סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס גיימינג ב לייפציג משחקים משחק מחשב בכנס המשחקים CAGGTUS Leipzig 2024 גרמניה
כנס גיימינג בלייפציג, החודש. אנדריסן הורוביץ מיומנת בניתוח מגמות עתידיות (צילום: Jens Schlueter/Getty Images)

למרות ההאטה בשוק: אנדריסן הורוביץ ביצעה גיוס ענק

משקיעת ההון סיכון, אחת הפעילות ביותר במגזר הטכנולוגיה, גייסה קרן בהיקף 7.2 מיליארד דולר שתתמקד בסטארט־אפים מבוססים, בינה מלאכותית וגיימינג. הגיוס המוצלח מחדד את האכזבה מהגיוסים של קרנות מובילות אחרות

ענקית ההון סיכון אנדריסן הורוביץ גייסה קרן חדשה בהיקף 7.2 מיליארד דולר שתתמקד, בין השאר, בגיימינג ובבינה מלאכותית. הגיוס אינו רק אחד הגדולים ביותר שהשלימה החברה, אלא גם גדול באופן יחסי, בזמן ששוק הטכנולוגיה חווה האטה וזהירות כללית מצד משקיעים. לא רק זאת, אלא שיעד הגיוס המקורי של אנדריסן הורוביץ עמד על 6.9 מיליארד דולר, כך שענקית ההשקעות הכתה את היעדים שהציבה, ועוד באקלים כלכלי בעייתי.
הגיוס המוצלח מחדד את הכישלון של חברות הון סיכון גדולות אחרות לעמוד ביעדים. החודש דווח כי טייגר גלובל גייסה 2.2 מיליארד דולר, רק שליש מהיעד שהציבה. במאי שעבר דיווחה אינסייט על גיוס של 1.3 מיליארד דולר, לעומת יעד של 2 מיליארד דולר.
אנדריסן הורוביץ, שידועה גם כ־a16z, קמה ב־2009, והיא היום אחת מחברות ההשקעה הבולטות בעולם. לפי דיווחי החברה, היא מנהלת נכסים בהיקף של 42 מיליארד דולר ב־28 קרנות. הגיוס הגדול ביותר עד כה היה לקרן הקריפטו שגייסה במאי 2022 בהיקף של 4.5 מיליארד דולר, מה שהשלים את ההון שגייסה להשקעה בשוק הקריפטו ונגזרותיו ל־7.9 מיליארד דולר על פני ארבע קרנות שונות. לא כל ההון הזה הושקע, בשל הירידה הגדולה בשוק הקריפטו בשנתיים האחרונות.
ההון שגייסה יפוצל לכמה קרנות, וכל אחת תתמקד בנושא אחר. חלק הארי, 3.5 מיליארד דולר, יוקצה ל"צמיחה" או השקעה בסטארט־אפים מבוססים בשלבים מאוחרים. 1.25 מיליארד דולר יוקצו להשקעות בתשתית בתחום הבינה המלאכותית, מיליארד דולר לאפליקציות בתחום הבינה המלאכותית ו־600 מיליון דולר לחברות גיימינג. 600 מיליון דולר יוקצו למה שבחברה מכנים "דינמיות אמריקאית", תחום שכולל חברות תעופה, חלל, הגנה וייצור, המוקדשים למה שהם מזהים כאינטרס לאומי אמריקאי. "כדי לשרת את השוק בצורה הטובה ביותר יצרנו קרנות סיכון ייעודיות, כל אחת עם צוות מומחים ויכולות משלה, המתמקדות בכל פלח", ציין המייסד־שותף בן הורוביץ בפוסט בבלוג החברה.
בראשית דרכה, אנדריסן הורוביץ לא היתה שונה מחברות הון סיכון אחרות, אך מאז 2011 היא התבססה כשחקנית מיומנת במיוחד בניתוח מגמות עתידיות. אז, המייסד שותף מארק אנדריסן פרסם ב"וול סטריט ג'ורנל" מאמר שכותרתו "תוכנה תאכל את העולם", שהפך מזוהה עמו, שם טען כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי טכנולוגי וכלכלי דרמטי ורחב שבו חברות תוכנה מוכנות להשתלט על חלקים גדולים מהכלכלה". אנדריסן אמר אז, באופן מוצדק, כי העולם נע לעבר התמקדות בתוכנה, ושעסקים יעצבו את עצמם מחדש כ"חברות תוכנה". בחברה השקיעו אז בהצלחה בחברות כמו פייסבוק, סלאק, Airbnb וליפט, וכן בגרופון, ככל הנראה ההשקעה המתוקשרת ביותר שלה באותם ימים.
מאז פורסם הטקסט שחזה היטב את הדומיננטיות הגוברת של חברות תוכנה, נשענים בחברה על הרעיון של זיהוי והגדרת עידנים חדשים. בין היתר, אנדריסן הורוביץ הקימה ב־2021 מיזם חדשותי לעידן החדש שאותו כינתה "Future", שמאז נסגר. במקביל, היא נכנסה בעוצמה להשקעות בשוק הקריפטו שאותו הגדירה "האינטרנט הבא", וכעת הציגה את הגיוס האחרון תחת הכותרת "עידן חדש, קרן חדשה".
מאחורי המילים הגדולות מתקיימת פעילות ענפה. a16z היא כיום אחת החברות הפעילות ביותר במגזר הטכנולוגיה העולמי. אף שאת 2023 היא סיכמה עם נפילה של 43% במספר ההשקעות, 77 עסקאות, היא עדיין היתה חברת ההשקעות הפעילה ביותר, כך לפי נתוני קראנצ'בייס. ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט היא היחידה שגברה עליה במונחי היקף השקעות ב־2023, זאת הודות להשקעה אחת מסיבית ב־OpenAI בהיקף של 10 מיליארד דולר, שהיתה חריגה בתעשייה. ההשקעות הגדולות ביותר שביצעה a16z בשנה החולפת היו בענקית התשלומים סטרייפ, שם הובילה גיוס של 6.5 מיליארד דולר, ובחברת הבינה המלאכותית הצרפתית Mistral AI, שם הובילה גיוס בהיקף של 450 מיליון דולר.
החוזקה של אנדריסן הורוביץ מתחדדת אל מול מגזר הטכנולוגיה ככלל, שידע בחודשים האחרונים האטה. כך, הרבעון הראשון היה החלש ביותר במונחים של גיוסים מאז 2018. בחישוב כולל גייסו סטארט־אפים 66 מיליארד דולר, ירידה של 20% לעומת הרבעון הראשון של 2023, לפי קראנצ'בייס. 24% מההשקעות זרמו לחברות בתחום הבריאות, ו־17% לתחום הבינה המלאכותית. חברות בשלבים מאוחרים גייסו 29.5 מיליארד דולר — 36% פחות לעומת הרבעון המקביל ב־2023.
לאורך השנים a16z היתה ידועה בעיקר בגישתה ממוקדת המייסדים. אלו נתפסו בעשורים הראשון והשני של המאה ה־21 כ"גאונים" והשקעות רבות התמקדו בהם ובמיזמים שהקימו. "אנחנו נוטים להיות פרו־מגלומניה", אמר אנדריסן ל־ABC ב־2009. "אנחנו מעריצים גדולים של אדם חסר ניסיון שיש לו טכנולוגיה מצוינת ורוצה לבנות חברה בזמן שהוא ממשיך לכהן כמנכ"ל". נטייה זו יכולה אולי להסביר מדוע באנדריסן הורוביץ בחרו לבצע את ההשקעה הבודדת הגדולה ביותר בתולדותיהם במיזם הנדל"ן למגורים החדש של אדם נוימן Flow (ראו מסגרת), שבו השקיעו 350 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר, לפני שלחברה היתה פעילות.
מאפיין נוסף בהשקעות a16z הוא שמדובר בהשקעות גדולות ליצירת מה שמכונה "סטארט־אפים שמנים" (ששוויים מעל ל־10 מיליארד דולר). חברות אלו יהיו, במובן מסוים, המיקוד החדש בהון שגייסו עתה ב־a16z. לפי החברה, היא כבר מנהלת נכסים בשווי 11 מיליארד דולר בחברות צמיחה בשלוש קרנות, וההתמקדות בחברות גדולות מגיעה כחלק מבשלות השוק. "זו השנה שבה חברות בשלבי צמיחה הופכות לגדולות", כתבו בבלוג החברה בתחילת השנה וסימנו אותה כשנה שאינה ממוקדת שוב ביעילות, אלא בצמיחה ובגודל — הן במונחים של הכנסות ונתחי שוק והן במונחים של שווי שוק.