ניתוח
סעו לשלום, שבבי ה־AI בפנים: כך תאיץ עסקת הענק עם טסלה את פעילות סמסונג בתחום
טסלה בישרה על עסקת ענק, שבמסגרתה היא תרכוש מסמסונג שבבי AI מתקדמים מסוג A16 בסכום של 16.5 מיליארד דולר. השבבים יזרזו את המעבר לנהיגה אוטונומית, עם “יכולת קבלת החלטות ברמה כמעט אנושית בסביבות מורכבות”. בעבור סמסונג, המהלך יאושש את פעילותה בשוק שבו סבלה בשנה האחרונה מנסיגה בביצועים
סמסונג וטסלה בעסקת שבבים ענקית. היום אישרו השתיים כי סמסונג תייצר בעבור טסלה את הדור הבא של שבבי היסק AI עד שנת 2033 תמורת 16.5 מיליארד דולר. לדברי אנליסטים, העסקה תתרום ליצירת תחרות משמעותית ל־TSMC הטייוואנית, ששולטת בשוק ייצור השבבים המתקדמים, תאושש את מעמדה של סמסונג בשוק שבבי ה־AI, ותקדם את המהלך של הקמת בסיס ייצור של שבבים מתקדמים בארצות הברית.
"מפעל הענק החדש של סמסונג בטקסס יוקדש לייצור שבבי הדור הבא של טסלה, AI6", בישר אלון מאסק ברשת X (לשעבר טוויטר). "קשה להפריז בחשיבות האסטרטגית של זה. כיום סמסונג מייצרת שבבי AI4. במקביל TSMC תייצר שבבי AI5, שהעיצוב שלהם בדיוק הושלם, תחילה בטייוואן ואז באריזונה. סמסונג הסכימה לאפשר לטסלה לסייע במיקסום יעילות הייצור. זו נקודה קריטית, ואני אישית אפקח על פס הייצור כדי להאיץ את קצב ההתקדמות. והמפעל נמצא במקום נוח, לא רחוק מהבית שלי".
שבבי AI6 של טסלה הם שבבי היסק, שמיועדים לשלב ההפעלה של מודלי AI שרצים בצורה מקומית (בניגוד לשבבים כמו בלקוול של אנבידיה, שפותחו בעיקר בעבור דאטה סנטרים ומיועדים לאימון והרצה של מודלים גדולים ומורכבים). יצרנית הרכב מתעתדת להשתמש בהם כתשתית למערכות נהיגה אוטונומית מלאות, וייתכן גם שתשלב אותם ברובוטים דמויי האדם שהיא מפתחת. סמסונג צפויה להתחיל לייצר את השבבים בשנה הבאה.
“נהיגה אוטונומית הוגבלה זה זמן רב בגלל מגבלות תוכנה", הסביר ריס נורת'ווד, אנליסט AI בחברת הפינטק Ainvest. "החומרה של טסלה ושבבי ה־AI6 שתייצר סמסונג נועדו להתמודד עם חסמים אלו. עם הביצועים הצפויים של AI6, מערכות הנהיגה האוטונומית של טסלה יזכו ליכולות קבלת החלטות ברמה כמעט אנושית בסביבות מורכבות. זינוק זה יהיה לא רק נקודת ציון טכנית, אלא גם זרז לאישור רגולטורי ואמון צרכנים. עד 2027 רכבי טסלה עם מערכות נהיגה אוטונומית מלאה יהוו 30% ממכירות החברה".
“אחרי טסלה יגיעו אחרים”
בעבור סמסונג, החוזה עם טסלה הוא הישג משמעותי שמחיה את פעילותה בשוק שבבי ה־AI. בשנה האחרונה סבלה פעילות השבבים של החברה, ובפרט שבבי הזיכרון שלה, מירידה בהכנסות לאור כישלונה להביא לשוק שבבי זיכרון מתקדמים שנחוצים למערכות AI מודרניות. ב־2024 הביצועים של מניית החברה היו מהגרועים במניות הטכנולוגיה. "בשנה האחרונה החברה שלנו כשלה להגיב באופן ראוי לשינויים בשוק השבבים ל־AI", הודה המנכ"ל המשותף האן ג'ונג־הי ימים ספורים לפני מותו מהתקף לב במרץ האחרון.
לפי נתונים של חברת TrendForce, ברבעון הראשון של 2025 עמד נתח השוק של סמסונג בשוק הפאונדרי (ייצור שבבים שעיצבו חברות אחרות) על 7.7% לעומת 8.1% בסוף 2024. TSMC, בינתיים, מחזיקה בנתח שוק של 67.6%, ומתקשה לעמוד בביקוש מצד לקוחותיה.
"עסקי הפאונדרי של סמסונג הפסדיים ונאבקים עם תת־ניצול, אז זה יעזור הרבה", אמר לבלומברג ויי־סרן לינג מבנק ההשקעות השווייצרי UBP. "העסקה עם טסלה גם תסייע להם למשוך לקוחות אחרים".
עד כה טסלה עבדה צמוד עם TSMC על שבבים מתקדמים. ענקית הייצור היא הבחירה הראשונה של חברות שבבים מובילות בתחום, כגון אנבידיה וטסלה, שמעדיפות את הרקורד המוכח שלה בהבאה לשוק של שבבים מתקדמים בהיקפים עצומים על פני הסיכון בעבודה עם שחקניות אחרות, כגון אינטל או סמסונג. אולם הביקוש ההולך וגובר לשבבים והקושי של יצרנית אחת, מוכשרת ויעילה ככל שתהיה, לעמוד בו מובילים להבנה שהשוק צריך להיות מגוון יותר.
"בשעה ש־TSMC נותרת אחד השחקנים הדומיננטיים בתחום הפאונדרי, המעבר של טסלה לסמסונג משקף אסטרטגיה רחבה של גיוון שרשרת האספקה כדי לצמצם סיכונים שקשורים למתחים גיאופוליטיים ולמחסור בשבבים", כתב נורת'ווד. "פריצות דרך עדכניות של סמסונג בהליך הייצור שלה מיצבו אותה כשותפה אמינה לייצור של שבבים עתירי ביצועים שדרושים לנהיגה אוטונומית ולאימון AI. שיתוף הפעולה יהווה משקל נגד אסטרטגי לדומיננטיות של TSMC, יבטיח שסמסונג תישאר בחזית ייצור שבבי הדור הבא, ואולי ישחק את הדומיננטיות של TSMC בשוק בטווח הארוך. באמצעות מעורבותה בפיתוח הליך הייצור, סמסונג לא רק מבטיחה את צינור האספקה שלה, אלא גם מטמיעה את עצמה בתשתית של אחת מאקו־סיסטם השבבים הגדולות בעולם".
טראמפ יגזור את הסרט
היבט משמעותי אחר הוא העובדה שהשבבים ייוצרו בטקסס, ולא בדרום־מזרח אסיה, וספציפית במדינת הבית של סמסונג, קוריאה הדרומית. אחת המורשות המשמעותיות של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן היא ההבנה ששבבים הם המנוע של הכלכלה העולמית, ושליטה בהם חיונית לשימור הדומיננטיות של ארצות הברית. חוק השבבים שהעביר ממשלו ב־2022 הקצה 52.7 מיליארד דולר בדמות סובסיבדיות והטבות אחרות להקמת מפעלי שבבים מתקדמים בארצות הברית. אינטל, TSMC, מיקרון, גלובל פאונדריז, סמסונג ואחרות קיבלו סבסודים של מיליארדי דולרים כל אחת כדי להקים או להרחיב משמעותית מפעלי שבבים בפיניקס, טקסס, אריזונה, אוהיו, ניו מקסיקו, ניו יורק, איידהו ועוד.
המפעל של סמסונג בטקסס מוקם בסיוע סובסידיה של 6.4 מיליארד דולר. בלעדיה, המפעל לא היה מוקם, וטסלה היתה נאלצת לייצר את השבבים שלה בקוריאה הדרומית או בטייוואן.
עסקת סמסונג־טסלה היא כנראה הבולטת ביותר שהתאפשרה עד כה הודות למדיניות ממשל ביידן, אבל בוודאי לא תהיה האחרונה. "הייצור בטקסס משרת את האינטרסים של ארצות הברית, שכן היא מפחיתה את התלות ביצרניות סיניות וטייוואניות, ומתאימה למדיניות הרחבה ביותר של ארצות הברית לאבטח את שרשראות האספקה של טכנולוגיות קריטיות", אמר נורת'ווד. האירוניה היא שבגלל הזמן הרב שנדרש להקמת מפעלי שבבים, מי שיקצור את ההצלחה של המדיניות יהיה דווקא דונלד טראמפ, שיוכל להצניח את עצמו לטקסים רבים של גזירת סרט, אף שהוא עצמו התנגד למדיניות הסבסודים.






























