, שעמדה מאחורי מצלמת הקינקט של XBOX, ונמכרה בהמשך לאפל תמורת 350 מיליון דולר. לאחר המכירה ברלינר עבר למג'יק ליפ, שפיתחה משקפי מציאות רבודה, וניהל את מרכז הפיתוח בישראל. גם קאהן עבד במג'יק ליפ (אחרי שעבד ב-N-Trig, שפיתחה טכנולוגיה למסכי מגע) והשניים עזבו את החברה לטובת הקמת סייטפול.

2 צפייה בגלריה
מחשב spacetop
מחשב spacetop
מחשב Spacetop והמשקפיים
(צילום: sightful)

המשקפיים לא מנתקים אתכם מהסביבה
במשרדי סייטפול בתל אביב הם מספקים הצצה קצרה למכשיר. אז איך זה עובד? הרכבתי את המשקפיים ומולי הופיע מסך וירטואלי קעור עם כמה חלונות פתוחים שמפוזרים לאורכו ולרוחבו. המשקפיים, מתוצרת Nreal, מרגישים כמו משקפי שמש רק קצת כבדים יותר ועם זרועות עבות. הם לא אטומים, לא נצמדים אל הראש ולא מנתקים את המשתמש מהסביבה. מי שמרכיב משקפי ראייה יקבל עם המחשב עדשות במספר המתאים שנצמדות אל המשקפיים. אני מרכיב משקפיים לראייה לרחוק ולא צריך אותם כשאני משתמש במחשב, אבל בשימוש ב-Spacetop דווקא גיליתי שאני צריך את התוספת של העדשות.
החלונות תלויים באוויר על רקע שחור, אבל ביניהם ומהצדדים ראיתי את החדר ואם צריך להציץ אל המקלדת רואים גם אותה. הושטתי יד למקלדת והתחלתי להחליף מיקומים של חלונות, להגדיל ולהקטין אותם וברקע ברלינר וקאהן כבר מרוצים: "אתה שם לב שלא הסברנו לך איך משתמשים במחשב? אתה כבר מכיר את הסביבה הזו".
בחלונות השונים מוצגים יוטיוב, ג'ימייל, WhatsApp web, חלון חיפוש של גוגל ועוד. אין תפריט "התחל" - המערכת שפיתחו בסייטפול מבוססת על אנדרואיד, וברלינר מסביר כי כך החברה יכולה לבצע התאמות. במרכז המסך מרחף מעין סרגל ולחיצה עליו מציגה את האפליקציות השונות שאפשר לפתוח.
כך נראה הממשק בתוך המשקפיים

מאחורי הקלעים נמצא מעבד סנפדרגון 865 של קוואלקום, 8 גיגה ביט זיכרון ועוד 256 גיגה לאחסון, מפרט שמזכיר יותר סמארטפון מאשר מחשב, ובחברה מכוונים את המשתמשים לעבוד עם שירותי רשת ופחות עם אחסון מקומי. לכן אומרים שם שהמחשב לא מתאים לכל אחד והם בודקים מראש מה הצרכים של כל רוכש פוטנציאלי, כדי לדעת אם יש התאמה. גם בהדגמה קצרה המחשב נתקע לרגע ואיתחל את עצמו ונראה שדרושה חומרה חזקה יותר - וסביר שכזו תגיע בהמשך הדרך.
סדר חדש למולטי-טסקינג
המסך וירטואלי אבל קבוע, כלומר הוא לא הולך אתכם לכל מקום. קמתי והלכתי אל צד אחר של החדר, עם המחשב והמשקפיים שמחוברים אליו, והמסך עדיין ריחף מול הכסא עליו ישבתי. כשעוברים לצד השני של השולחן אפשר אפילו לראות את גב המסך.
ואם בכל זאת רוצים להעביר את המסך למקום אחר? לוחצים על שני מקשי shift במקלדת והמסך מופיע מולכם. במקלדת יש גם כפתור להסתרה זמנית של המסך, אם אתם רוצים לדבר עם מישהו ולראות אותו בלי להסיר את המשקפיים. כדי להתמקד בחלון אחד או להתרחק ולראות את כל החלונות הפתוחים צריך להזיז שלוש אצבעות על משטח העכבר. אלה התכונות שכן דורשות הסבר נפרד, מעבר לכך העבודה היא כמו עם כל מחשב רגיל. לא צריך ללמוד עוד מחוות מיוחדות, להושיט יד אל המסך הווירטואלי או להשתמש באביזרים מיוחדים.
ברגע הראשון זה נראה כאילו הרעיון נחמד, אבל בפועל אצטרך להעביר בכל פעם למרכז התצוגה את החלון שבו ארצה לעבוד. יוטיוב היה פתוח במרכז ולמטה ומיד העברתי אותו למעלה, כדי שהתצוגה תהיה מולי. אבל התרגלתי במהירות לסידור החדש - צריך רק לסובב קצת את הראש כדי לעבור לחלון אחר, דבר שקיים גם בעבודה עם שני מסכים או מסך גדול, ולא כל החלונות דורשים תשומת לב מלאה למשך זמן. הצצה לרגע בווטסאפ, קפיצה לתיבת המייל וחזרה לחלון אחר.
בעבודה עם מחשב אנחנו מבצעים כמה משימות במקביל, מסביר ברלינר, גם אם אנחנו לא שמים לב, ומסגלים לעצמנו סידור כלשהו - חלוקה של לשוניות פתוחות בכרום בסדר מסוים, יצירת קבוצות של כמה לשוניות, סידור החלונות ברצף כלשהו ועוד. ועדיין אפשר ללכת לאיבוד בין החלונות. ב-Sightful רוצים שהסידור הזה יוחלף בפריסה של כל החלונות על מסך אחד, ויש בזה משהו הגיוני.
אפל תערוך בשבוע הקרוב את כנס המפתחים שלה, ולפי כמה שמועות יש סיכוי שהיא תציג משקפיים משלה, למרות שיש גם טענות שמוצר כזה יושק רק בעוד 3-4 שנים. אני שואל את ברלינר וקאהן מה יקרה אם אפל או מיקרוסופט ישיקו משקפיים דומים והתשובה שלהם חד-משמעית: Bring it on. "אם חברות כאלה גדולות משיקות מוצר כזה, זה אומר שהמצב שלנו מעולה", אומר ברלינר. מבחינת מייסדי Sightful, להם כבר יש מוצר בחוץ, גם אם בתפוצה מוגבלת, יש פידבקים ויש תוכניות להמשך. אם הם לא יהיו היחידים בשוק זה כבר אומר מבחינתם שהם הצליחו.