סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרשנות
הקיצוצים בחברות הטכנולוגיה: בהייטק הישראלי מעדיפים להתחיל בפיטורים בחו"ל

בשנים האחרונות חברות ישראליות רבות פיתחו כאן רק את הליבה שלהן והרחיבו את שאר זרועות החברה בחו"ל. כתוצאה מכך, בשבועות האחרונים פיטרו חברות ההייטק הישראליות מאות עובדים, אבל מרביתן בחרו להתחיל מעבר לים

שנת 2022 נפתחה בסערה עבור מרבית חברות ההייטק בישראל. ממצב של גיוסי עובדים, גיוסי הון בקלות רבה והוצאת כספים ללא מחשבה, עברו מרבית החברות לשלב של בחינה זהירה של הצעד הבא וקיצוץ כל דבר שאינו חיוני להמשך התפתחות החברה.
בשבועות האחרונים פיטרו חברות ההייטק הישראליות מאות עובדים, אבל מרביתן בחרו להתחיל מעבר לים. חלקן אף הדגישו שאין בין המפוטרים ישראלים או שמרבית המפוטרים היו לא מישראל. זאת בניגוד לגלי פיטורים קודמים שברובם הנפגעים הראשונים היו העובדים המקומיים - שלרוב עסקו בפיתוח ובמינהלה.
השינוי הגדול הגיע בעקבות המהפכה שעובר ההייטק הישראלי בשנים האחרונות: במקום להקים חברות קטנות מוטות טכנולוגיה הוא מקים חברות משמעותיות יותר מוטות מכירות וצמיחה. התוצאה היא שחברות ישראליות רבות הן כבר לא כל כך ישראליות. רבות מהן מחזיקות מספר גדול יותר של עובדים מחוץ לישראל. ישראל היתה בעבר עבור חברות רבות מרכז פיתוח ולעתים מרכז תמיכה. בשנים האחרונות חברות רבות פיתחו כאן רק את הליבה שלהן והרחיבו את שאר זרועות החברה בחו"ל.
הראשונה לבצע צעד כזה היתה חברת סייבריזן. חברת הסייבר שעמדה להנפיק השנה בשווי של מיליארדי דולרים פיטרה כ־100 עובדים, מרביתם לא בישראל וללא פגיעה במחלקת הפיתוח המקומית. דיפ אינסטינקט, אף היא חברת סייבר, פיטרה כ־40 עובדי מכירות בארה"ב עקב שינוי עסקי משמעותי. סטרים אלמנטס פיטרה עשרות עובדים והדגישה שמרביתם אינם מישראל. טראקס פיטרה מספר גבוה יותר של עובדים, ואף שישראל היתה בין הנפגעות, הרי שגם כאן היו כמה עשרות מפוטרים בחו"ל.
למהלך של החברות הישראליות יש כמה גורמים. עובדי מו"פ הם הקשים ביותר להשגה וגם היקרים ביותר, ולכן חברות לא ממהרות לפטר עובדים שיקשה עליה להשיג לאחר מכן. לעומתם מחלקות שיווק גדלות בתקופות של פריחה וקטנות בימים של צמצום בהוצאות. לכן חברות רבות מיהרו להקטין משמעותית את מחלקות השיווק שלהן שחלק לא קטן מהן נמצא מעבר לים.
בנוסף, מרבית חברות ההייטק הישראליות קשורות למשקיעי ענק שמצפים לראות כיצד יתמודדו אותן חברות עם המשבר. פיטורי עובדים, עבור אותם משקיעים, הם דרך טובה להוכיח את זה, ולכן רבות מהן עשו את הצעד שמעיד שהן אכן קשובות למשקיעים שלהן.
סיבה נוספת קשורה לכך שישראל היא מדינה קטנה, ופיטורים בחברה הם צעד אשר משפיע קשות על תפקודה. מנהלים בישראל מודעים להשלכות של צעד כזה, ולכן אם אין בפיטורים בישראל הכרח, הם יימנעו ממנו עד לרגע שבו לא תהיה להם ברירה.
ולבסוף, ההשפעה המיידית על מצב הרוח בחברה ועל יכולתה לגייס עובדים חדשים היא קשה, ולכן ככל שהפיטורים יימנעו מפגיעה בליבת החברה, השרידות שלה תהיה קלה יותר.