סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דיווח: אינטל הפסיקה את ההתקשרויות עם NSO

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", אינטל מפסיקה את ההתקשרויות העסקיות עם החברה. הכנסת החברה לרשימה השחורה בארצות הברית מונעת ממנה לרכוש שם ציוד ומוצרים. "וושינגטון פוסט": תוכנת פגסוס של החברה הותקנה בטלפון של אלמנת העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י שנרצח

NSO הולכת ומסתבכת: "פייננשל טיימס" מדווח כי בשבועות האחרונים ביקשה אינטל מכל העובדים שלה להפסיק כל פעילות עסקית מתמשכת עם NSO. כך אמר גורם המעורה בנושא. מאינטל נמסר בתגובה כי היא "מצייתת לכל החוקים התקפים בארצות הברית, כולל הרגולציות על יצוא אמריקאי".
בדיווח נטען כי בכירים בחברה ובחברות דומות נשארים בישראל כדי להימנע מזימון לתשאול בארצות הברית או אצל בעלות בריתה. "התחושה היא שזו מלחמת חורמה בתעשייה כולה", אמר בכיר לשעבר בחברת טכנולוגיה ישראלית. בניגוד לטענה זו, בדיקת "כלכליסט" מעלה כי בכירים בחברה שהו באחרונה בארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
משרדי NSO
משרדי NSO
משרדי NSO
(צילום: אוראל כהן)
עוד דווח כי
הודעות ששלחה אפל לעשרות קורבנות תוכנת הריגול פגסוס בעולם, בעקבות תביעה מתוקשרת שהגישה נגד NSO לפני כחודש, הובילו לגילויים שלפיהם פגסוס שימשה לריגול אחרי דיפלומטים אמריקאים באוגנדה ועיתונאים ופעילי זכויות אדם במדינות שונות. הן מצטרפות לשורה של גילויים ובשורות איוב סביב פעילותה של NSO מהחודשים האחרונים, ובהם כניסת החברה לרשימה השחורה של מחלקת הסחר של ארצות הברית, הורדת דירוג האשראי של החברה ודיווח על כוונת החברה להפסיק את פעילות פגסוס ולהעמיד את עצמה למכירה. רק היום דווח כי פגסוס שימשה לריגול אחר שני פעילי אופוזיציה בולטים בפולין - שניהם פרקליטים שייצגו פוליטיקאים ממפלגות אופוזיציה או הגישו תביעות נגד הממשל הימני במדינה.
הכנסתה של NSO לרשימה השחורה בארצות הברית בחודש שעבר פירושה שהיא אינה יכולה לרכוש ציוד, שירותים או קניין רוחני מחברות שבסיסן בארצות הברית בלי לקבל אישור מיוחד לכך. החלטה זו משתקת את החברה, שהמסופים שלה פועלים על שרתים של דל ואינטל, הראוטרים שלה הם תוצרת סיסקו, והמחשבים שלה משתמשים במערכת ההפעלה של מיקרוסופט.
על אף המכות שחטפה לאחרונה, בחברה ניסו לעודד את העובדים במסיבת חנוכה שהתקיימה באילת. אולם שליו חוליו, שחזר לתפקיד המנכ"ל לאחר פרישתו המהירה של איציק בנבנישתי, נשמע פחות חיובי בשיחה עם מכר עסקי ותיק. "תמיד ידענו שלדבר הזה יהיה תאריך תפוגה", אמר לאותו המכר, והתלונן שחלק מהלקוחות ביקשו להעביר את החוזים שלהם למתחרים פחות מוכרים. כך לפי אדם שמעורה בפרטי השיחה.
הנזק התדמיתי גם מקשה על החברה להמשיך ולהעסיק את הבוגרים המבטיחים ביותר מיחידות המודיעין המובחרות בצה"ל, שיש להם את הכישורים להערים פעם אחר פעם על ההגנות של מכשירי הטלפון מבוססי אנדרואיד ועל אייפונים.

ראיות שתוכנת פגסוס הושתלה בטלפון של אלמנת חשוקג'י

במקביל דיווח "וושינגטון פוסט" כי תוכנת פגסוס הושתלה בטלפון של אלמנת העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, חנאן אלעטר, כמה חודשים לפני שנרצח בידי סוכנים סעודים באוקטובר 2018. החשיפה היא חלק מחקירה מתמשכת שמנוהלת על ידי ארגון העיתונות Forbidden Stories, המייצג כמה ארגוני חדשות, שעוסקת בתוכנת הריגול פגסוס, שנמכרה לממשלות שונות בעולם על ידי NSO הישראלית, ושימשה כדי לעקוב אחר עיתונאים, פוליטיקאים ופעילי זכויות אדם.
החברה אמרה מצדה שאין בידיה הוכחות לכך שהתוכנה שלה שימשה כדי לרגל אחר אלעטר, אך ניתוח של הטלפון שלה שבוצע בידי ביל מרזק, מקבוצת מחקר אבטחת הסייבר Citizen Lab, מצא ראיות לכך שפגסוס הושתלה באופן ידני בטלפון של אלעטר בזמן שהוחזקה על ידי רשויות איחוד האמירויות באפריל 2018. החדשות נמסרו לאלעטר במהלך הכנה לסרט תיעודי.
הממצאים החדשים מראים בפעם הראשונה שאחד מהטלפונים של אלעטר נפרץ על ידי תוכנת פגסוס בזמן ששהתה במעצר באיחוד האמירויות. הם מראים גם שבזמן ששהתה במעצר מישהו – כנראה אחד השוטרים שעצרו אותה – הקליד ידנית כתובת של אתר מיוחד של פגסוס שנבנה עבור לקוח מאיחוד האמירויות. מרזק מצא שהטלפון החל להתקין את התוכנה, אך לא ידוע אם הוא סיים להתקינה בהצלחה. זהו, לפי "וושינגטון פוסט", האקדח המעשן הראשון שסותר את טענתה של NSO שלפיה החברה בדקה ומצאה שהטלפון של אלעטר לא היה מטרה של התוכנה שלה.