סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
צוות פורסייט
צוות פורסייט (צילום: שלומי יוסף )

אחרי נמל חיפה: אדאני ההודית משקיעה בחברת ניתוחי העיניים הישראלית פורסייט רובוטיקס

חברת ניתוחי העיניים הישראלית משכה את תשומת לבה של הענקית ההודית לאחר שהצליחה לפתח פלטפורמה רובוטית מיני-כירורגית לניתוחי קטרקט, שנוסתה בהצלחה. "אנחנו עובדים היום על רובוט אוטונומי לחלוטין שיענה על המחסור הרב שיש ברופאי עיינים בעולם"

חברת פורסייט (ForSight Robotics) הישראלית גייסה 55 מיליון דולר בסבב A בהובלת Adani Group. סבב הגיוס יסייע בפיתוח של המערכת ORYOM (אור יום) - פלטפורמה רובוטית מיקרו-כירורגית לניתוחי קטרקט. אדאני גרופ, שבבעלות האדם העשיר בהודו גאוטם אדאני, זכתה השבוע במכרז לרכישת נמל חיפה בעלות של 4.1 מיליארד שקל.
לאחר גיוס סיד בסך 10 מיליון דולר בשנה שעברה, פורסייט קידמה את היכולות הטכנולוגיות שלה והכפילה את גודלה. ORYOM כבר נוסתה בהצלחה על ידי מספר מנתחי עיניים והשלימה ניתוח קטרקט מתחילתו ועד סופו במודל של בעלי חיים. בנוסף לכספי הגיוס, החברה קיבלה מענקים מרשות החדשנות הישראלית שעומדים על 2 מיליון דולר.
פורסיייט הוקמה בשנת 2020 על ידי המנכ"ל דניאל גלוזמן, המדען הראשי פרופ׳ משה שהם וסמנכ"ל הפיתוח העסקי ד״ר יוסי נתן. החברה פועלת ממשרדיה ביוקנעם ומעסיקה 30 עובדים. ד"ר פרד מול ורוני אבוביץ', החברים בדירקטוריון האסטרטגי של החברה, והמייסד השותף פרופ' שהם, הקימו את חברות הרובוטיקה הרפואית המצליחות בעולם: Intuitive Surgical, Mako Surgical ומזור רובוטיקה. הוועדה המייעצת הקלינית של החברה כוללת את מנתחי העיניים ד"ר דיוויד צ'אנג, פרופ' בוריס מליוגין, ד"ר אליזבת יו, ד"ר סם גרג, ד"ר ואנס תומפסון וד"ר מודי נפתלי.
ORYOM מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות ברובוטיקה מיקרו-כירורגית, בהדמיה ממוחשבת ובלמידת מכונה. הפלטפורמה מאפשרת אוטומציה של הדקויות המורכבות הנדרשות בניתוחי עיניים. עם דיוק תת-מילימטרי, ההליכים הכירורגיים שהיא מבצעת מדויקים פי עשרה מהיד האנושית, כך שהיא שומרת על ניתוחים בטוחים במיוחד, באופן עקבי ועם תוצאות אופטימליות.
2 צפייה בגלריה
מימין: פרופ' משה שהם, ד"ר יוסי נתן, דניאל גלוזמן, מייסדי פורסייט
מימין: פרופ' משה שהם, ד"ר יוסי נתן, דניאל גלוזמן, מייסדי פורסייט
מימין: פרופ' משה שהם, ד"ר יוסי נתן, דניאל גלוזמן, מייסדי פורסייט
(צילום: שלומי יוסף)
ניתוחי עיניים מיקרו-כירורגיים המבוצעים בזמן יכולים למנוע עיוורון. עם זאת, מדובר בניתוחים מורכבים הדורשים ניסיון רב ולכן קיים מחסור משמעותי במנתחים מיומנים - מחסור שלא ניתן להתגבר עליו ללא עזרתה של הטכנולוגיה הרובוטית. לפי ה-British Journal of Ophthalmology, במדינות מפותחות יש 72 מנתחי עיניים למיליון אנשים, בעוד שבמדינות מתפתחות יש רק 3.7 מנתחים למיליון אנשים.
לפי הערכות, כ-2.2 מיליארד אנשים ברחבי העולם סובלים מליקויי ראייה הניתנים לטיפול. על פי מחקר שפורסם ב-2011 ב-Global Public Health Journal, נתון זה מוביל להפסד של שלושה טריליון דולר בשנה בגלל אובדן פרודוקטיביות ועלויות שירותי בריאות וטיפול סוציאלי.
פורסייט מתכננת להגדיל את הנגישות לניתוח עיניים ולסייע ליותר ממיליארד בני אדם שסובלים מליקויי ראייה ומחלות עיניים. ההליך הראשון שפורסייט מקדמת הוא ניתוחי קטרקט - ההליך הכירורגי הנפוץ ביותר בעולם. לפי המכונים הלאומיים לבריאות בארה״ב, יש יותר מ-25 מיליון אמריקאים הסובלים מקטרקט ומאות מיליוני חולי קטרקט ברחבי העולם.
בשיחה עם כלכליסט אומר ד״ר נתן: "ההשקעה של אדאני בנו היא פיננסית לחלוטין ולא אסטרטגית. בחרנו בשלב הזה במשקיע פיננסי איכותי ולא אסטרטגי, מעולמנו, כדי להשאיר לנו את כל האופציות פתוחות. אדאני גילתה בנו עניין כיוון שאנחנו מפתחים רובוט לניתוחי עייניים שנעשים כיום בצורה ידנית באמצעות מיקרוסקופ. ניתוח קטרקט טוב דורש מיומנות רבה ורופאים עם ניסיון רב. אנחנו פיתחנו רובוט שרואה בתלת מימד את הניתוח ומפעיל זרועות המחקות את התנועה של הרופא שרואה את הניתוח בזמן אמת.
2 צפייה בגלריה
גאוטם אדאני האיש העשיר בהודו רוכש נמל חיפה
גאוטם אדאני האיש העשיר בהודו רוכש נמל חיפה
גאוטם אדאני, האיש העשיר בהודו
(צילום: רויטרס)
"הרובוט יודע לעשות את העבודה פי 10 יותר מדוייק מבן אדם. אנחנו עובדים היום על רובוט אוטונומי לחלוטין שיענה על המחסור הרב שיש ברופאי עיינים בעולם. כבר היום יש לנו מערכת שנוסתה על בעלי חיים והראתה הצלחה מרשימה, ואנחנו מעריכים שב-2026 לכל היותר המכשירים שלנו יהיו זמינים לטיפול בבני אדם".
ג׳יט אדאני, סגן נשיא החטיבה הפיננסית של קבוצת אדאני, מסר: "אנו שמחים על ההזדמנות להשקיע בפורסייט רובוטיקס, המשנה את העולם הרפואי באמצעות המיזם שלה. אנו רואים בכך השקעה אסטרטגית כחלק משאיפותינו העסקיות בתחום הבריאות. ההצלחה של פורסייט רובוטיקס תעזור למיליוני אנשים ברחבי העולם לראות ולחיות טוב יותר".
לצד אדאני השתתפו בגיוס הנוכחי המשקיעות הקיימות Eclipse Ventures ו-Mithril Capital, המשקיעות החדשות Provenio Capital, Precision Capital, Reiya Ventures, Ljungstrom ומשקיעים פרטיים בולטים נוספים.