סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עו"ד כנרת בראשי וח"כ גלעד קריב
בראשי וקריב. בקרב הפוליטי, הכל כשר (צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)

דוח טכנולוגי
"אני יודעת מה עשית לפני 19 שנה": הקונספירציות של QAnon עושות עלייה לישראל

רמיזות חסרות שחר של עו"ד כנרת בראשי כלפי ח"כ גלעד קריב עוררו דיון מרושע ושקרי לחלוטין ברשת. במסגרת גיורה של קונספירציית QAnon והעלאתה מארה"ב לישראל קריב מייצג את האליטה הממסדית ובראשי את הימין הביביסטי שנלחם כנגדה

נובמבר הקרוב יכלול מפגש מאורעות יוצא דופן: ב-1 בנובמבר בחירות לכנסת בישראל, שבוע בדיוק לאחר מכן, ב-8 בנובמבר, בחירות אמצע הקדנציה הקריטיות בארה"ב. הבחירות בארה"ב, כפי שהתרגלנו כבר, צפויות להיות מלוות בפייק ניוז, הסתה ותיאוריות קשר מסוכנות והרסניות – במיוחד שקרים על גניבת הבחירות בכל פעם שהתוצאות לא יתאימו לטראמפ ונאמניו צפויים לשחק תפקיד מרכזי.
ישראל, שלא פעם רואה את עצמה כמדינה ה-51 של ארה"ב, שואפת לחקות אותה בכל דרך אפשרית. ובהתאם, מייבאת לכאן מאמריקה גם את הפייק ניוז ואת הקונספירציות הקיצוניות. את הקונספירציה על גניבת הבחירות כבר קיבלנו, עכשיו הגיע תורה של תיאוריית קשר חדשה, בניחוח מובהק של QAnon.
למי שהתמזל מזלו שלא להכיר, QAnon היא מתיאוריות הקשר הנפוצות והמסועפות ביותר של דורנו, שבמרכזה התפיסה שבכירי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב חברים בקבאל של פדופילים עובדי שטן שמנהל את העולם בחשאי, ושדונלד טראמפ נבחר על מנת לחשוף את קבאל זה ולעצור את חבריו, בראשם הילארי קלינטון וברק אובמה. וזה ממש בטעימה. היסודות הרעיוניים של QAnon נטועים בתיאוריית קשר קודמת שמכונה "פיצהגייט", ושלפיה הקלינטונים ועמיתיהם ניהלו רשת פדופיליה וסחר בילדים ממרתף של פיצרייה בוושינגטון די.סי (העובדה שלפיצרייה המדוברת אפילו לא היה מרתף לא הפריעה לפריחת הקונספירציה). במקרה הזה, תיאוריית הקשר הובילה את אחד מחסידיה לבצע פיגוע ירי בפיצרייה (לא היו נפגעים בגוף), שאליה הגיע חמוש ברובה סער במטרה "לחקור" ולהציל את הילדים.
QAnon מצאה את דרכה גם לישראל, וכמו כל דבר שאנחנו מעתיקים מהאמריקאים, עשתה זאת בצורה מדוללת וחיוורת ביחס למקור, אם כי עדיין הרסנית ומסוכנת. בפרט, השתרשו כאן בשנים האחרונות הטענות חסרות הבסיס שמקשרות בין אנשי שמאל לכך שהם פדופילים שזוכים להגנה מצד מערכת המשפט. "רוב הפדופילים הם שמאלנים שחוסים תחת צא"ב רובם מסתבר עובדים בשירות המדינה", כתב משתמש בטוויטר באוגוסט שעבר. "לא כל השמאלנים סוטים אבל כל הסוטים הם שמאלנים", כתב אחר בנובמבר. אחרת כתבה בפברואר, בהקשר של חשיפת כלכליסט על השימוש שעושה המשטרה בפגסוס: "המשטרה נמנעה משאיבת הסלולר של שלושים ושלושה פדופילים שמאלנים ועשירים".
מקדם מובהק של האשמות חסרות בסיס אלו הוא יאיר נתניהו, שהדהד וחיזק אותן עוד בתקופה שאביו כיהן כראש ממשלה. "שאלה רצינית", הוא כתב בטוויטר ביולי 2020. "למישהו יש הסבר הגיוני למה יש כל כך הרבה פדויפילים בשמאל?!" יעד מרכזי למתקפה של נתניהו היתה קרן וקסנר, שמחלקת מלגות לעובדי מדינה, שאת בוגרי התוכנית שלה כינה כחברים "כת פדופילים" ש"מבצעים הפיכה שלטונית ב-4 השנים האחרונות". בעקבות תביעת דיבה שהגישו נגדו 75 מבוגרי התוכנית נאלץ נתניהו לפרסם הבהרה שלפיה הם לא חברים בכת של פדופילים. נתניהו הבן לא מגביל את הפצת הרעל שלו למדיה חברתית. באפריל 2021, בדיון שנערך באחת מתביעות הדיבה הרבות שהוא מעורב בהן, כינה את אחד מיריביו הפוליטיים של אביו "פדופיל" ש"הולך לאיי הפדופיליה בקאריביים".
אז בקרב פעילי ימין, מרכזיים ושוליים כאחד, יש חיבה להאשים את השמאל ומתנגדי נתניהו בפדופיליה. זה קל, פשוט להבנה ומתקבל באהדה אצל קהל היעד. ובימים אלו חוזרת ההאשמה הזו לככב באדיבות אחת מהתומכות המובהקות של נתניהו במדיה החברתית, עו"ד כנרת בראשי. בראשי, שכפרקליטה התמחתה בין השאר בהגנה על קרבנות עבירות מין, אמורה לדעת עד כמה הנושא רגיש ונפיץ, ואיזה נזק נגרם לקרבנות משחרור האשמות שווא לא מבוססות.
אבל בקרב הפוליטי, הכל כשר, והחודש סימנה בראשי לכל פעילי נתניהו מטרה חדשה: ח"כ גלעד קריב. מדובר מבחינתם בקרבן מושלם – גם איש שמאל, גם רפורמי, גם משכיל ביותר (עו"ד ובעל תואר ראשון ושני תארים שניים) וכמובן גם אשכנזי. המייצג המובהק של האליטה הממסדית לכאורה שנגדה נלחם הימין הביביסטי, מי שעצם קיומו כבר מרתיח את דמם של פעיל הימין ברשת.
ב-12 באוגוסט החלה בראשי בסימונים. "אני יודעת מה עשית לפני 19 שנה", היא כתבה בטוויטר בתגובה לציוץ של קריב שביקר את תוצאות הפריימריז בליכוד. "זה היה בירושלים ואני יודעת. רק שתדע שאני יודעת". בציוץ אחר מאותו יום הוסיפה: "אנחנו עוד נשמע עליו. על קריב. נשמע ונזדעזע". כשגולש ביקש פרטים השיבה לו: "עוד קצת. לא הרבה. הוא יודע. כולם ידעו". למחרת שיחררה בראשי רמז עבה יותר. "אם זה ביביזים קלאסי ושקר מצוי, לא תכעס שאאחל לילדים ולנכדים שלך את החוויה עם קריב, נכון?", היא כתבה.
2 צפייה בגלריה
טוויטר ציר זמן גלעד קריב
טוויטר ציר זמן גלעד קריב
(צילום מסך: טוויטר )
בראשי היתה מאוד מרומזת בדבריה, לא שיגרה שום האשמה ישירה, שום דבר שאפשר לתבוע בגינו דיבה, בכל זאת היא פרקליטה מעולה. אבל קהל היעד הבין בדיוק במה מדובר ולמה היא מכוונת, כפי שעולה ממגוון ציוצים מהשעות שאחרי הפרסומים של בראשי, שרכזו בארגון פייק ריפורטר שמנטר שיח שנאה והסתה בפלטפורמות החברתיות. "שמאלני מגעיל משומד גלעד קריב לכאורה כנראה הוא פדופיל", כתב אחד. "אומר שגלעד קריב אנס ילד (אין שום ילד שהעלה האשמות מסוג זה נגד קריב; ע"כ) איך את יכולה לחזק פדופיל?" כתב אחר. משתמש נוסף צייץ: "ידוע שרפורמים עושים אורגיות עם ילדים. קריב הגורו". ועוד אחד כתב: גלעד קריב פורש מהחיים הפוליטיים סודו הכמוס נחשף, הוא אוהב ילדים קטנים". ויש עוד דוגמאות רבות מספור.
2 צפייה בגלריה
טוויטר ציר זמן גלעד קריב
טוויטר ציר זמן גלעד קריב
(צילום מסך: טוויטר )
השיטה של בראשי כאן אינה חדשה. "מסמנים קרבן, ואז זה כמו כלוב של אריות שזרקו לו חתיכת בשר", אמרו בפייק ריפורטר ל"כלכליסט". "זה יכול להיות איש תקשורת, חבר כנסת, שרה, מישהי עם סטודיו לפילאטיס, סטודנטית. כולם ברגע שסימנו אותם, והסימון נורא פשוט, בקריצה, וזה כבר אורגני. זה לא בהכרח מתוכנן מלמעלה. וכל הזמן זה רק נעשה יותר גרוע. כל מי שזה שקורה לו משותק, לא יודע שזה קרה לאחרים, הקרבנות מתביישים וצריכים עזרה נפשית. היו אנשים שהגיעו למצב פסיכוטי. גם אם אלו אנשים עשירים, חזקים ובעלי משפחה הם צריכים עזרה. במקרים אחרים זה יכול לגמור אותם ברמה שהם לא מצליחים להתאושש. זה הפרקטיקה, ועכשיו זה קורה לגלעד קריב, בנושא מגעיל במיוחד. זו פרקטיקה שהולכת ומתפתחת. זה משתכלל נעשה יותר מגעיל ויותר בעוצמות".
התגובה האפשרית של הקרבנות לא מובנת מאליה. "הקרבנות של הפצת הקונספירציות המרושעות נמצאים בפוזיציה בלתי אפשרית: אם יתעלמו, לא ניתן יהיה לסתור את ההאשמות והמפיצים יוכלו לטעון לשתיקה כהודאה", כתבו פייק ריפורטר בטוויטר. אם יגיבו וילחמו על שמם, יספקו במה פומבית להאשמות קשות וחסרות שחר ושמם יקשר ציבורית עם פרשה שלא נבראה. ובמי נלחמים?"
ובאמת, בטוויטר מיהרו לפרש את העדר תביעת הדיבה מצד קריב כהודאה באשמה. "בינתיים הוא לא תובע אף אחד והוא יודע למה", "אם המפלצת קריב לא תובע כנראה שיש לו סיבה טובה", ו"אם הוא לא תובע אז אלו דברים נכונים", הם רק כמה מהציוצים בנושא.
"בשבוע שעבר חשפנו רשת חשבונות מזויפים שהדהדה מסרי ליכוד", אמרו בפייק ריפורטר. "כעת, אנו עומדים בפני תשתית אדירה שבשלה ליום הפקודה לקדם קונספירציה המקשרת בין השמאל לפדופיליה ועתה הקורבן הוא קריב. היא הופצה במאות קבוצות ביביסטיות והואדרה ע"י רמיזות של מובילי דעת קהל. ציוץ עמום הספיק לקהל המוסת להבין במה מדובר. הניצול הציני של פגיעות מיניות בידי יריביו הפוליטיים של קריב פוגע במי שנפגעו מינית, ביכולת לטפל בהם ובנסיונות למנוע את המקרים הבאים.
"לא ניתן להפוך קורבנות אמיתיים לכלי שרת בידי בעלי אינטרסים שמנסים לחסל באופן ממוקד פוליטיקאי מהצד השני. פגיעות מיניות הן לא משחק פוליטי. שימוש בקונספירציות מסוכן - הוא פוגע בביטחון האישי שלנו, ביכולת הדמוקרטית הבסיסית שלנו לבחור על סמך עובדות ועמדות ויכול להוביל לפגיעה פיזית. בארה"ב, קונספירציות הגיעו לכדי ירי בפיצרייה והסתערות על בית הנבחרים. אסור לנו להמתין ליום שהפרקטיקות הזדוניות יצאו מהמסך אל הרחוב".