סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עובדי ארמטיק צופים פאודה
עובדי ארמטיק צופים ב"פאודה". היוזמה היתה של ההפקה, שפנתה למספר חברות בענף (צילום: לינקדין)

כמה שילמו חברות סייבר לחדור לתוך "פאודה"?

סלברייט, ארמטיק וארמיס שילמו כל אחת כ־100 אלף דולר לאזכור שמותיהן בהפקת "פאודה". בפרק לא שולבה הודעה על תוכן שיווקי. ההפקה: "שיקול תסריטאי בלבד"

שלוש חברות סייבר ישראליות — סלברייט, ארמטיק וארמיס — שאוזכרו בפרק האחרון של סדרת המתח "פאודה" שילמו כל אחת כ־100 אלף דולר להפקת הסדרה, כך לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט" ואושר על ידי חלק מהחברות. מידע זה סותר דברים שאמרה קודם לכן ל"כלכליסט" מפיקת הסדרה, ליאת בנאסולי, שלפיהם אזכור החברות בפרק נעשה ללא תמורה כספית כלשהי. בנאסולי היא בעלי חברת ההפקות שמאחורי הסדרה, ל. בנאסולי הפקות.
חדי העין והקשב שצפו בפרק העדכני של "פאודה" ששודר בשבוע שעבר, הבחינו באזכור שמותיהן של החברות שהמוצרים שלהן נמצאים בשימוש בסדרה. מי שמכיר את התחום אולי גם הופתע מעט, מכיוון שחברות אלו אינן יצירה בדיונית של התסריטאים המוכשרים, אלא חברות ישראליות אמיתיות: סלברייט (שפועלת בתחום מודיעין הסייבר), ארמטיק וארמיס (שפועלות בתחום הגנת הסייבר).
האזכורים שולבו באופן בסדרה באופן שניתן לתאר כמגושם, כמעט כמו הוחדר בכוח כדי למלא צורך עסקי כלשהו. כך, למשל, באחת הסצנות אומרת דמות של עובדת בחדר מצב: "ארמטיק אומרים שהמערכת שלהם כרגע סורקת את כל סביבת הענן שלנו. הם לא מזהים שום אינדיקציה לתקיפה". סלברייט מוזכרת בהקשר של שימוש במערכת שלה לפריצה לסמארטפונים (המערכת של החברה חודרת לטלפונים באמצעות מכשיר שמתחבר אליהם פיזית).
צופים שצפו בפרק הניחו שמדובר בפרסום כמעט סמוי לחברות, אבל בהפקת הסדרה הכחישו זאת בצורה גורפת וטענו שהחברות לא שילמו בעבור האזכור. לדברי בנאסולי, היוזמה לשילוב החברות הגיעה בכלל מצוות הסדרה. "היו לנו מוצרים בתסריט שהתאימו למה שהחברות האלו עושות והתסריטאים שלנו ביקשו מאיתנו לחפש", היא הסבירה. "זה לא תוכן שיווקי. הם (עובדי החברות — ע"כ) בעיקר רצו לבוא להצטלם כניצבים וכאלה. פירגנו לחברות ישראליות".
לטענת בנאסולי, צוות פאודה התייעץ עם החברות על התסריטים ושילוב המוצרים שלהם, ונחתמו חוזים שמתירים לסדרה להשתמש בשמות החברות ואוסרים על החברות ועובדיהן לחשוף פרטי עלילה טרם שידורם: "הסכם סודיות רגיל על התוכן. שום דבר מיוחד. זה חוזה שאסור לדבר על התוכן של הסדרה. כולם חותמים על זה", אך מעבר לכך לא הועברו כספים מצד החברות.
בארמטיק, ארמיס וסלברייט סירבו להתייחס לשילובן בסדרה, לדבריהן בגלל הסכמי הסודיות שנחתמו. עם זאת, גורם באחת החברות תיאר את השילוב כ"הענקת חסות", ולא הסכים לפרט מעבר לכך.
ואולם, אחרי שכתבה זו פורסמה, הגיע למערכת מידע אמין ומאומת שלפיו החברות דווקא שילמו בעבור השתתפותן בסדרה 100 אלף דולר כל אחת. היוזמה אכן היתה של ההפקה, שלפי מידע שהגיע ל"כלכליסט" אף פנתה למספר חברות אחרות בענף במטרה בהצעות לאזכור בסדרה, כאשר ההצעות הכספיות הראשונות היו גבוהות מ־100 אלף דולר. ל"כלכליסט" גם הוצגו תכתובות שמאמתות טענות אלו.
אף שמדובר לכאורה בתוכן שיווקי או בפרסום סמוי, הודעה על כך לא שולבה בשידור הפרק כפי שמחייב החוק. ב־yes, הגוף המשדר, לא ידעו כנראה שהחברות שילמו בעבור השתתפותן בסדרה, שכן גם להם נמסר מטעם הפקת "פאודה" שלא מדובר בתוכן שיווקי אלא ב"תחקיר תסריטאי מדוקדק שהוביל לאזכורים של החברות הללו כדי להביא לאותנטיות עלילתית מקסימלית".
ההטבות שחברות הסייבר עתידות לקצור מהאזכור ב"פאודה" יכולות להיות משמעותיות. "פאודה" זוכה להצלחה אדירה לא רק בישראל, אלא גם בחו"ל שם היא מופצת על ידי נטפליקס. היא נחשבת לאחת מהסדרות הישראליות הפופולריות והאהודות בעולם, ומושכת קהל צופים רב ומגוון. האזכור של החברות בסדרה יכול לחזק את הכרת המותג שלהן בקרב גורמים רלבנטיים, לפתוח להן דלתות וליצור בעבורן קשרים והזדמנויות עסקיות. ברמה המקומית האזכור ב"פאודה" יכול לסייע בגיוס עובדים.
אלו הטבות שקשה לאמוד מבחינה כספית אך בחברות מודעים להשפעה שיכולה להיות לחשיפה החיובית שנובעת מהסדרה. בארמטיק, למשל, ערכו מסיבת צפייה לעובדים אליה גם הוזמנו אורחים ושותפים. מממועצת הכבלים והלוויין לא התקבלה תגובה עד מועד זה.
מבנאסולי הפקות נמסר: "האזכורים בסדרה הינם תוצר של שיקולים תסריטאים בלבד, ומעולם לא הועבר בגינם תשלום מאף גורם".
מ-yes נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על תשלום כלשהו”.