סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

צרות בצרורות לאמזון: הצרכנים נוטשים את אלקסה והרגולטור חוקר אם היא מונעת תחרות בענן

על פי מסמכים פנימיים שנחשפו, 15%-25% מרוכשי הרמקולים החכמים של החברה הפסיקו לעשות בהם שימוש כבר מהשבוע השני. במקביל, לפי דיווח בבלומברג, ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב בודקת האם ענקית הסחר המקוון מנצלת את כוחה כדי לחסום תחרות בתחום הענן

ג'ף בזוס כבר לא המנכ''ל של אמזון וכעת החברה נחשפת לשתי בעיות מהותיות שנוגעות לשתי הליבות העסקיות החשובות שלה: מחשוב הענן והבינה המלאכותית. נתחיל מ-AWS, זרוע מחשוב הענן של החברה שחולשת כיום על כשליש (32%) מסך כל שוק הענן העולמי. זו נמצאת תחת עינה הפקוחה של ה-FTC, ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב, שעל פי דיווח של סוכנות בלומברג היום (ה') מובילה מהלך שצפוי להבשיל לחקירה רשמית בנוגע להפרת הגבלים עסקיים.


על פי הדיווח, ב-FTC מתבססים על שאלונים שחולקו במהלך השנה האחרונה ללקוחות ושותפים של החברה בתחום. על פי התוצאות הראשוניות של ניתוח השאלונים נמצא שהחברה לכאורה מכריחה לקוחות שלה להימנע מלהשתמש במוצרים של מתחרות בתחום הענן. או במילים אחרות, היא משתמשת בכוחה כדי לחסום את התחרות בצורה שרירותית. זו הגדרה מילונית של נושא ההגבלים העסקיים ויו''רית החדשה לילה חאן נחשבת ללוחמנית מאוד בנושא.
באמזון טוענים שמדובר בהטייה מצידה של חאן ושהיא רודפת את החברה בגלל שהיא מוטה נגדה. אמזון אפילו ניסתה למנוע את המשך כהונתה ביוני האחרון - כנראה שהם ידעו למה. אבל את הבדיקה נגד אמזון ה-FTC התחילה הרבה לפני מינויה של חאן. היה זה למעשה ג'ו סימונס, מינויו של דונלד טראמפ שהחל לבדוק את אמזון - עוד בתקופה שבזוס נחשב ליריב-אויב של הנשיא הקודם. פגיעה בעסקי הענן של אמזון עשויים להיות בעייתיים מאוד עבורה, שכן זו החטיבה שמייצרת הלכה למעשה את רוב הרווח שלה.

2 צפייה בגלריה
מרכז אמזון ב לונדון
מרכז אמזון ב לונדון
מרכז של אמזון בלונדון
(צילום: גטי אימג'ס)

במקביל לכך, מתברר שגם בתחומים צרכניים טהורים אמזון לא ממש מצליחה. החברה מחזיקה בקו מוצרים "חכמים" מבוססי אלקסה, הסייענית הקולית הדיגיטלית שלה, כגון רמקולי האקו או התקני אינטרנט הדברים כגון הפעמונים החכמים של רינג. עם זאת מתברר שהרמקולים החכמים, שהיו להיט מכירות בכל הזדמנות, לא ממש מעניינים את המשתמשים. על פי מסמכים פנימיים שנחשפו בין כ-15% ל-25% מרוכשי הרמקולים הפסיקו לעשות בהם שימוש כבר מהשבוע השני.

2 צפייה בגלריה
אמזון רמקול חכם אלקסה עם מסך Echo Show 8
אמזון רמקול חכם אלקסה עם מסך Echo Show 8
רמקול חכם אלקסה עם מסך Echo Show 8
(צילום: Amazon)

לא ברור למה הם הפסיקו את השימוש, אבל אפשר להעריך שמספר שערוריות שקשורות לחוסר הפרטיות או לזלזול בה על ידי אמזון, קשורות לנושא. כך למשל היה עם חשיפת ההאזנות של עובדי קבלן להקלטות מרמקולים של לקוחות שעובדו על שיפור הזיהוי הקולי. או כשהתקן מבוסס אלקסה שלח הקלטות של השיחות האלה לאנשי קשר ביומן המשתמש. יכול להיות שפשוט רוב המשתמשים לא מוצאים את אלקסה שימושית לצרכיהם. כך או כך, מדובר במכשול שאמזון תצטרך לפתור אם היא רוצה להמשיך להיות רלוונטית בתחום הזה.