סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל מאונטיין וויו עמק הסיליקון קליפורניה
מטה גוגל בעמק הסיליקון (צילום: google)

ניתוח
סבב הפיטורים בגוגל עשוי להיות האחרון של ענקיות הטכנולוגיה

אחרי גל עצום שבמהלכו פיטרו חברות הטכנולוגיה רבבות עובדים, אפשר להתנחם בכך שהמגזר הגיע כנראה לתחתית. אפל, היחידה שלא ביצעה פיטורי ענק, כנראה לא תזדקק לכך כי לא האיצה משמעותית את קצב הגיוסים בקורונה

אם יש דבר טוב שאפשר לומר על סבב הפיטורים הגדול בגוגל, עליו הכריזה החברה בסוף השבוע, הוא שייתכן שמדובר בסבב הקיצוצים המסיבי האחרון בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות. זאת בתנאי שלא תהיה עוד תפנית לרעה בכלכלה העולמית.
אחרי פיטורי ענק במטא, מיקרוסופט, אמזון, סיילספורס, שביחד עם גוגל מביאים את מספר המפוטרים מקרב השחקניות הגדולות לכ־60 אלף איש, כבר לא נשארו ממש חברות שנדרשות לצמצום משמעותי בהוצאות (אפל, שהתאפיינה במדיניות גיוס עובדים שמרנית יותר במהלך משבר הקורונה, ייתכן שלא תידרש לפיטורי ענק בהיקף כזה).
אין זה אומר שהמצב ישוב מחר לקדמותו. למעשה, הדוחות הרבעוניים שיפרסמו החברות החל בשבועיים הקרובים, עלולים להבהיר שהמשבר עמוק מכפי שהיה ידוע קודם לכן, אבל ייתכן שהפיטורים האלו מסמנים את התחתית שממנה אפשר להתחיל לטפס.


ההודעה על סבב הפיטורים בגוגל (טכנית באלפבית, שהיא החברה־האם, אבל מדובר בלא יותר מפיקציה, אז נישאר עם גוגל) התבצעה כמקובל בתקופה זו: מכתב רובוטי לעובדים ממנכ"ל החברה, שפורסם גם באתר. "גוגלרים", כתב סונדאר פיצ'אי בפתח הדברים (אירוני משהו, בהתחשב בכך שהמכתב מבשר ששיעור ניכר מהמכותבים כבר לא יוכלו להתהדר בשם זה). "יש לי חדשות רעות לשתף. החלטנו להפחית את כוח העבודה שלנו ב־12 אלף משרות. המשמעות היא פרידה מאנשים מוכשרים להפליא שעבדנו קשה כדי לשכור ואהבנו לעבוד אתם".
פיצ'אי, בדומה למנכ"לים אחרים שביצעו את פיטורי הענק בשבועות ובחודשים האחרונים, ייחס את הקיצוצים לצמיחה הדרמטית שרשמה החברה בתקופת הקורונה. "שכרנו במציאות כלכלית אחרת מזו שעמה אנו מתמודדים כיום", הסביר. ההסבר הזה אינו חוטא למציאות. גוגל, כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות, רשמה זינוקי ענק בביקושים למוצריה בתקופת הקורונה, שהתבטאו בצמיחה חדה בהכנסות. מתוך מחשבה שזוהי ראשיתו של עידן חדש של צמיחה מסיבית, יצאו החברות לגיוסי ענק. אבל אז הקורונה נעצרה, החיים חזרו לשגרה ולמשרדים, האינפלציה הרימה ראש, ועכשיו הזמן לעשות חישוב מסלול חדש.
וגם את החישוב הזה צריך לשים בהקשר הנכון. ערב הקיצוצים עבדו בגוגל 185 אלף איש. אחרי הקיצוצים, ירד המספר ל־173 אלף. ערב הקורונה, בדצמבר 2019, עבדו בחברה 114 אלף איש. גוגל לא חוזרת לנקודת המוצא, רק עשתה רברס קטן, תיקון משמעותי, אך בהבט רחב, לא דרמטי. היא, וגם האחרות, עדיין גדולה מכפי שהיתה ערב הקורונה. הרבה יותר.
זהו רק ההבט הגלוי של הפיטורים. יש גם הבט סמוי, שנוגע לצורך של החברה להתאים את פעילותה למגמות מגיחות, ובעיקר לטכנולוגיית בינה מלאכותית יוצרת, דוגמת מודל השפה ChatGPT של OpenAI שמסתמן כאיום על פעילות הליבה שלה. בעבר, אם רצינו לברר כמה עובדים היו בגוגל ערב הקורונה, היינו נדרשים לפנות למנוע חיפוש (לא גוגל, אני מעדיף מנוע מוכוון פרטיות ומשתמש במנוע החיפוש של Brave, שמפתחת גם דפדפן מוכוון פרטיות מעולה), ואז לברור את התשובה מבין אתר מתאים. הפעם, פשוט שאלתי את ChatGPT. ודפוס השימוש הזה יהיה נפוץ יותר בתקופה הקרובה.
מיקרוסופט, שנמצאת במגעים להשקיע 10 מיליארד דולר ב־OpenAI, מבינה את זה. גוגל גם, כפי שעולה מדברים שכתב פיצ'אי: "אני בטוח לגבי ההזדמנות הענקית שלפנינו הודות לחסינות המשימה שלנו, ערך המוצרים והשירותים שלנו, וההשקעה המוקדמת שלנו בבינה מלאכותית". ואולם, בניגוד למצגת הבטוחה בחזית זו, בפועל, לפי דיווחים, גוגל מצויה במיני־פאניקה סביב ההתפתחויות האחרונות בתחום.
ה"ניו יורק טיימס" דיווח ביום שישי, כי מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, הגיחו בדצמבר מפרישה חלקית מוקדמת וקיימו סבב פגישות עם בכירים בגוגל על מנת לדון בפיתוחים האחרונים בכלל, וב־ChatGPT בפרט. לדברי מקורות, השניים בחנו את אסטרטגיית המוצר של גוגל בתחום הבינה המלאכותית, אישרו תוכניות, גיבשו רעיונות, כמו שילוב פיצ'רים דמויי צ'טבוט במנוע החיפוש של החברה, וייעצו לבכירים. בחברה מתכננים כעת להציג 20 מוצרים מבוססי AI, ובהם מנוע חיפוש משולב צ'טבוט שיושק כבר השנה. הפיטורים, בהקשר זה, הם חלק ממאמצי המיקוד מחדש של החברה בתחום ה־AI, כאשר סביר להניח שבדומה למיקרוסופט, חלק מהמשרות שקוצצו יוחלפו במשרות אחרות בחטיבות שעוסקות בבינה מלאכותית.
גוגל, אפשר לקוות, חותמת את גל פיטורי הענק ששטף את ענקיות הטכנולוגיה בחודשים האחרונים. ביחד עם סבבי הקיצוצים באמזון, מטא ומיקרוסופט נפרדו ענקיות הטכנולוגיה בחודשים האחרונים מרבבות עובדים. ביחד עם סבבי פיטורים גדולים בקרב שחקניות קטנות יותר, אך עדיין משמעותית, ובהן סיילספורס, סיסקו וטוויטר, מגיע הנתון לכ־76 אלף עובדים. וזה רק כשסופרים את הסבבים הגדולים ביותר. מאות אם לא אלפי חברות קטנות יותר ביצעו סבבי פיטורים של בין עשרות למאות עובדים, שמנפחים משמעותית את מספר עובדי ההייטק שנפלטו לשוק העבודה.
הענקית היחידה שלא ביצעה פיטורי ענק היא אפל, וייתכן שגם לא תדרש לכך. אפל לא האיצה משמעותית את קצב הגיוסים שלה בתקופת הקורונה, ולכן כנראה שלא תצטרך לצמצם את מידותיה בהתאם למצב. בין יוני 2021 ליוני 2022 גדלה מצבת העובדים של מיקרוסופט ב־22%. מטא הגדילה את מספר העובדים ב־30% ב־2020 - שנת שיא בגיוסי עובדים בחברה. גוגל צמחה ב־14% ב־2020 וב־15% ב־2021. אמזון רשמה גידול של 38% ב־2020 כשהוסיפה חצי מיליון עובדים, אך רובם עובדי מחסנים ולוגיסטיקה ולא אנשי הייטק. אפל, מנגד, רשמה גידול של 6.5% בין ספטמבר 2021 לספטמבר 2022, תוספת של 10,000 איש. שנה קודם לכן נוספו לה 7,000 עובדים בלבד. בהתחשב בכך שלפחות עד עתה אפל הפגינה חסינות גדולה יותר למשבר הכלכלי, הצורך שלה בפיטורי ענק קטן יותר וייתכן שתמנע מהם לחלוטין.
גם לא צריך לדאוג יותר לעתיד המפוטרים. הם קיבלו חבילות פיצויים משופרות משמעותית ביחס למינימום שמחייב החוק, והכישורים שלהם עדיין מבוקשים מאוד. רובם לא יתקשו למצוא משרה חדשה בתנאים דומים. גם על החברות לא צריך לרחם. אף שיש כאן פקיעה של בועה, בועת הקורונה, זה לא דומה לפקיעת בועת הדוטקום לפני כרבע מאה. אז, חברות צמחו על בסיס אוויר ריק וקרסו בהתאם. הפעם, מדובר בחברות עם מודל עסקי מבוסס שגדלו קצת מהר מדי, ועתה נאלצות להתאים את עצמן למציאות. הן לא הולכות לשום מקום, מרביתן מכניסות ורווחיות מאוד ולא נמצאות בסכנה קיומית או אפילו קרוב לכך. המשרות שקוצצו ישוקמו בשנתיים הקרובות, אולי אפילו מהר יותר.
אבל החודשים האחרונים גם מסמנים את סופה של תקופה בעולם הטכנולוגיה. הימים של כסף קל, זינוקים בהכנסות, צמיחה אדירה בשוויים, ורהבתנות חסרת גבולות - הסתיימו. הם לא התחלפו בתקופת צנע, אלא בכסף חכם, גידולים מתונים בהכנסות, צמיחה מדודה בשוויים ותנאים טובים בהרבה מאלו שלהם זוכים עובדים כמעט בכל תחום אחר, אבל בלי חגיגות רהב נלוות. החיים עדיין טובים, כנראה ימשיכו להיות טובים גם אחרי הדוחות הרבעוניים (סבבי הקיצוצים כבר משקללים את התוצאות שלהם, רעות ככל שיהיו), ובהעדר גלישה למיתון גלובלי, רק יוסיפו וישתפרו בשנתיים הקרובות.