סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נדיר יזרעאל מייסד ו-cto ארמיס
נדיר יזרעאל מייסד ו-cto ארמיס (צילום: אוראל כהן)

ספר לי על עצמך: מילדות בפריפריה וחינוך דתי – לפסגת ההייטקס

נדיר יזרעאל, מייסד משותף ו-CTO של יוניקורן הסייבר ארמיס היווה השראה לדמות של נדיר אקרמן מ'ארץ נהדרת' אבל מאמין שההייטק צריך להיות צנוע. "הייטק לא אמור להיות מקום להתעשרות מהירה. המשבר בשוק מחזיר את כולם לבסיס, לערך". אלה התשובות שלו לשאלות הנפוצות בראיונות עבודה

כאשר הופיעה דמותו של נדיר האקרמן, מנכ"ל ההייטקס ב'ארץ נהדרת', נדיר יזרעאל, מייסד משותף ו-CTO בארמיס היה בהלם. הוא וידא עם התסריטאים שאכן השם ניתן לה בהשראתו והרגיש "בשיא הקריירה" ששמו הגיע לתוכנית הפופולרית. אבל מלבד השם, והעובדה שהוא מייסד של יוניקורן סייבר ששוויו מוערך ב-3.4 מיליארד דולר, ליזרעאל ולהאקרמן אין הרבה במשותף. "זו דמות מאוד משעשעת ואני מאוד אוהב את כל השחקנים אבל אני רוצה להאמין שהדימיון בינינו מסתכם בשם. בכל מובן אחר, אף אחד לא חושב שאני יותר מדי דומה לדמות. גם אני וגם ארמיס מאמינים בלהיות צנועים במקומות הנכונים – לא לעשות מזה קרקס", הוא אומר.
הזמנים בהייטק מאוד השתנו מאז שנוצרה הדמות של נדיר האקרמן. משבר כלכלי עולמי, גלי פיטורים ובארץ מחאת ההייטק בתגובה להפיכה המשפטית, ירידה בהשקעות והוצאת כספים. אפילו השימוש בכינוי 'הייטקס' מרגיש היום לא רלוונטי, כמעט נוסטלגי. "בסוף הייטק לא אמור להיות איזו תוכנית התעשרות מהירה שבה כולם מקבלים הטבות מטורפות. השינוי שעבר השוק זה דבר מבורך. בסופו של דבר כולם חוזרים לבסיס של ערך. כולנו ביחד במסע הזה והמהות היא הערך שאנחנו מייצרים – ולא המסיבות ובריכות הכדורים", אומר יזרעאל.
יש לא מעט אירוניה בעובדה שדווקא הוא, שמסלול חייו אינו שגרתי בנוף ההייטק הישראלי, היווה השראה לדמות שלועגת ומעריצה כאחד את הפריחה והשגשוג של ההייטק בישראל באותה התקופה. הוא גדל בפריפריה, למד בבתי ספר דתיים, ואת ההזדמנות לצאת מהמקום והמצב הסוציו-אקונומי בו גדל קיבל בצבא – ב-8200.
במהלך הקריירה שלו הוא לא עבר הרבה ראיונות עבודה. למעשה, הוא התראיין רק למקום עבודה אחד – גוגל, כך שאת מרבית הנסיון שלו בתהליכי מיון הוא צבר דווקא בצד המראיין. "בגוגל זה תהליך מאוד ארוך יחסית ומפרך. יצא לי גם לשבת בתור מראיין בגוגל והתהליך באופן כללי מאוד מבוסס על שאלות חשיבה. כל ההתרשמות היא מדברים בלתי אמצעיים והשאלות הן טכניות ומחשבתיות שמטרתן לראות איך אתה חושב ומה הכימיה שלך עם מראיינים שונים. יש לזה לדעתי יתרונות וחסרונות. זה מביא טיפוס מאוד אחיד של אנשים".
אחד הדברים שהוא שם עליהם דגש כאשר הוא בצד המראיין הוא המגוון, וזה קשור כנראה גם לסביבה בה גדל. "זו חוויה מעניינת ללמוד בבתי ספר דתיים עד התיכון. יש לי חברים עד היום שהם דתיים ברבדים שונים. הרבה מאוד מהאנשים שסביבי בהייטק הם אנשים שאצלם מראש דתיים מקוטלגים כמקשה אחת. יש חוסר אמפתיה והבנה שזו לא מקשה אחת אלא יש המון אנשים עם מגוון דעות שונות. היום אני לא דתי אבל אני מסוגל לראות את היופי או הערכים, זו חוויה מאוד מעצימה ואני שמח שהייתה לי אותה", הוא אומר.
יזרעאל אמנם מעיד על עצמו כי אינו אדם פוליטי, אבל המצב היום בארץ, ההפיכה המשטרית, המחאה ובעיקר מחאת ההייטק לא מאפשרים ניתוק מהפוליטיקה. "החלק שהכי קשה לי בכל הסיטואציה זה שאנשים הפסיקו לדבר. אי אפשר לנהל דיון ענייני על משהו בלי אוטומטית להיות מקוטלג ובלי להגיע לפיצוץ ושבר. אני חושב שדעות זה בסדר אבל העובדה שתקופה ארוכה לא היה ועדיין אין שיח משמעותי זה הדבר הכי קשה. העובדה שהחקיקה קצת נעצרה ונעשתה איזושהי היענות לקריאות הנשיא לדיאלוג זה הדבר הכי טוב בעיני שיכול היה לקרות. אני מאוד מקווה שלשם זה יילך ומאוד מקווה שתגיע פשרה. כולנו רוצים כאן בהצלחה של המדינה שהיא כל מה שיש לנו בסוף. אז אני חושב אנחנו, בעיקר חברות הייטק, צריכים לתמוך במהלכי גישור ופשרה ולא במהלכים פופוליסטיים של להוסיף אש לתוך המדורה הזו שכבר לצערי בוערת מאוד".
המשבר העולמי גם הוא לא פסח על ארמיס שפיטרה 25 עובדים בסוף 2022. בפברואר השנה כבר הודיעה החברה כי חצתה את רף ה-100 מיליון דולר במכירות. " אף פעם אין תזמון מאוד טוב למשבר, אבל באופן יחסי המשבר תפס אותנו בסדר, עם כל הדיבור על הנפקה בעתיד כבר התחלנו בהתייעלות. בתחילת השנה שעברה התחלנו כבר המון תהליכים שנועדו להגיע למצב שאנחנו רווחיים, אדונים לגורלנו ואז כשהמשבר הכלכלי התחיל זה יצר מצב שבו היינו יחסית ברי מזל גם בהקשרי קיצוצים וגם הקפאת פעילות. נאלצנו לעשות הרבה פחות מחברות אחרות. יש משהו גם מאוד בריא בזה שחברות נדרשות להראות ערך מהותי. חברות צמחו ממש טוב במה שאפשר לקרוא לו שבע שנים של שובע ועכשיו אני מקווה שלא שבע שנים, אבל ללא ספק רעב, שהמטרה שלו בסוף היא לייצר חברות יעילות וחזקות. תקופות של משבר מייצרות את החברות הכי טובות. חברות שיכולות לספק גם תעסוקה עוד שנים קדימה ומרחב שלם של מוצרים וערך ללקוחות שלהם", הוא אומר.
אלה התשובות של נדיר יזרעאל, מייסד משותף ו-CTO ארמיס לשאלות הפופולריות בראיונות עבודה:
1. ספר לי על עצמך
"אני במקור מקריית אתא, ילד פריפריה. למדתי בחינוך דתי, אני בא ממשפחה עם אמא נכה, כמעט עיוורת. כך התחלתי את חיי. היום אני גרוש ודי מנסה למצוא את המסלול בחיים.
ההזדמנות הראשונה שלי לצאת מהמקום הזה שממנו הגעתי הייתה בצבא. אני ממש דוגמא למוביליות חברתית שהצבא יודע לייצר. הייתי ב-8200 וכאן מתחיל המסלול המאוד קלישאתי - סייבר - שלי.
שירתתי שש שנים ב-8200, הלכתי ללמוד בטכניון פיסיקה ומדעי המחשב, עבדתי בגוגל כחמש שנים ואז עשיתי שיפט והתחלתי לעבוד עם מי שהוא היום השותף שלי בכל מובן אפשרי בערך. הקמנו את אמרמיס לפני שבע שנים והיום אני משרת בתור ה-CTO ואחד המייסדים שם.
מאז ומעולם, תמיד ידעתי שאני רוצה להקים משהו. בתור ילד הייתי אובססיבי לגבי מנוע שלא דורש דלק. גררתי חברים אחרי בית ספר לנסות לבנות את הדבר הזה. כמובן שלא יצא מזה כלום אבל זה הכניס בי את הרצון ללמוד פיסיקה ולפתח את החלק הזה בי. ארמיס היא ללא ספק מימוש של הרבה מאוד מהשאיפות שלי לבנות וליצור, זו חברה שמקיימת 650 משפחות.
את יבגני (דיברוב,מייסד משותף ומנכ"ל ארמיס) אני מכיר מהצבא. עבדנו על פרוייקט משתי יחידות שונות שזכה בפרס ביטחון ישראל, אבל הכרנו מאוד בקטנה. אחר כך הכרנו באמת בטכניון, למדנו באותה תוכנית מצוינים וכבר בשבועיים הראשונים כשהוא הגיע לטכניון הוא אמר לי 'יום אחד אתה ואני הולכים לפתוח חברה ביחד'. אמרתי לו משהו כמו 'בסדר אחי', והמשכנו בחיינו. עברו חמש שנים ואכן התחלנו לעבוד ביחד. עד היום אני מרגיש שאני לומד ממנו כל כך הרבה בכל שיחה שאנחנו מנהלים. זו שותפות כמו נישואים בהרבה מובנים".
2. איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"לא לי ולא ליבגני יש מטרה של לצאת לפנסיה בקרוב אז הדבר הכי חשוב שיקרה בזמן הזה הוא שהחברה תנפיק, ותהיה בליגה של הגדולים. התוצאה של זה בגדול זו סדרה של תהליכים שיביאו אותנו לשם, כך שבעוד חמש שנים ארצה לעמוד בראש חברה מצליחה, אימפריה כחול לבן, חברה ציבורית ופועלת ככזאת. להמשיך לבנות ולפעול וליצור ולעשות, בין אם בארמיס או במקום אחר. בסוף הייצר הזה ליצור ולבנות דברים הוא משהו שאני לא מסוגל לראות אותו נחלש לא אצלי ולא אצל יבגני".
אולי תבנה מנוע בלי דלק כפי שחלמת
"פיסיקה זה איזשהו חלום שיושב שם וארצה לחזור אליו מתישהו. זו תקופה שמתרחשות בה התקדמויות משמעותיות מאוד בתחום הזה. אז לא מן הנמנע. בטווח זמן של חמש שנים אני חושב שיש עוד חוויות מאוד מיוחדות לעבור בארמיס. אחד הדברים שמאפיינים את תפקיד היזם בחברה צומחת הוא שכל שנה התפקיד משתנה. אם אני מסתכל שנתיים או שלוש אחרוה אז התפקיד שאני עושה היה שונה וכך גם החברה והמטרות שלה. לכן, בחמש השנים הקרובות אני צופה לעבור עוד חמישה תפקידים שונים לפחות בארמיס מבחינת מה בפועל התפקיד דורש".
3. מהן החוזקות שלך?
"אני חושב שאחת החוזקות שלי היא לייצר אסטרטגיה ולהביא אנשים לעשות אותה, ליצור, להיות חלק ממנה ולהרגיש מימוש עצמי בתוך הדבר הזה. בין היתר בגלל הצורה שבה גדלתי – הבית, המעבר בין מסגרות שהן דתיות ולא דתיות, ההיכרות עם המון אנשים – נוצרה אצלי המון אמפתיה. העובדה שאני גם טוב בלקרוא אנשים וטוב עם אנשים גרמה לכך שאני טוב בלייצר תרבות שהיא מאוד ממוקדת מטרה אבל גם באנשים עצמם – איך אנשים משתלבים במארג שנועד להשיג מטרה משמעותית. בנוסף, הרקע שלי, שהוא לא סטנדרטי, נותן לי יכולת לראות ולהביא אנשים מרקעים שונים ושהם יודעים שאני דואג להם. זה יוצר נאמנות הדדית מאוד חזקה וייצר גם חלק ניכר מהתרבות של החברה בה אנחנו נמצאים".
מהן החולשות שלך?
"חוץ מפרפקציוניזם, האמת שאחד החסרונות שחוזרים כשאנשים מדברים איתי על זה, הוא הקושי לראות שאנשים עומדים לטעות ולא לעצור רגע ולאפשר את זה, אלא לעשות בעצמי. אמנם אני לא הורה אבל הקלישאה עם ילדים היא שצריך לתת להם לטעות בעצמם. לי קשה לפעמים לעשות את הצעד הזה אבל זה משהו שצריך לאפשר. כי אם תמשיך לעשות לאנשים את העבודה או לתקן אותם אף אחד לא ילמד והארגון לא יצמח. בסופו של דבר זה לוקח מאנשים את האחריות. זה האיזור שאני עובד עליו עם עצמי הכי הרבה עד היום".
גם בחוזקות וגם בחולשות בחרת דברים הקשורים לניהול אנשים אחרים
"רוב הדברים שאני עושה היום בחברה הם מאוד ניהוליים באופיים. הם לא כל כך טכנולוגיים. הייתי פעם מתכנת לא רע ומשם הרקע שלי, למרות שאף אחד היום בחברה לא מאמין בזה ויותר מכך, אנשים עסוקים בלמחוק כל שורת קוד שאי פעם כתבתי בארמיס. התפקיד שלי היום הוא בעיקרו ניהול אנשים. עברתי מארכיטקטורה של מוצר לארכיטקטורה של חברה. לוודא שאנשים יודעים לעבוד יחד והשלם גדול מסך חלקיו".
4. למה כדאי לנו להעסיק אותך?
"אני חושב שחברה כמו ארמיס, בגודל ובאתגרים שהיא מתמודדת איתם היום צריכה אנשים שגם יש להם הבנה עסקית מאוד עמוקה, הם מבינים את הביזנס, מה זה ערך עסקי וגם הבנה טכנולוגית מאוד עמוקה של מה אפשרי ובסוף גם יודעים לרתום אנשים כדי לבצע את כל זה. זה אני. זה המקום שאני טוב בו ואני אוהב".
5. למה אתה רוצה את התפקיד?
"אני רוצה להאמין שמעטים האנשים שלא היו רוצים לעבוד בתפקיד משמעותי בחברה כמו ארמיס. אין משהו בעיני שיותר מספק היום מלעשות תפקיד כמו שאני עושה בחברה כזאת עם השותף שיש לי בחברה הזאת ועם האנשים הבאמת מדהימים שהצלחנו לקבץ סביבנו. אני רוצה את התפקיד כי כל תפקיד שמאפשר לי את האימפקט שאני יכול לעשות היום בחברה כמו ארמיס, אין דבר יותר מספק מזה".