סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק X 24.7.23
אלון מאסק, הבעלים של X (Photo: Alain Jocard/ AFP)

ביהמ"ש דחה את תביעת ההשתקה של X: "ניסתה להעניש את הנתבעים"

הרשת החברתית של אלון מאסק תבעה את המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH) לאחר שפרסם מחקרים המראים כי היא כושלת בהסרת מרבית תוכן השטנה וההסתה שמפורסם בה. בית המשפט הפדרלי בקליפורניה קבע כי מטרת התביעה "זועקת ונטולת בושה". מ-X נמסר כי היא מתכננת לערער

בית משפט פדרלי בקליפורניה דחה בשבוע שעבר על הסף תביעה שהגישה X (לשעבר טוויטר) נגד ארגון מחקר עצמאי שחושף באופן קבוע את מחדלי ניטור התוכן בפלטפורמת המדיה החברתית של אלון מאסק וטוען שהיא כושלת בהסרת מרבית תוכן השטנה וההסתה שמפורסם בה. לדברי בית המשפט, התביעה הוגשה במטרה להעניש חוקרים שמדברים בחופשיות על המחדלים והבעיות של X.
מאז השלים מאסק את רכישת X בנובמבר 2022, פרסם המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (Center for Countering Digital Hate, CCDH) מספר מחקרים על מחדלי ניטור התוכן בפלטפורמה. במחקר שפורסם ביוני בחנו חוקרי הארגון 100 חשבונות שנרשמו לשירות הווי הכחול של טוויטר, וגילו שהחברה התעלמה מ-99% משיח השנאה שפורסם. מחקר שפרסם הארגון בנובמבר העלה שמתוך 200 פוסטים שנדגמו הכוללים אנטישמיות, הכחשת שואה, הסתה נגד מוסלמים ופלסטינים וכדומה, 196 נותרו זמינים ברשת החברתית. ביולי תבעה X את CCDH וטענה שהארגון השתמש במידע שהשיג באופן לא חוקי כדי לטעון, באופן שגוי, שבידיו הוכחות סטטיסטיות לכך ש"הרשת החברתית מוצפת בשיח שנאה".
עתה, דחה בית המשפט המחוזי הפדרלי בצפון קליפורניה את התביעה, תוך שהוא קובע שמדובר בתביעת השתקה (SLAAP), ותקף את התנהגות X בטענה שהחברה פעלה במטרה להעניש גופים שמבקרים אותה. "לפעמים אין זה ברור מה מניע תביעה, ורק באמצעות קריאה בין השורות אפשר לנסור ולהסיק את הכוונה האמיתית של התובע", כתב השופט צ'ארלס ברייר בהכרעת הדין. "בפעמים אחרות, התביעה עוסקת בדבר אחד בצורה כל כך זועקת ונטולת בושה, שאי אפשר לטעות במטרתה. התביעה הזו מייצגת את השני מבין המקרים. התביעה הזו עוסקת בהענשת הנתבעים על הדיבור שלהם".
מייסד ומנכ"ל CCDH, אימראן אחמד, בירך על החלטת בית המשפט: "אנחנו יוצרים עלויות לשקרים ולשנאה. בית המשפט אישרר את זכויות היסוד שלנו לחקור, לדבר ולפעול על מנת להטיל על חברות מדיה חברתית את האחריות להחלטות שהן מקבלות מאחורי דלתיים סגורות, שמשפיעות על הילדים שלנו, הדמוקרטיה שלנו וזכויות האדם והאזרח שלנו".
X מסרה בתגובה: "בית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו פרסם היום החלטה בתביעה שהגישה X נגד המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית, בגין הוצאה לא חוקית של מידע מהפלטפורמה ויצירת מחקר מטעה. X חולקת על החלטת בית המשפט ומתכננת לערער".