סגור
גג עמוד techtalk דסק

הפוליטיקה החדשה של השיווק הדיגיטלי בעידן טראמפ

שנת 2025 מסתמנת כשנה מכרעת לעולם השיווק הדיגיטלי – נקודת מפנה שעשויה לשנות את חוקי המשחק. שנתיים לאחר השקת ChatGPT, מנועי חיפוש מונעי בינה מלאכותית הופכים למיינסטרים. בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט שנתפס כשולי אך התחזק בזכות הטמעת AI, כבר הצליח לנגוס בנתח השוק של גוגל, כמו גם מנועי החיפוש החדשים של Chat GPT ודומיו. בסקר שהתבצע לאחרונה עלה כי 8% מהמשיבים בוחרים את Chat GPT כמנוע החיפוש העיקרי שלהם, ביחס ל1% מהמשיבים בסקר דומה שנערך ביוני האחרון.
במקביל, דור ה-Z הופך לכוח מרכזי בעולם הצרכנות. פלטפורמות וידאו כמו יוטיוב, טיקטוק ואינסטגרם הולכות ותופסות נתח מהתקציבים השיווקיים, והמפרסמים נדרשים להתאים את המסרים ואופן הצגת התוכן שלהם כדי להתחבר לקהל זה בצורה אותנטית ואפקטיבית.
גם גוגל נדרשת להתמודד עם המציאות החדשה. תחרות מצד מנועי חיפוש מבוססי AI והדרישה לחוויות משתמש חדשניות דוחפות אותה לבצע שינויים דרמטיים תכופים, כולל עדכוני אלגוריתם ושילוב פתרונות AI חדשים. התוצאה היא שינויים מהותיים בדירוגים האורגניים ובתוצאות הממומנות, שמשפיעים על אסטרטגיות הפרסום של עסקים ברחבי העולם שמתקשים לעמוד בקצב.
לתמונה הזו מצטרף גם ההקשר הפוליטי, שמחדד את הדרמטיות של השנה הקרובה. בשבוע שעבר, בטקס ההשבעה של דונלד טראמפ לנשיאות, ניתן היה לראות את ראשי הפלטפורמות המרכזיות בעולם השיווק הדיגיטלי, ביניהם אילון מאסק (הבעלים של רשת X), מארק צוקרברג (מנכ"ל מטא), סונדאר פיצ'אי (מנכ"ל גוגל) וסם אלטמן (מנכ"ל OpenAI).
1 צפייה בגלריה
תומר פוס סמנכ"ל מוצר  נטורל אינטליג'נס
תומר פוס סמנכ"ל מוצר  נטורל אינטליג'נס
תומר פוס
(צילום: ענבל מרמרי)
הקשר בין הממשל לבין החברות הללו כבר נבחן בכמה צמתים מכריעים בשנים האחרונות כשאלו שעומדים בראש החברות האלו נדרשו לתת דין וחשבון לשורה של טענות מול הקונגרס האמריקני ובית המשפט הפדרלי.
במציאות כזו, שבה הרגולטור, הממשל ובית המשפט יכולים להשפיע באופן מכריע על עתיד הפלטפורמות, אין זה מפתיע שהחבורה המכובדת בחרה להתייצב לצידו של טראמפ בטקס ההשבעה. הם למדו את הלקח לקראת כהונתו השניה של הנשיא החדש-ישן, ובמקום להסתפק בתפקיד של משקיפים מהצד, כעת הם מבקשים להשפיע מבפנים. חיבור כזה בין מוקדי כוח פוליטיים לבין ענקיות המדיה עלול לשנות את הדינמיקה בשוק – הן בהיבט של שקיפות והוגנות למפרסמים והן בהקשר של הגנת הצרכן. ובעניין זה, ראו איך רק בתחילת החודש, צוקרברג, מנכ״ל מטא, הודיע על שינוי מדיניות החברה באשר לבדיקת העובדות בפייסבוק ובאינסטגרם. יש הטוענים שההכרזה הדרמטית נועדה כדי לרצות את הנשיא הנכנס.
מפרסמים יצטרכו לנווט בזהירות בתוך המורכבות הזו. שינויי רגולציה שיגיעו מהממשל, חידושי טכנולוגיה ובינה מלאכותית, שינויים בתחום יצירת התוכן והתנהלות הפלטפורמות תחת השפעת הממשל יכתיבו מחדש את כללי המשחק.
לצד כל אלו, האתגר האמיתי ב-2025 יהיה ללכת בין הטיפות: מצד אחד לנצל את הטכנולוגיות החדשות והכלים המתקדמים, ומצד שני לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות הרגולטוריות והכיוון שתעצב השותפות בין טראמפ לבין המנכ"לים שמעצבים את עולם המדיה. זו שנה שבה מפרסמים יצטרכו לפעול בעיניים פקוחות, באסטרטגיות מחושבות וביכולת תגובה מהירה, כדי לשמר איזון בין חדשנות, תוכן מותאם לקוח ושמירה על ערכים עסקיים ואתיים.
השאלות שמתעוררות בימים אלו ויקבלו ככל הנראה תשובה בתקופה הקרובה נוגעות לכרסום בהגבלות על המפרסמים בכל הקשור לדיוק בפרסום וטובת הצרכן, כמו גם סימני שאלה באשר להקלות רגולטוריות שיסייעו לענקיות המדיה לשמור על מקומן, ויקשו על שחקנים חדשים להיכנס לשוק.
בכל הנוגע לבינה מלאכותית, נלמד האם ועד כמה ממשל טראמפ יכנס לעובי הקורה באשר לרגולציה בנושא והאם הוא יחתור לשיתופי פעולה בין ענקיות הטכנולוגיה לממשל בנושא. ניתן לראות ניצנים לגישה של טראמפ בהכרזתו על פרוייקט סטארגייט לבניית תשתית בינה מלאכותית בארה"ב בהשקעה חסרת תקדים, ובשיתוף פעולה עם ענקיות הטק. ולבסוף, האם המדיה החברתית, בראשן פלטפורמות כמו אינסטגרם וטיקטוק, ישאר זירה משמעותית ליצירה וצריכה עבור צעירים או שהן יוכתמו בצבעים פוליטיים ויעוררו בעיית אמון ונטישת משתמשים?
תומר פוס הוא סמנכ"ל מוצר בחברת נטורל אינטליג'נס