סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
מימין טים קוק מנכ"ל אפל סונדאר פיצ'אי מנכ"ל גוגל סאטיה נדלה מנכ"ל מיקרוסופט
מימין: סונדאר פיצ'אי מנכ"ל גוגל סאטיה נדלה מנכ"ל מיקרוסופט (צילומים: בלומברג)

דוח טכנולוגי
תקווה קטנה, דקה כמו כנפי פרפר (הסיבה לעלייה בשערי המניות של גוגל ומיקרוסופט)

אף על פי שהדו"חות הרבעוניים של שתי ענקיות הטכנולוגיה החמיצו את התחזיות והיו חלשים ביותר, המשקיעים זיהו בהם סימנים של אופטימיות זהירה והגיבו בהתאם. אחרי הכל, דו"חות מאוד בעיתיים זה יותר טוב מדו"חות מאוד-מאוד בעייתיים. ותודה לעננים

אני אף פעם לא אבין את שוק המניות ובפרט את התגובה שלו לאירועים עסקיים. העובדה שמניה יורדת או עולה נראית לפעמים מנותקת לחלוטין מביצועי או מהלכי החברה. האייפון הוא הדוגמה האהובה עלי. ב-24 השעות אחרי שסטיב ג'ובס חשף בינואר 2007 את דגם האייפון הראשון של אפל, מחיר המניה של החברה לא השתנה כלל. אפל הציגה את המכשיר המהפכני ביותר במאה ה-21, כזה ששינה מן היסוד את דרך החיים שלנו והפך אותה לחברה עם רווחים של עשרות מיליארדי דולרים, אבל השוק הגיב ב-meh.
שנה אחר כך, כשהוצג האייפון 3G ואיתו חנות האפסטוור, אולי פלטפורמת הפצת התוכנה החשובה של דורנו? המניה צללה ב-2% ב-24 שעות (והשלימה ירידה של 11% ב-60 הימים שאחרי ההשקה). אפל חשפה פעילות עסקית חדשה שהיום שקולה בהיקפה לכזו של חברת פורצ'ן 500 והמשקיעים חשבו שזה רעיון גרוע.
2 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס מייסד אפל מייסדים שהודחו
סטיב ג'ובס מייסד אפל מייסדים שהודחו
סטיב ג'ובס מייסד אפל. המשריעים לא זרמו איתו
(צילום: AP)
בדומה, גם תגובת השוק לדו"חות הרבעון הקלנדרי השני של 2022 שפרסמו אתמול גוגל ומיקרוסופט יכולה להראות תמוהה. גוגל פספסה את תחזיות ההכנסות ב-190 מיליון דולר ודיווחה על קצב הגידול הנמוך ביותר מאז תחילת הקורונה – 13%, ל-69.69 מיליארד דולר בהכנסות. מיקרוסופט פספסה גם היא את התחזיות (ב-58 מיליון דולר) וההכנסות (51.87 מיליון דולר, גידול של 12.4%) היו נמוכות אף מהטווח הנמוך של תחזית החברה בדו"ח הרבעוני הקודם.
אפשר לצפות שדו"חות כאלה יתקבלו עם מים צוננים, אבל השוק דווקא הגיב הפוך: במסחר המאוחר עלתה מניית גוגל ב-4.87%, וזו של מיקרוסופט ב-3.97%, כשבשני המקרים הן מוחקות את ההפסדים שרשמו לאורך יום המסחר שקדם לפרסום הדו"חות ואף עוברת לעלייה ביחס לתחילתו. אני אף פעם לא אבין באמת את שוק המניות, אבל לפחות את התגובה הזו אפשר להסביר.
ראשית, הדו"חות אכזבו ביחס לתחזיות, אבל היו הרבה פחות מאכזבים מהצפוי. האווירה הכלכלית בעולם, עם האינפלציה הגוברת והחששות המצטברים ממיתון, היא פסימית מאוד. טרם פרסום הדו"חות נערכו המשקיעים לגרוע מכל - דבר שהשתקף גם בירידת המניות בשעות שלפני הפרסום. כשהגיעו המספרים סוף סוף הם אמנם היו רעים, אבל לא רעים כפי שכולם ציפו. רע זה עניין יחסי וכשיחסית למה שציפית הוא לא כל כך נורא, זה כבר די טוב.
זאת ועוד: בתוך הדו"חות עצמם יש נתונים שנותנים סיבה לאופטימיות, או לפחות למיתון הפסימיות. מיקרוסופט אמנם פספסה את תחזיות ההכנסות והרווח הנקי (שאגב עלה רק ב-1.7%, ל-16.74 מיליארד דולר), אבל פרסמה הערכות חזקות לרבעון הנוכחי ולשנת הכספים הקרובה. להערכת מקירוסופט, בשנת הכספים 2023 תרשומנה הכנסות החברה גידול בשיעור דו-ספרתי למרות פגיעה משמעותית כתוצאה משינויים בשערי המט"ח. הרווח התפעולי צפוי לגדול בשיעור דו-ספרתי גם הוא. כן מעריכה מיקרוסופט שפעילות חטיבת הענן שלה תגדל ברבעון הנוכחי בהיקף של בין 20.3 מיליארד ל-20.6 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
ענן מנועי הכסף
ענן מנועי הכסף
חטיבות הענן של ענקיות הטק. עם הפנים למעלה
(צילום: לוגואים)
גוגל, שם הרווח הנקי דווקא ירד ב-13.6% ל-16 מיליארד דולר, פספסה גם היא את התחזיות, במיוחד על רקע גידול איטי מהצפוי בהכנסות החברה מפרסום (11.6% ל-56.29 מיליארד דולר), אבל ההכנסות מפרסום בגוגל חיפוש – מקור הרוווח המרכזי של גוגל – היו גבוהות משמעותית מהתחזיות ורשמו עלייה של 13.5% ל-40.69 מיליארד דולר. מדובר בסימן מעודד, לפי שוק הפרסום המקוון אולי לא מאט בקצב מהיר כפי שחששו משקיעים.
סימן מעודד נוסף אפשר למצוא בהכנסות חטיבות הענן של שתי החברות. זו של גוגל זינקה ב-35.6% ל-6.28 מיליארד דולר. זו של מיקרוסופט טיפסה ב-20.3% ל-20.91 מיליארד דולר, כשמוצרי Azure של החברה רשמו גידול בהכנסות של 40%. ואף שהחברה פספסה גם כאן את התחזיות שפרסמה ברבעון הקודם, זה קרה בעיקר כתוצאה מעלייה בשער הדולר ולא על רקע ירידה בביקוש למוצריה.
הביקוש החזק לשירותי הענן של החברות הוא אינדיקטור מעניין למצב המשק. מדובר במוצר עסקי שנרכש באופן קבוע על ידי עסקים במודל של תשלום תקופתי, פעמים רבות חודשי או שנתי. המשך הביקוש לו ואף גידול משמעותי בו מצביע על כך שעסקים מרחיבים את פעילותם או עוברים לפעילות בענן – מהלך מעודד בתקופה של חששות ממיתון.
היו גם הרבה דברים פחות חיוביים בדו"חות שתי החברות. כלל הכנסות גוגל מפרסום אכזבו, בעיקר בגלל יוטיוב שסיפקה גידול של 4.8% בלבד ל-7.34 מיליארד דולר. הכנסות חטיבת מוצרי המחשוב האישי של מיקרוסופט אכזבו גם הן עם גידול של 270 מיליון דולר בלבד (2%), כאשר ההכנסות מווינדוס היו מאכזבות במיוחד – נתונים שיכולים להצביע על ירידה בביקוש צרכנים למוצרי מחשוב. מכירות אקס-בוקס, בינתיים, מוצר פנאי קלאסי, ירדו ב-7% - עוד סימן שלילי.
אבל היו בדו"חות מספיק נתונים כדי לתת למשקיעים תקווה שהמצב אולי ישתפר בקרוב, או לפחות יהיה פחות רע משחשבו. זו תקווה עדינה, דקה כמו כנפי פרפר, יכולה בכל רגע להיפרם ולהתפורר. אבל נכון לעכשיו, לרגע זה, זה כל מה שיש. וזה מספיק. בינתיים.