סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
תמונה חתול DALL-E 2 של OpenAI
חתול שנוצר ב-DALL-E 2 של OpenAI (צילום: בלומברג)

אמנות לעם: מערכת DALL-E 2 נפתחה לציבור הרחב, לשימוש מיידי

מחולל הבינה המלאכותית של OpenAI הממיר טקסטים ל"יצירות אמנות", היה נגיש עד כה באופן מוגבל ודרש המתנה ארוכה בתור. הכלי ספג ביקורת נוכח הפוטנציאל שלו ליצור דימויים של עירום ללא הסכמה ולהשריש דעות קדומות, אבל בחברה טוענים שננקטו אמצעים כדי למנוע זאת

חברת OpenAI ביטלה את רשימת ההמתנה לקבלת גישה למערכת DALL-E 2 הממירה טקסטים לתמונות (text-to-image system). פירוש הדבר הוא שכולם יכולים כעת להירשם לשימוש מיידי בתוכנת הבינה המלאכותית מחוללת האמנות.
החברה חשפה את המערכת המקורית DALL-E בינואר 2021 והכלי הרשים את מומחי הבינה המלאכותית ואת הציבור הודות ליכולת שלו להפוך כל תיאור כתוב לתמונה ייחודית. מאז פותחו עוד מספר מערכות דומות שמתחרות במהירות ובאיכות של DALL-E. חלק מהמערכות הללו, ביניהן Midjourney ו- Stable Diffusion הן קלות יותר מבחינת הגישה ומשכו את תשומת הלב מהמערכת של OpenAI.
ב- OpenAI, שקיבלו מימון משמעותי מענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, נזהרו בנוגע להשקה הפומבית של DALL-E. המומחים מזהירים מפוטנציאל הסכנה הנלווה ליכולת של מערכות הפיכת הודעות לתמונות לייצר תמונות עירום ללא הסכמה ופוטוריאליזם, שיכולים להוביל להטרדות, לפרופוגנדה, להפצת מידע שגוי ולעוד בעיות. יש כאן גם עניין של דעות קדומות ואפליה. מכיוון שהמערכות הללו מבוססות על מאגרי נתונים של תמונות שנלקחו מתוך האינטרנט, הן מעתיקות אספקטים לא שיוויוניים בחברה. כך למשל, בקשה מהמערכת לשרטט תמונה של מנכ"ל לרוב תייצר תמונה של גבר לבן.
ב- OpenAI נקטו במספר צעדים כדי להילחם בנטיות הללו, לרבות סינון דימויים מיניים ואלימים מהמאגרים וסירוב לייצר תמונות המבוססות על הסברים מפורטים דומים. עם זאת, החברה ספגה ביקורת על מה שנתפס בעיני חלק מהמשתמשים כגישה מגבילה מדי או מגושמת לבלימת הנזק.
אימד מוסטאק (Emad Mostaque) שסייע לפתח את המערכת המתחרה Stable Diffusion אמר כי זה היה "מהלך דפוק" מצד OpenAI לא לייצר דימויים ממילים כמו "אוקראינה" ו"אודסה" (ההנחה היא שהמונחים הללו צונזרו בשל החשש ליצירת מידע שגוי במהלך המלחמה). ביקורת נשמעה גם על ניסיונות החברה לתקן את הדעות הקדומות. כך למשל, מערכת DALL-E מחדירה באופן בלתי נראה מונחים כמו "גבר שחור" ו"אישה אסייתית" לתיאורי המשתמשים שבהם אין פירוט לגבי מגדר או מוצא על מנת כדי להרחיק את המערכת מיצירת דימויים של אנשים לבנים בלבד.
ב- OpenAI אישרו בפני אתר The Verge כי הם משתמשים בשיטה הזו. יש בכך אמנם כדי לסייע בהפחתת הדעות הקדומות בתוצרים של המערכת, אבל חלק מהמשתמשים הבחינו שהיא גם יוצרת תמונות לא רצויות שלא תואמות לתיאורים.
בפוסט שפרסמו בחברה ציינו שהם מרוצים מהשיפורים שערכו במערכת האבטחה ומאמינים שהם יסייעו בהגנה על המערכת שנהיית נגישה יותר. "בחודשים האחרונים הפכנו את המסננים שלנו ליציבים יותר בדחיית ניסיונות לייצור תכנים מיניים, אלימים או כאלה שמפרים את התקנון שלנו. בנינו גם גלאי חדש וטכניקות תגובה כדי למנוע ניצול לרעה", נמסר מהחברה.
כל מי שיירשם ל- DALL-E יקבל 50 נקודות שימוש בחינם ועוד 15 נקודות בכל חודש לאחר מכן. ניתן להשתמש בכל נקודה ליצור תמונה אחת. ניתן לרכוש תמונות נוספות בחבילות של 115 במחיר של 15 דולר. לפי החברה, ל- DALL-Eכ-1.5 מיליון משתמשים שמייצרים מעל 2 מיליון תמונות ביום.