סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עדי סופר תאני
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל (עמית שעל)

לאחר הודעת צוקרברג: מטא מתחילה בפיטורים בישראל

אף שמספר העובדים שיפוטרו לא ידוע, מדובר ככל הנראה במספר משמעותי. מוקדם יותר היום הכריזה מטא על פיטורים של 10,000 מעובדי החברה בכל העולם. מחר, בפעימה הראשונה, יפוטרו מגייסים של החברה

מטא תתחיל מחר בהליך הפיטורים בקרב עובדי החברה בישראל – כך נודע ל"כלכליסט". אף שמספר העובדים שיפוטר לא ידוע, מדובר ככל הנראה במספר משמעותי. בישראל מועסקים כ-900 עובדים בסך הכל. מוקדם יותר היום הכריזה מטא על פיטורים של 10,000 מעובדי החברה בכל העולם, כ-13% מכוח העבודה. זאת, לאחר שבנובמבר שעבר ביצעה סבב פיטורים משמעותי של 11 אלף עובדים.
הפיטורים בישראל ייערכו בכמה פעימות, בדומה לפיטורים בשאר העולם. מחר, בפעימה הראשונה, יפוטרו מגייסים של החברה, צעד מתבקש לאור הכרזת החברה שתעצור גיוסים ל־5,000 משרות לא מאוישות. בפעימה הבאה, לאחר פסח, יפוטרו עובדים מהחטיבות הטכנולוגיות, ובמאי, יפוטרו עובדים מהחטיבות העסקיות של החברה.
במטא ישראל לא הגיבו לדיווח והפנו לפוסט בנושא שפרסם בפייסבוק המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג.
במובנים מסוימים, סבב הפיטורים הנוכחי במטא חמור יותר מהסבב הקודם שביצעה החברה בנובמבר האחרון. אמנם בסבב הנוכחי, מבחינה אבסולוטית המספר נמוך יותר - אבל מבחינת היקף כוח העבודה המספר זהה ועומד על כ־13%. לצד הפיטורים, מטא גם הודיעה על ביטול 5,000 תקנים של משרות פתוחות שקיוותה לגייס להם עובדים, כך שהחברה לא רק מקצצת בהווה המיידי אלא גם בעתיד האסטרטגי.
התמונה המדאיגה שמצטיירת היא לא של חברה שעושה התאמות הכרחיות לשוק קשה, אלא של ארגון שנלחם על עצם קיומו.
הפיטורים מוצגים מצד החברה כחלק מ"שנת היעילות" שעליה הכריז המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג בינואר. בחודש שעבר עדכן צוקרברג בשיחה עם אנליסטים כי במטא מתכננים "לקצץ פרויקטים שהביצועים שלהם לא טובים או שכבר לא מוגדרים כקריטיים", וזאת במקביל ל"הסרת שכבות של דרג ניהול בינוני כדי לקבל החלטות מהר יותר". הצעד הבא יגיע לליבה של מטא, החטיבה הטכנית שלה, שצפויה לעבור גם הליך ארגון מחדש.
"אנחנו צופים להודיע על פיטורים ארגון מחדש בקבוצות הטכנולוגיה שלנו בסוף אפריל, ובקבוצות העסקיות שלנו בסוף מאי", כתב צוקרברג במכתב לעובדים שפורסם בחשבון הפייסבוק שלו. הוא הוסיף שייתכן שהמצב הכלכלי ואי־היציבות הגיאו־פוליטית יגדילו את הנפיצות ויפגעו בצמיחה ובחדשנות בשנים הקרובות. "ניאלץ לפעול ביותר יעילות כדי להבטיח הצלחה", הוא הבהיר, אך השאיר עם זאת פתח צר של תקווה: "אחרי הארגון מחדש אנחנו מתכננים לבטל את הקפאת הגיוסים בכל קבוצה". את ההבטחה הזו צריך לקחת בעירבון מוגבל, כמו גם את את הביאורים של צוקרברג על יעילות וקשיי מאקרו שלטענתו מחוץ לשליטתה של מטא. השוק בעייתי כרגע וכל החברות מתמודדות עם אתגרים שלא בהשפעתן, אולם מבין ענקיות הטכנולוגיה, מטא היא היחידה שנאלצת לצאת במהלך פיטורים משמעותי נוסף.
2022 הייתה קשה לכל ענקיות הטכנולוגיה, אך בעבור מטא היא הייתה קשה במיוחד, עם ירידה של 1% בהכנסות ל־116.61 מיליארד דולר וצניחה של 41% ברווח הנקי ל־23.2 מיליארד דולר. הסיבה לכך היא שבשעה שלאחרות יש תמהיל הכנסות מגוון, כמעט כל הכנסות מטא מגיעות משוק הפרסום והצמצום שלו בשנה החולפת פגע בה קשה במיוחד. בנוסף, העתיד האסטרטגי שלה נראה מבטיח פחות משל האחרות, עם הימור יקר על המטאוורס שלא צפוי להשתלם בקרוב, אם בכלל, וכניסה חפוזה לעולם הבינה המלאכותית היוצרת, שמאלצת אותה לפזר עוד יותר את המשאבים ההולכים וקטנים שלה גם ככה. במטא ישראל בחרו שלא להגיב