סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק טוויטר טסלה ספייס איקס
אלון מאסק. נמצאו פלטפורמות טובות יותר לפרסום (צילום: Slaven Vlasic/Getty Images)

עוד מכה ל־X: גם רשת וולמארט עזבה

רשת המרכולים הגדולה בארה"ב: "מצאנו פלטפורמות אחרות שיאפשרו לנו להגיע ללקוחות בצורה טובה יותר". שיח השטנה ברשת החברתית, שזינק מאז 7 באוקטובר, הביא לבריחת מפרסמים בולטים, בהם אפל ודיסני

מפרסמים ממשיכים לעזוב את פלטפורמת X שבבעלות אלון מאסק. האחרונה לבצע את המהלך היא ענקית הקמעונאות וולמארט, שהודיעה כי חדלה לפרסם ברשת החברתית, לשעבר טוויטר. "אנחנו לא מפרסמים ב־X מכיוון שמצאנו פלטפורמות אחרות שיאפשרו לנו להגיע ללקוחות שלנו בצורה טובה יותר", אמר דובר החברה. לא ידוע מתי נכנס השינוי לתוקף ומה הגורם הספציפי שהניע אותו.
וולמארט היא המעסיקה הגדולה ביותר בארצות הברית, עם 2.3 מיליון עובדים. הכנסותיה השנתיות עומדות כ־611 מיליארד דולר, ושווי השוק שלה כ־414 מיליארד דולר. ההודעה כי גם היא חדלה לפרסם באחת הרשתות החברתיות המפורסמות בעולם היא מכה נוספת למותג החבוט של מאסק. מאז רכש את השליטה לפני כשנה וחצי, שווי החברה, שעמד אז על 44 מיליארד דולר, הצטמק ל־19 מיליארד דולר, והיא הגיעה, לטענתו, לסף פשיטת רגל.


לפני שמאסק הניח את ידיו על טוויטר, היא היתה חברה ציבורית שיצרה הכנסות שנתיות של כ־5 מיליארד דולר. מאז החל לנהל אותה והפך אותה פרטית, הוציא מאסק לפועל שורה של שינויים מהותיים, שכולם אחראים לבריחה מתמשכת של מפרסמים. בין היתר, מאסק ביטל את מנגנון אימות המשתמשים והפך אותו למנגנון הכנסות, מה שפגע במספר מותגים אשר להם התחזו משתמשים. במקביל, הוא פעל לצמצום סינון תוכן בפלטפורמה, פיטר את מרבית צוות האבטחה והביטחון והחזיר את המשתמשים שהפלטפורמה השעתה על רקע דברי שטנה או הפצת מידע כוזב.
שינויים אלה הובילו במהירות לעלייה חדה בביטויי השטנה בפלטפורמה ולעוינות גוברת בה. על פי נתונים שאספו חוקרים מאוניברסיטאות קליפורניה ואורגון סטייט, ופורסמו באפריל, הנפח הכולל של ביטויי שטנה הוכפל ברחבי האתר. כתוצאה, החלה נטישה של מפרסמים שלא רצו לראות את המותגים שלהם מככבים לצד תוכן קיצוני.
על רקע המלחמה בעזה, המצב רק החמיר. תיאוריות קונספירציה, הכחשת הטבח, אנטישמיות ואסלאמופוביה התגברו משמעותית, כאשר חלק מתכנים אלו קודמו גם על ידי מאסק עצמו. הביקורת כלפי האיש העשיר בעולם התעצמה במיוחד, כשקידם לפני כשבועיים את "תיאוריית ההחלפה" — טיעון קונספירטיבי שלפיו מתקיים פרויקט להחליף אוכלוסייה לבנה באוכלוסייה אחרת. פעמים רבות נטען גם, כי יהודים הם שיזמו זאת. את הפוסט בנושא כינה לאחרונה מאסק "הגרוע והמטומטם ביותר שעשיתי אי פעם".
די בסמיכות לפרסום הפוסט התפרסם מחקר של הארגון ללא מטרות רווח Media Matters, שלפיו מודעות של חברות מובילות, לרבות IBM, אפל ודיסני הופיעו ליד פוסטים שקידמו אנטישמיות ושנאה, כשחלקן שותפו על ידי מאסק עצמו. בעקבות הדו"ח, מותגים גדולים הפסיקו את הפרסום ב־X, עם נזק מוערך של כ־75 מיליון דולר להכנסות החברה. בתגובה, X תבעה את Media Matters בטענה כי "פעלה בזדון". בכנס DealBook של "הניו יורק טיימס" שנערך בשבוע שעבר, נשאל מאסק על מעשיו ונטישת מפרסמים. על כך השיב, שאותם עסקים יכולים "ללכת להזד**ן" כי לא יסחטו אותו בכסף, וכי בדברי הימים יידעו, כי המפרסמים הביאו למותה של X.
למרות הדרמה שיצר והקשיים שהשית על X עם בחירותיו העסקיות, תגובת וולמארט מבשרת על ממד משמעותי נוסף של מורכבות לשרידותה של X. לפיו, לא רק שהרשת הפכה להיות מרחב של דיבור רעיל שממנו מתרחקים מפרסמים, אלא גם פלטפורמה שבבסיסה איננה אפקטיבית עבורם בהגעה לקהלי יעד. בשורה התחתונה, אין זה משנה עד כמה הפלטפורמה הפכה לרעילה עבור מותגים, אם בכלל, שכן במידה ש־X לא מסוגלת להציע פרסום יעיל, הם יעזבו אותה ממילא.
בתגובה לאירועים, מנכ"לית הפלטפורמה לינדה יאקרינו פועלת לקזז את ההפסדים הנערמים מנטישת המפרסמים הגדולים באמצעות פנייה לעסקים קטנים ובינוניים. יאקרינו, שאותה גייס מאסק בשל ניסיונה הרב בעבודה מול מפרסמים ב־NBCUniversal, הסבירה כי ב־X יקלו על הוצאות הפרסום של עסקים קטנים ובינוניים וירחיבו שיתופי פעולה עם צדדים שלישיים.
הצרות של מאסק לא נעצרות רק ב-X. בבלומברג דיווחו כי חברת השכרת הרכב סיקסט מתכוונת להוציא בהדרגה את המכוניות של טסלה מצי המכוניות להשכרה שלה, זאת מכיוון שבעקבות הורדות המחיר שביצעו בטסלה שווי המכירה החוזרת שלהן נמוך מדי, במיוחד בהשוואה לעלויות התיקון הגבוהות של מכוניות החשמליות לעומת המכוניות המונעות בדלק. סיקסט, חברת השכרת הרכב הגדולה באירופה, מסרה ללקוחות על ההחלטה. אולם, בחברה הדגישו כי הם דבקים ביעד ש-90% מהמכוניות באירופה יהיו חשמליות עד סוף העשור.
בדומה, החברה המתחרה הרץ גלובל הולדינגס אמרה באוקטובר כי הורדות המחיר של טסלה הפחיתו את מחיר המכירה החוזרת של המכוניות החשמליות בשליש.