שרשרת האספקה העולמית נשברה - סטארטאפים ישראליים יכולים לתקן
סדרת משברים - מהקורונה ועד איומי החות'ים, ערערו מאד את שרשרת האספקה העולמית; בזמן שחברות הענק מחשבות מחדש את צעדיהן ומעבירות את הייצור בחזרה למדינות המקור, לסטארטאפים ישראלים יש הזדמנות לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית הגדולה הבאה ולתקן את שרשרת האספקה העולמית
אנשי הצוות של ספינת המשא Eternity C בוודאי לא האמינו למראה עיניהם – תוך דקות הספינה שלהם הוטבעה בים האדום לאור יום ע"י כלי שייט בלתי מאויש וטילי RPG, והם עצמם נלקחו בשבי המורדים החות'ים. למחרת הותקפה ספינת מכולות אחרת בים האדום, וגם היא הוטבעה. עד לפני כמה שנים חזיון התעתועים הזה היה נשמע דמיוני לחלוטין, אך שני המקרים המצערים האלו קרו ממש בחודש האחרון, והם לא היחידים. גרוע מכך - הם רק חלק מהאיומים ההולכים וגוברים על שרשרת האספקה ומייקרים את הייצור, ההובלה והשילוח.
בשנים האחרונות שרשרת האספקה העולמית התערערה עמוקות כתוצאה מסדרת משברים: הקורונה, המלחמה באוקראינה, תקיפות החות'ים בצוואר הבקבוק של התעבורה הימית העולמית שבו עברו כ-50% מהסחורה העולמית, והמשבר האחרון שיש לו השפעה נרחבת - מדיניות המכסים החדשה של הממשל האמריקאי.
בעולם של חוסר יציבות מתמשכת, חברות הענק חייבות לצמצם סיכונים ועוברות לפעול תחת המוטו: "הכי טוב קרוב". למעשה עברנו מעולם של גלובליזציה לעולם של דה-גלובליזציה ולוקליזציה, ולכן הרבה מאד שחקנים תעשייתיים גלובליים משמעותיים מקצרים בחזרה את שרשראות האספקה שלהם ומחזירים למדינות המקור חלקים קריטיים מליבת הייצור שלהם שעד עתה היו במזרח הרחוק. חברות ענק כמו כמו General Motors, LG,TSMC ,Inventech ועוד כבר הודיעו על העברת הייצור שלהן מסין לארה"ב ומדינות נוספות.
האתגר בהעברת הייצור למדינות מערביות שאינן מעצמות יצור כמו סין היא העלות ויעילות הייצור – הרי זאת הסיבה שהייצור נדד לשם מלכתחילה. כדי להתמודד עם ייצור מחדש במערב יש צורך בטכנולוגיה שתייעל, תוזיל עלויות ותקצר תהליכים – וכאן בדיוק נכנסות הטכנולוגיות הישראליות לתמונה.
כעומק השבר בשרשרת האספקה כך עומק ההזדמנות לטכנולוגיות תעשייה ודיפטק ישראליות, להן יש כבר כיום מקום של כבוד ברמה העולמית. אנחנו רואים זינוק עקבי בביקושים לטכנולוגיות רובוטיקה, טרנספורמציה דיגיטלית, קבלת החלטות מושכלת ומהירה על בסיס דאטה, אנרגיה, שילוב AI בתהליכי יצור ולוגיסטיקה – התחומים שהולכים להוביל את התעשייה בשנים הקרובות.
בתחומים אלו לישראל יש נציגות מכובדת של חברות שכבר היום מובילות את התחום – כך למשל חברת CaPow – חברת דיפטק שחוסכת למרכזים לוגיסטיים ולמפעלים הוצאות ניכרות באמצעות הטענה אלחוטית של ציי הרובוטים שלהם, או Pickommerce שמייעלת מאד תהליכי ליקוט ואריזה עבור מרכזים לוגיסטיים וקמעונאיים, אשר סובלים ממחסור חריף בכח אדם בתחומים אלה. גם חברת סייבורד שפיתחה תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לניתוח רכיבים אלקטרוניים במהלך הייצור שמונעת תקלות, חוסכת בעלויות ומשפרת את אמינות שרשרת האספקה האלקטרונית.
שילוב של גורמים, בהם ההון האנושי, תמיכה ממשלתית משמעותית מאד, פרץ של חדשנות - במיוחד בשנתיים האחרונות עם דגש על טכנולוגיות דו-שימושיות ורוח יזמית בלתי מתפשרת של היזמים הישראלים, מובילים להרבה מאד פריצות דרך והובלה עולמית של ישראל בנושא. ההזדמנויות לחברות ישראליות הן רחבות מאד, ונוגעות לשרשרת האספקה, הלוגיסטיקה והתעשייה בכל העולם. זהו שוק עצום שמשווע לטכנולוגיות חדשות – וישראל בהחלט מובילה ויכולה להיות נושאת הדגל בתחום.
יוני היילברון הוא מייסד ושותף מנהל ב-IL Ventures






























