סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דיווח: תוכנת הריגול של NSO עקבה אחר איש האופוזיציה בפולין

על פי סיטיזן לאב, הטלפון של כריסטוף ברז'ה נפרץ 33 פעמים בעת שניהל קמפיין נגד המפלגה השלטת בפולין. הודעות שנגנבו מהטלפון שודרו בטלוויזיה הפולנית ערב הבחירות. בפולין זועמים: "נדרוש הסברים מרה"מ ומשירותי הביטחון". מוקדם יותר השבוע פורסם כי פגסוס פרצה לטלפון של עורך דין שייצג את ראש ממשלת פולין לשעבר. NSO: "לא יכולים לדעת מי היעדים של הלקוחות שלנו"

הטלפון הנייד של פוליטיקאי מהאופוזיציה בפולין נפרץ באמצעות תוכנת הריגול של חברת הסייבר הישראלית NSO בעת שניהל קמפיין נגד המפלגה השלטת, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
הטלפון של כריסטוף ברז'ה (Krzysztof Brejza) נפרץ 33 פעמים בין אפריל ואוקטובר 2019 לפני הבחירות הארציות לפרלמנט באמצעות תוכנת פגסוס של NSO, כך עולה מהממצאים שחשפה סיטיזן לאב מאוניברסיטת טורונטו שמנטרת בטיחות סייבר.
לפי הדיווחים, הודעות שנגנבו מהטלפון של ברז'ה שודרו בטלוויזיה הממלכתית לפני הבחירות שהתקיימו באוקטובר, בהן זכתה מפלגת חוק וצדק.
החשיפה עוררה זעם בקרב האופוזיציה בפולין. יו"ר בית הנבחרים תומאס גרודצקי החבר גם הוא במפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר "הפלטפורמה האזרחית" (Civic Platform) אמר כי מדובר בתגלית "שערורייתית ולא מקובלת". "אני מתכוון לדרוש הסברים מיידיים מראש הממשלה ומראשי שירותי הביטחון", כתב בטוויטר. "לא אשאיר את הסנטור ברז'ה לבדו במערכה נגד הרשויות האוטוריטריות הללו".
2 צפייה בגלריה
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו מייסד ומנכ"ל משותף NSO
(צילומים: אוראל כהן, אביטל פלג)
ג'ון סקוט-רילטון מסיטיזן לאב כתב אף הוא בטוויטר כי המקרה יהווה "מקרה מבחן אם האיחוד האירופי והנציבות האירופית מסוגלים להתמודד עם מה שנראה כהפרה בוטה של חוקי הגינות הבחירות ונורמות דמוקרטיות בסיסיות בפולין".
ברז'ה עצמו התראיין לאתר פולסט ניוז ואמר כי להערכתו לפריצה הזו לטלפון שלו הייתה השפעה על תוצאות הבחירות. "אני לא אומר שהם לא היו זוכים", הסביר. "אבל אין ספק שהציתות הזה לטלפון גרע חצי אחוז או אפילו אחוז מאיתנו, והשפיע על העובדה שלהם יש עכשיו רוב בבית התחתון".
2 צפייה בגלריה
איש האופוזיציה בפולין כריסטוף ברז'ה
איש האופוזיציה בפולין כריסטוף ברז'ה
איש האופוזיציה בפולין כריסטוף ברז'ה
(AP)
זו לא הפעם הראשונה שמתעוררים חששות לגבי השמירה על הדמוקרטיה בפולין תחת השלטון של מפלגת החוק והצדק. מאז נבחרה לראשונה ב-2015 העבירה המפלגה חוקים שצמצמו את סמכות בית המשפט והתקשורת במדינה.
מוקדם יותר השבוע חשפו בסוכנות הידיעות AP כי גם הטלפונים של רומאן גייטץ', עורך דין שייצג בכירים באופוזיציה ושל עורכת הדין אווה וורצ'סק נפרצו על ידי תוכנת פגסוס. עם זאת, ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי אמר ביום רביעי כי צריך לבדוק בכלל אם הטענות הללו "תואמות למציאות" והוסיף כי קל ליצור "פייק ניוז".
דובר מטעם NSO מסר בתגובה לפייננשל טיימס כי החברה מספקת את התוכנות שלה רק לשירותי מודיעין ורשויות אכיפת חוק ולאחר תהליך סינון מצד משרד הביטחון בישראל. עוד הוסיף כי NSO לא מפעילה את הטכנולוגיה ולא אחראית למידע שנאסף. "החברה לא יודעת ואינה יכולה לדעת מי היעדים של הלקוחות שלה, ועדיין מיישמת צעדים כדי לוודא שהמערכות הללו משמשות אך ורק לשימוש המורשה בהן. זה לא אפשרי מבחינה טכנולוגית לשנות או להטות את המידע שנאסף", מסר הדובר, שסירב להתייחס לשאלה האם שירותי הביטחון הפולניים הם לקוחות של החברה.