סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עודד גור לביא מייסד ומנכ"ל הסטארט אפ NT TAO
עודד גור לביא, מנכ״ל ומייסד-שותף של הסטארט אפ nT-Tao. "השיטה הזו של לעסוק בהכלה וגישה שאנחנו רק מגיבים ולא מבצעים פעולה מקדימה מובילה למצב יותר קשה" (צילום: אוראל כהן)

ריאיון
"נקודת המפנה במאבק מול הטרור החות'י הגיעה כשהם פגעו בתחום האנרגיה"

עודד גור לביא, מנכ"ל הסטארט-אפ nt-Tao ובעברו ראש מספן ים בחיל הים, מאמין שהפתרון האמיתי לאיום החות'י יהיה בהתקפה ומדבר על הצורך של ישראל בפיתוח טכנולוגיה לייצור אנרגיה ירוקה, למרות מאגרי הגז הגדולים שהתגלו לחופיה ונוכח האיומים הביטחוניים עליהם

החות׳ים, ארגון טרור שיעי-זיידי תימני המשתייך ל"ציר ההתנגדות" האיראני, פרצו לחיינו לפני חודשיים כמעט כקוריוז, זירה שנתפסה שולית לעומת חמאס וחיזבאללה. עד לא מזמן הם היו בעיקר הבעיה של ערב הסעודית, משום שהם רואים בגופים מוסלמיים סונים כאויבים. אולם ככל שנוקפים הימים מתברר שדווקא החזית הרוחשת מולם עשויה להפוך לשוברת שוויון במלחמה, כולל הקמת כוח בינלאומי שפועל בים האדום להגנה על כלי השיט שעוברים בו, לאחר שכמה ענקיות ספנות הודיעו בשבועיים האחרונים על הפסקת השייט דרך תעלת סואץ.
זה קרה לאחר שהחות׳ים תקפו והשתלטו בחודש האחרון על מספר ספינות בים האדום במטרה לפגוע בסחר הישראלי. ובכל זאת, הכוח הבינלאומי הוקם רק בשבוע שעבר - כמעט חודש לאחר מכן. מה פשר התזמון? אם תשאלו את תא"ל במיל עודד גור לביא, ראש מספן ים לשעבר ויזם בתחום ההיתוך הגרעיני, הדרמה האמיתית נעוצה במספר אחד חשוב: כ־20% מצריכת הנפט והגז העולמית עוברת במיצר באב אל-מנדב, המפריד בין אסיה לאפריקה.
"נקודת המפנה הגדולה והעיקרית לא קרתה כשכמה מכולות לא עברו כאן, אלא כשהתחילו לגעת באנרגיה", אומר גור לביא, כיום מנכ״ל ומייסד-שותף של הסטארט אפ nT-Tao שעוסק בתחום האנרגיה הירוקה, בריאיון ל"כלכליסט". "אנרגיה היא המחולל העיקרי של הכלכלה העולמית, ובטעות או שלא בטעות החות׳ים גרמו לחברות נפט כמו BP ואחרות להחליט שהן לא עוברות בים האדום, והדבר הזה - מעבר לזה שגם באירופה כבר מרגישים כמו בישראל שמכולות מגיעות באיחור ואין אספקה מסין בזמן וכל מני דברים ששוברים לנו את השגרה הנוחה - כבר הולך לפגוע בכלכלות הפנימיות, כי אם אין אנרגיה אז אין איך להפעיל את הכלכלה הפנימית. ועם המחסור שיש כבר מרוסיה וההסתמכות על מקורות אחרים, בין היתר קטארים, זה מתחיל לייצר אפקט של לחץ ומעורבות שהופכת מחויבת המציאות כי כשנוגעים באנרגיה מקרבים אותנו למקום של אין ברירה".
בפרט עכשיו, אחרי שנתיים שבהן האירופים משלמים חשבונות חשמל כפולים ומשולשים לאור הסנקציות שהוטלו על רוסיה.
"אלה מהלכים שלובים יפים, ואיראן ורוסיה מתואמות בחלק מהדברים האלה. אלה מהלכים שהם סביב עולם האנרגיה, שמתחיל להיות מרכיב מרכזי לא רק באסטרטגיות הימיות של מדינות ומעצמות-על כמו ארה"ב אלא הופך להיות מרכיב בהשפעות כאלה, אזוריות, והגיאו-אסטרטגיה (תת תחום של גיאו-פוליטיקה, הקשר והיחס שבין הגיאוגרפיה ובין תוכניות המלחמה וניהולה, ר.ד.) כיום מסתובבת היום סביב הדבר הזה".
על האיום החות'י: "פעולה הגנתית, כפי שהוכח שוב ושוב לאורך ההיסטוריה האנושית, לעולם תיפרץ. ולכן הדרך היחידה להסיר איום בסוף הוא התקפי. אין לנו ברירה"
איך לדעתך האיום החות'י יתפתח? מה יעשה הכוח הבינלאומי להסרתו?
"בצד ההגנה, קצת חזרנו לימי מלחמת העולם השנייה, שאז ליוו אוניות שחצו אוקיינוסים כדי להגן עליהן מפני מתקפות. אבל פעולה הגנתית, כפי שהוכח שוב ושוב לאורך ההיסטוריה האנושית, לעולם תיפרץ. ולכן הדרך היחידה להסיר איום בסוף הוא התקפי. אין לנו ברירה. במקביל אליה צריך לייצר שם קואליציות וכוחות שיסירו את האינטרסים להפעלת הטרור הזה, ואלה כבר מהלכים ארוכים יותר".
הכוונה שלך היא לתקוף את החות'ים בתימן או לתקוף את איראן ששולחת אותם?
"קשה להעריך, אבל כמו שאנחנו מדברים עם נבוט מול חמאס, כדי שחיזבאללה בשלב זה יבין, את אותו הדבר אפשר לעשות גם עם החות'ים ואיראן. בשלב ראשון אני מניח שהדרך הנכונה תהיה להסיר איום מקומי. זה יהיה חייב להתחיל משם כי שם האיום ולפעול ישירות מול איראן, מעבר לזה שאני לא בטוח שזה נכון, זו כבר באמת החלטה מעצמתית, ואני לא חושב שיש כרגע נכונות עולמית, כי האירוע הזה הוא מהלך רחב יותר בתמיכה של רוסיה וסין שתומכות באיראן. לכן אני לא רואה מצב שבו תוקפים ישירות את איראן, אלא אם כן היא תבצע עוד תקיפה או פעולה לא מחושבת. מצד שני, הופתעתי כשבשבת האחרונה האיראנים תקפו ספינה ישראלית שהובילה נפט גולמי באמצעות כטב"מ. לא ציפיתי לזה כל כך".

1 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים
לוחמים חות'ים
לוחמים חות'ים. גור לביא: "אנרגיה היא המחולל העיקרי של הכלכלה העולמית, ובטעות או שלא בטעות החות׳ים גרמו לחברות נפט כמו BP ואחרות להחליט שהן לא עוברות בים האדום"
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

האם יכול להיות שזה יהיה הרגע שישראל שבו ישראל תוקפת את איראן? הגענו לשם?
"לאיראן יש הרבה יכולות תקיפה מרחוק, והיא מסוכנת, אבל אני יותר מוטרד מחיזבאללה מאשר איראן מרחוק. באשר לשאלה האם ישראל תצא לתקיפה מקדימה, תקיפת מנע - אני חושב שביידן הגיע לפה מהר מאוד כדי לטרפד מהלך כזה. הפעילות האמריקאית והמעורבות של סנטקום, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שנמצא כאן באזור, נועדו בין השאר למנוע מאיתנו לפעול. להזכירך, גם במלחמת המפרץ הראשונה רצינו לפעול חזק ואמרו לנו רגע, תרגיעו, וכתוצאה מזה היו תקיפות אחרות".
גור לביא, בן 56, מכיר את הזירה הימית היטב. הוא השתחרר מצה״ל בדרגת תת אלוף ב-2016, עם השלמת תפקידו האחרון כראש צוות המשימה האסטרטגי באגף התכנון לאחר צוק איתן. לפני כן שימש כראש מספן ים, שאחראי לפעילות המבצעית, לפעילות האימונים, להדרכה ולפעילות השוטפת של חיל הים, ובמסגרת תפקיד זה, באפריל 2014, פיקד מהבור בקרייה על מבצע ההשתלטות הנועז על ספינת הטילים האיראנית סמוך לגבול אריתראה-סודן.
"זה 15 שנה שאנחנו מתעכבים עם האירוע הזה", הוא אומר על המלחמה הנוכחית. ״הפרספקטיבה שלי היא לא על החודשיים וחצי האחרונים, אלא מ-2006 - מה חמאס עושה, מה אנחנו עושים אל מול חמאס, מה אמרנו שנעשה ולא עשינו. המהלך ההכרחי הזה של להיכנס ולעשות סדר ולחסל את האיום הזה, אסור לעצור אותו וחייבים לסיים אותו".
כשאתה אומר "מה אמרנו שנעשה ולא עשינו". למה אתה מתכוון?
"אמרנו שמגדירים אזור בסמוך לגדר שאסור להגיע אליו ושכל מי שיתקרב לגדר אחרי עליית שלטון חמאס נפגע בו, ושעל כל חדירה, כל ירי, נגיב באגרסיביות, ולמרות זאת עסקנו בהכלה. בנוסף, בנינו מערכת הגנה פנטסטית, כיפת ברזל, והדבר הזה נתן למקבלי ההחלטות מרחב פעולה, זה אומר שיש פחות הרוגים בעזה כי אנחנו לא חייבים להגיב חזק כל כך, זה אומר שיש פחות הרוגים אצלנו שזה נפלא, ובאופן כללי זה מאפשר הכלה, אבל זה לא מביא פתרון. השיטה הזו של לעסוק בהכלה וגישה שאנחנו רק מגיבים ולא מבצעים פעולה מקדימה מובילה למצב יותר קשה, וכשאין ברירה אז פועלים, ופועלים חזק. צה"ל פועל מדהים עכשיו, עם כל האבידות".
על המלחמה עם חמאס: "15 שנה שאנחנו מתעכבים עם האירוע הזה. המהלך ההכרחי הזה של להיכנס ולעשות סדר ולחסל את האיום הזה, אסור לעצור אותו וחייבים לסיים אותו"

גור לביא, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל מהטכניון ותואר שני בממשל ומינהל ציבורי מהרווארד, פנה ליזמות עם שחרורו מצה"ל. את nT-Tao הקים עם הפיזיקאי דורון ויינפלד ועם אחיו (של ויינפלד) בועז, בתחילת שנת 2019, מקץ שלוש שנות עבודה מקדימה.
nT-Tao, שם המייצג את שלושת הפרמטרים של הפלזמה (N = Density צפיפות, T = טמפרטורה ו-Tao = הזמן שהם מחזיקים, "זו נוסחה בהיתוך, ואלה שלושת הפרמטרים שמשחקים איתם כדי להגיע לתנאים שזה מבוצע", אומר גור לביא), פועלת מהוד השרון ומעסיקה כיום 24 עובדים, חלקם כרגע במילואים.
"אנחנו עובדים בשיטה של כליאה מגנטית (magnetic confinement)", הוא מסביר, "שזה לכלוא את הפלזמות בתוך שדות מיוחדים, חזקים יחסית, ולתת להם חימום תוך כדי, ועל ידי זה להגיע לתנאים ולטמפרטורות". בפברואר השנה החברה השלימה סבב גיוס בסך 22 מיליון דולר שגדל בהמשך ל-28 מיליון דולר. בין המשקיעות בחברה: הונדה, דלק ארה"ב, Next Gear Ventures וקרן OurCrowd.
היתוך גרעיני, תהליך שבו גרעיני אטומים מתמזגים לגרעין גדול יותר, המתרחש בכוכבים ובפצצות מימן, הוא הגביע הקדוש של עולם האנרגיה. מזה כ-80 שנה מנסים מדענים לחקות את "תעלומת השמש" ולהגיע לפריצת דרך שתאפשר הפקת חשמל באמצעות כורים גרעיניים חדישים, המשחזרים על כדור הארץ תהליך המתרחש מחוץ לכדור הארץ. הדבר יאפשר הפקת אנרגיה ירוקה, שתייתר את התלות בגז ונפט, ותקל את פגעי משבר האקלים. אך עד היום, מרבית הניסויים שנעשו בתחום לא צלחו.
ניסוי אחד שכן הצליח בדצמבר אשתקד במעבדה הלאומית לורנס ליברמור בקליפורניה מפיח בגור לביא התלהבות רבה, אף שהשיטה שבה נעשה שימוש - לייזרים - אינה יעילה מבחינת אחוז העברת האנרגיה. "המהירות של הלייזרים היא כזו שלא מאפשרת לבנות מהם מתקן שמייצר אנרגיה ברציפות", הוא מסביר. "אבל הוכיחו דבר מאוד חשוב וזו פריצת דרך - שבעצם זה דבר קיים, זה דבר שמתאפשר פה על כדור הארץ. עכשיו החוכמה היא להגיע לעוד כמה שיפורים הנדסיים".
לישראל, הוא אומר, הודות לגז, אין בעיית אנרגיה "אלא אם כן חיזבאללה יתקוף ויפיל איזו אסדה, שאז אנחנו נהיה בברוך. זה מצב רגיש. לאסדות ומקורות האנרגיה של ישראל אין יתירות, הם לא באמת מבוזרים מספיק. יש אסדות בים והן עלולות להיות מותקפות ואז אין לך אספקת גז ואין לך אנרגיה. כרגע ישראל במצב סך הכל בסדר אל מול המשברים הסביבתיים - יש לנו מים, כי אנחנו עושים התפלת מים, ויש לנו גז".
ויחד עם זאת אתה מזהה צורך ביתירות אנרגטית.
"הנושא של יתירות אנרגטית ויתירות המקורות הוא סופר קריטי. כשמעצמות קונות נפט הן לא קונות ממקור אחד, הן קונות ממקורות רבים ומייצרות לעצמן יתירות, אבל בסוף אלה נפט וגז, שמזהמים. הנושא של יתירות אנרגטית ויתירות המקורות הוא סופר קריטי. אבל ישראל, ברגע שהיא גילתה את הגז, הורידה הילוך שם, כי פתאום יש אינטרסים כלכליים אחרים - גם למכור גז, גם שישראל תשתמש בגז הזה, ויש פה כל מני אלמנטים. אבל ברמה העולמית, עד שלא יהיה מקור אנרגיה חלופי משמעותי מבוזר ויתיר, שיפטור את הצורך להשתמש בנפט, אנחנו עדיין שבויים של המפרץ במידה רבה".
"אם חיזבאללה יתקוף ויפיל אסדה נהיה בברוך. לאסדות ומקורות האנרגיה של ישראל אין יתירות. יש אסדות בים והן עלולות להיות מותקפות ואז אין לך אספקת גז ואין לך אנרגיה"
למה אתה חושב שדווקא אתם תצליחו איפה שאף אחד עדיין לא הצליח?
"ישראל מצליחה לעשות דברים טכנולוגיים בפריצות דרך כמו שאף אחד אחר לא מצליח בהרבה היבטים. אני חושב שאחת הסיבות היא יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה שיש אצלנו בארץ. הרעיונות אצלי במעבדה הם ייחודיים, השילובים של מה שאנחנו עושים מבוססים על היסטוריה ועל הצלחות של כל מני דברים שהיו אבל לא הגיעו לקצה, ואנחנו לוקחים היום ומביאים המצאתיות לתוך הטכנולוגיות האלה.
"אני יודע שאנחנו ייחודיים בחלק מההמצאות שלנו ללא ספק, וגם הסימולציות, גם בשיתופי הפעולה והחשיבה שיש לנו עם פרינסטון וגם קצת עם MIT אנחנו רואים שיש לנו משהו שהוא שונה. יש לנו צוות מאוד חזק, ישראלי, שלא מפחד מלעשות הרבה הרבה ניסויים וניסיונות, אנחנו לא מחכים לאיזו תוצאה מדהימה בסימולציה, אלא רצים מהר, זה עולם הסטארט-אפים. המעבר הגדול של היתוך גרעיני היה בעשור האחרון במעבר מתהליכים אקדמיים של מעבדות אקדמיות לאומיות ורב-לאומיות לסטארט-אפים שרצים בקצב הרבה יותר מהיר, ממוקדי מוצר וזה הבדל מאוד מהותי. עד שלא יוכח אחרת ושלא נוכיח לעצמנו שטעינו, אנחנו ננסה עד הסוף".