סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יניב ברטלה וסטו

אחרי יומיים: מורנינגסטאר הורידה מהאתר את הדו"ח החריף על וסטו

חברת דירוג האשראי פרסמה שלשום דו"ח ולפיו היקף ההונאה בחברה הפינטק הישראלית עומד על כ-10-5 מיליארד דולר, כשההערכות הפסימיות עד כה עמדו על 4 מיליארד דולר; וסטו טענה בתגובה כי "המספרים של מורנינגסטאר אינם מחוברים למציאות"; היום הורד הדו"ח מאתר החברה

חברת דירוג האשראי מורנינגסטאר הורידה היום (שבת) מהאתר שלה את הדו"ח שפרסמה ביום חמישי על וסטו, שלפיו היקף ההונאה הנחשדת בחברת הפינטק הישראלית עומד על כ-10-5 מיליארד דולר. ההערכות הפסימיות עד כה עמדו על עד 4 מיליארד דולר.
כאמור, הדו"ח לא נמצא עוד באתר של מורנינגסטאר. "כלכליסט" פנה לחברה לתגובה, אך זו עדיין לא התקבלה.
בפרשה שנחשפה ב"כלכליסט" התגלה חשד כי מכתבי הערבות שהוציאו המשקיעים שרכשו את ביטוחי המשנה דרך זירת המסחר של וסטו היו מזויפים. החשד הוא שכל המכתבים שזויפו היו של בנק סיני מוביל וכל זה נעשה ללא ידיעתו. בחברה אף הודו שהייתה תקלה ושהם בודקים אותה כעת, אך טוענים שאין להם אחריות חוקית למה שקרה.
מווסטו נמסר בעקבות פרסום הדו"ח כי "המספרים שפרסמה מורנינגסטאר אינם מחוברים למציאות. בימים אלו עדיין נערכת בדיקה שבסופה יהיה ניתן להעריך את היקף החשיפה. עם זאת, כבר כעת ניתן לומר שהמספרים קטנים בהרבה מכל מה שפורסם עד כה בכלי התקשורת".
בתוך כך, חברת ביזלי (Beazley), שעבדה עם וסטו, הודיעה שלשום כי תבדוק את הבטחונות שקיבלה דרך וסטו ותפעל להחלפת המזויפים מביניהם. לאחרונה גם חברת קליר בלו הוציאה הודעות על מנת להרגיע את לקוחותיה, לאחר שבאוגוסט האחרון חתמה על הסכם של מיליארד דולר עם וסטו ועד כה כבר הגיעה למימוש של מאות מיליוני דולרים מתוכו.
וסטו הוקמה ב-2018 על ידי יניב ברטלה, בן ציקל ואלון ליפשיץ, וגייסה עד היום 110 מיליון דולר. בין המשקיעים בחברה: MS&AD Ventures, גולדמן זאקס, Santander הספרדי, Royal Group מהאמירויות וקרן הסיכון Hanaco Ventures. כיום מעסיקה החברה כ-200 עובדים. עם חשיפת הפרשה עזבו את החברה מספר בכירים שיושבים בארצות הברית.