סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אפסטור  אפל
אפסטור. "החוק דורש מחנויות אפליקציות לאסוף מידע על כל טקסני שרוצה להוריד אפליקציה" (צילום: BigTunaOnline / Shutterstock.com)

טקסס מכה באפל וגוגל: חוק חדש יחייב אותן לבדוק את הגיל של כל משתמש

מושל טקסס חתם על חוק שמחייב את אפסטור ופליי סטור לוודא גיל משתמשים ולקבל אישור הורים לפני הורדת אפליקציות. טים קוק התקשר אישית למושל כדי לבלום את החקיקה, אפל וגוגל השתמשו בלובינג נרחב וטענו שהחוק מאיים על הפרטיות - אך ללא הועיל. החוק עלול להתפשט ל-20 מדינות נוספות ולהאיץ חקיקה פדרלית דומה

האתגר החדש של אפל וגוגל בטקסס: אושר חוק שמחייב את החברות לאמת את גיל המשתמשים בחנויות האפליקציות שלהן. החוק צפוי לייצר קשיים חדשים בעבור החברות, שהתנגדו לאישורו וטענו שאלו הן האפליקציות עצמן שצריכות לאמת את גיל המשתמשים.
מושל טקסס, גרג אבוט, חתם אתמול (ג') על חוק שמחייב חנויות אפליקציות שפועלות במדינה (אפסטור של אפל ופליי של גוגל) לאמת את גיל המשתמשים לפני שהם יכולים להוריד אפליקציות, ולקבל אישור הורים לפני שקטינים יכולים להוריד או לבצע רכישות באפליקציות. "החוק החדש מאפשר לטקסס להעצים הורים כך שתהיה להם יותר שליטה על התוכן שילדיהם יכולים לגשת אליו", נמסר ממשרד המושל לאחר שאישר את החוק. סנטורית המדינה אנג'לה פקסטון, שיזמה את החוק אמרה: "החוק נותן להורים כלים לקבל החלטות לגבי ילדיהם".
טקסס היא המדינה השנייה בארה"ב שמאשרת חוק כזה, אחרי יוטה שאישרה חקיקה דומה שנכנסה לתוקפה במרץ. עם זאת, בתור אחת המדינות הגדולות בארה"ב, אישור החוק בטקסס מייצר בעבור אפל וגוגל נטל משמעותי יותר, וגם יכול להאיץ מגמה לאשר חקיקה דומה שמקודמת בכ-20 מדינות נוספות, ובהן קליפורניה ואילינוי.
האישור בטקסס גם צפוי לתת זריקת מרץ למאמצי החקיקה בנושא בגבעת הקפיטול. בשבוע שעבר, חברי קונגרס הגישו הצעת חוק לבטיחות ילדים ברשת. ההצעה, שזוכה לתמיכה דו-מפלגתית רחבה, דורשת מחברות מדיה חברתית לפעול למניעת התפשטות תוכן מזיק שמעודד התאבדויות, הפרעות אכילה וביריונות, ומספק להורד בקרי שליטה משמעותיים יותר.
אין זה פלא, לפיכך, שאפל וגוגל עשו מאמצים ניכרים על מנת לבלום את השלמת החקיקה בטקסס. לפי הוול סטריט ג'ורנל, מנכ"ל אפל, טים קוק, אף התקשר אישית לאבוט לפני כשבועיים, וביקש ממנו לשנות את החוק או להטיל וטו על הנוסח שכבר אושר בבתי הנבחרים של טקסס. קודם לכן, גוף לובינג שעובד בעבור החברה ניסה לבלום אותה באמצעות ספין שלפיו היא "נתמכת על ידי אתרי פורנו". גוף לובינג שעובד בעבור גוגל הפיץ מסרים דומים.
בצד המעשי יותר, אפל טענה שאיסוף מידע על גיל המשתמשים יהווה חדירה לפרטיותם. מהעבר השני של המתרס ניצבו, לצד המחוקקים, ענקיות מדיה חברתית דוגמת מטא, X (לשעבר טוויטר) וסנאפ, שטענו שהאחריות לווידוא גיל המשתמשים צריכה ליפול על מפעילות חנויות האפליקציות.
"זה חיוני לפתח שיטות לאימות גיל ברשת", אמר לניו יורק טיימס פרופ' ג'ונתן חדית מבית הספר לעסקים של NYU, שספרו על השפעת החיים המקוונים על ילדים, The Anxious Generation, הצית בשנה שעברה את גל החקיקה הנוכחי. "חלקים מהרשת פשוט לא הולמים לילדים, וטקסס דוחפת חברות שמרוויחות מילדים להגן על ילדים".

האם החקיקה באמת תצליח להגן על ילדים?

החשיבה אולי נכונה, אבל ספק אם החקיקה הנוכחית תצליח למנוע מילדים גישה לתכנים בלתי הולמים. תכנים שמהווים סיכון לילדים נגישים לא רק באפליקציות בעייתיות או ברשתות חברתיות, אלא גם דרך דפדפנים ואפליקציות מסרים מידיים כמו ווטסאפ. שירותים כמו יוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם זמינים גם הם דרך דפדפנים.
פרט לגישה קיצונית שמונעת מילדים גישה לכל תוכן מקוון, אין דרך טכנולוגית שיכולה למנוע חשיפה של ילדים לתכנים בעייתיים. התוצאה העיקרית של חוק זה תהיה הגברת העומס הרגולטורי על חברות טכנולוגיה, יצירת קשיים חדשים בעבור משתמשים שמבקשים להוריד אפליקציות, יצירת אשליה של שליטה בעבור ההורים, ושום שינוי ביכולת של קטינים לגשת לתכנים שעלולים לפגוע בהם.
מאפל נמסר בתגובה שאף שהחברה תומכת בהגנה על ילדים ברשת, היא חושש שהחוק החדש "מאיים על פרטיות כל המשתמשים". "החוק דורש מחנויות אפליקציות לאסוף ולשמור מידע אישי רגיש על כל טקסני שרוצה להוריד אפליקציה, גם אם זו אפליקציה שפשוט מספקת עדכוני מזג אוויר או ספורט", אמרה החברה. "אנחנו מאמינים שיש הצעות טובות יותר שיסייעו לשמור על בטיחות ילדים מבלי לדרוש ממיליוני אנשים למסור את המידע האישי שלהם". מגוגל נמסר שהחברה בוחנת את צעדיה הבאים.