סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
עלה לאקרנים: "עובדים מתאגדים" - סרט האימה שבו חיות ענקיות הטק

אם אמזון, גוגל ואפל באמת היו רוצות להפוך את העולם למקום טוב יותר, הן לא היו מכסחות את התאגדויות העובדים המוחלשים שלהן. מה שהחברות האלה באמת רוצות זה שהשורה התחתונה שלהן תתאים לציפיות המשקיעים. ומתברר שזה לא מסתדר עם הטבות בתנאים

אפל – שווי שוק של 2.65 טריליון דולר. גוגל – 1.62 טריליון. אמזון – 1.52. לענקיות הטכנולוגיה יש הרבה כסף ולרוב הן מוציאות אותו בחכמה על מוצרים ושירותים שיגדילו את השורה התחתונה שלהן. אחרי הכל, יש סיבה לכך שלשווי השוק שלהן יש כל כך הרבה אפסים. ספק אם יש משהו שממש מפחיד אותן - למעט, כמובן, העובדים שלהן. ליתר דיוק, התאגדויות של העובדים שלהן.
החברות הללו, שניצבות בימים אלה בפני גל התאגדויות חסר תקדים, יכולות בקלות לענות לרוב דרישות העובדים שלהן מבלי שהדבר יזיז יותר מכמה נקודות עשרוניות בשורה התחתונה שלהן. ובכל זאת, הן בוחרות להוציא כספים דווקא על דיכוי ההתאגדויות בטקטיקות שלקוחות הישר מחוברות ההדרכה של מכסחי האיגודים בראשית המאה הקודמת.
המהלכים של אמזון נגד עובדי המרכזים הלוגיסטיים שלה, שמבקשים להתאגד, ידועים היטב, ותועדו בהרחבה. כעת, הוושינגטון פוסט מספר על שימוש ביועצים לכיסוח איגודים (Union Bust), עריכת אסיפות אינדוטרינציה מנדטוריות ואיומים לאסור את מנהיגי ההתאגדות באשמת הסגת גבול. פליירים שהפיצה החברה לעובדיה כללו שקרים כמו "מנהיגי האיגוד יכולים להעמיד אתכם למשפט, לקנוס או להרחיק אתכם".
קונור ספנס, אחד העובדים במחסן אמזון בסטטן איילנד שעובדיו התאגדו לאחרונה, סיפר שלפני הצבעה עובדי קבלן חיצוניים נהגו לשוטט במסדרונות ללא מטרה ברורה, כשלעתים הם עוצרים על מנת לדבר עם עובדים ולאיים עליהם. "היה בחור שאמר 'אם האיגוד ייכנס, אתם תשבתו - ואם תשבתו, אמזון תחליף אתכם'", סיפר ספנס. מסמכים שהגישה אמזון העלו כי החברה שכרה מספר חברות שמתמחות בכיסוח איגודים.
3 צפייה בגלריה
עובדי אמזון חוגגים התארגנות ב ועד ניו יורק
עובדי אמזון חוגגים התארגנות ב ועד ניו יורק
עובדי אמזון חוגגים התארגנות ועד בניו יורק. מה נגיד? פרדי קרוגר מוגלי ליידם
(צילום: AFP)
אבל אמזון היא לא היחידה במשחק המלוכלך הזה. גם אפל (שעובדיה בחנות באטלנטה הגישו מסמכי הצבעה על התאגדות) וגוגל (שעובדי קבלן בחנות גוגל פייבר בקנזס סיטי, מיזורי, התאגדו במרץ) נוקטות בטקטיקות כיסוח איגודים במטרה לשמר את שליטתן בכוח העבודה שלהן. "ענקיות הטכנולוגיה יעלו הילוך במאמץ להחזיר את המצב לקדמותו", אמר לוושינגטון פוסט הסופר ופעיל זכויות העובדים דניאל גרוס. "הפעולות שלהן מטות את המאזניים לרעת כל העובדים".
עובדי גוגל פייבר, שהתאגדו אחרי שלדבריהם קיבלו משכורות נמוכות מדי, סיפור לעיתון שהם נדרשו להשתתף "כקהל שבוי" בפגישות עם יועץ נגד התאגדויות שטען שהתאגדות תגרום לגוגל לבטל את החוזה עם הקבלן. "הטון היה מאיים באופן מעורפל", סיפרו עובדים. "נאמר לעובדים שוב ושוב שעסקים לא עובדים ככה, למרות שגוגל פייבר שילמה משכורת התחלתית נמוכה ב-2.5 דולר לשעבר מחנויות דומות באותה עיר".
גם עובדי אפל התמודדו עם תגובת נגד של החברה. לדברי עובדים בחנות אפל בגרנד סנטרל בניו יורק, מנהלים בחנות זימנו עובדים לשיחות שבהן התריעו מפני "סכנות ההתאגדות" והזהירו שהדבר יוביל לאובדן הטבות, כמו היכולת לעבוד תקופה מסוימת במטה אפל. אחרי שעובדי חנות אפל באטלנטה הגיעו לסף הדרוש להצבעה על התאגדות הודיעה החברה שתשלח עובדי כוח אדם לפגישות אחד-על-אחד במטרה לקבל משוב. מומחים אמרו שפגישות מסוג זה משמשות לרוב כדי לשכנע עובדים להצביע נגד התאגדות.
3 צפייה בגלריה
חנות גוגל צ'לסי ניו יורק
חנות גוגל צ'לסי ניו יורק
חנות גוגל פייבר בצ'לסי ניו יורק. כאן לא עובדים בכיף
(צילום: בלומברג)
השאלה המהותית ביותר כאן היא למה. למה החברות האלה, עם תחלופת כספים שוות ערך לזו של מדינה בינונית, כל כך חוששות מכמה עובדים מוחלשים שמשתכרים שכר מינימום או קרוב לכך? מה הן כבר יפסידו? יש להן, כמובן, מה להפסיד: איגודים חכמים מספקים לעובדים שלהם משכורות גבוהות יותר ותנאי עבודה משופרים - מה שעולה יותר כסף למעסיק. עלות זו מתקזזת במידה לא מבוטלת כתוצאה מעלייה בפריון ומשימור עובדים טוב יותר (שמקטין הוצאות על גיוס והכשרת עובדים חדשים) ובכל אופן לא מדובר בעלות אסטרונומית עבור חברות רווחיות כמו אמזון, גוגל ואפל. הן לגמרי יכולות לספק לעובדים שלהן תנאים טובים יותר ולהציג רווחים שהיו משמחים משקיעים מאוד. מבחינתן, העלות לא משמעותית ביחס לכלל הפעילות שלהן. הן יכולות לספוג את המכה ולהפוך את החיים של העובדים שלהן לטובים הרבה יותר.
הן בוחרות לא לעשות את זה כי מה שחשוב להן באמת, יותר מכל דבר אחר, זו השורה התחתונה, הערך שהן מביאות למשקיעים. אין כאן שיפוט מוסרי, רק ציון עובדה. אבל זו עובדה חשובה, כי כל החברות האלה, כמו כל תאגיד, מנסות לשווק את עצמן בצורה אחרת. הן מנגישות ידע, מוצרים, ושירותים שמשפרים את החיים שלנו. הן גם מאוד סביבתיות ופועלות לצמצום פליטות גזי החממה שלהן ושל ספקיהן, ועושות שלל פעילויות פילנטרופיות. כמאמר הקלישאה המפורסמת: הן רוצות שנראה אותן כמי שהופכות את העולם למקום טוב יותר.
3 צפייה בגלריה
עובדת חנות אפל ניו יורק
עובדת חנות אפל ניו יורק
עובדת חנות אפל ניו יורק. בקושי רואים אותה
(צילום: AP)
ואולם, העשייה האמיתית מתחילה בבית. אם ענקיות הטכנולוגיה באמת היו רוצות להפוך את העולם למקום טוב יותר הן לא היו מכסחות את התאגדויות העובדים המוחלשים שלהן, אלא תומכות בתאגידים ועובדות איתם כדי לשפר את תנאי ההעסקה, או מראש היו יוצרות סביבת עבודה שבה העובדים לא מרגישים צורך להתאגד כדי לעמוד על זכויותיהם. הן לא עושות את זה משיקולים כלכליים גרידא, כי אלה השיקולים שבאמת מניעים אותן. כל השאר? מלים יפות ללא בסיס במציאות.