סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הקברניט יירוט כיפת ברזל מלחמת עזה
מחבלי חמאס (צילום: תיעוד חמאס)

מחוקקים דמוקרטים נגד X: "הרוויחה מהפצת תעמולה של חמאס"

יותר מ-25 מחוקקים בארה"ב שלחו לבעלים של הפלטפורמה אלון מאסק מכתב המסתמך על ממצאים לפיהם X הרוויחה מעמלות חודשיות שקיבלה מחלק ממפיצי התעמולה ומפרסומות שמוצמדות לחשבונות מסוימים; לדבריהם, "בהינתן הקיצוצים שביצעה X בצוות ויסות התכנים נראה שהיא התירה מרצונה הפצה של תעמולה טרוריסטית"

קבוצה של דמוקרטים מבית הנבחרים האמריקאי האשימה את אפליקציית X (לשעבר טוויטר) שהיא מרוויחה מהתעמולה של חמאס ומהמידע הכוזב שהוא מפיץ בנוגע למלחמה, לאחר דיווחים של חוקרים עצמאיים שמצאו חשבונות מרובים המאדירים את ארגון הטרור מאז המתקפה של ה-7 באוקטובר.
יותר מ-25 מחוקקים חתמו על המכתב שנשלח השבוע לבעליה של X, אלון מאסק, ומנכ"לית החברה לינדה יקרינו. על פי המכתב, שמסתמך על ניתוחים של קבוצות כמו NewsGuard ו-Tech Transparency Project, המחוקקים "זועמים לנוכח הסימנים הברורים לכך ש-X מרוויחה מהפצת תעמולת חמאס – הן דרך עמלות חודשיות שנגבות מחלק מהמפיצים (את התעמולה), והן באמצעות פרסומות שמוצמדות לפוסטים של חשבונות סטנדרטיים ופרימיום".
אחד הניתוחים הרלוונטיים, שפורסם בחודש שעבר, טען שזיהה דוגמאות למשתמשים בתשלום של X שמשתפים סרטונים בהם מופיעים סמלי חמאס, ומציגים תמונות קשות לצפייה. על פי דיווח אחר זוהו עשרות חשבונות X שמקדמים "נרטיבים כוזבים או לא מבוססים הקשורים למלחמה", ופוסטים שמפיצים מידע כוזב נצפו יותר מ-100 מיליון פעם ברחבי העולם.
"בהינתן הקיצוצים שביצעה X בצוות ויסות התכנים בשנה שאחרונה, נראה שהיא התירה מרצונה הפצה של תעמולה טרוריסטית והרוויחה ממנה", כך כתבה הקבוצה שבראשה עומדים אדם שיף מקליפורניה, דניאל גולדמן מניו יורק וג'יימי רסקין ממרילנד, "התנהלות שכזאת מצד אחת אפליקציות המדיה החברתית המובילות בעולם אינה מקובלת".
ביום רביעי פרסם ארגון ניוזגארד דו"ח לפיו פרסומות של 86 מפרסמים מרכזיים – כולל פיצה האט, Airbnb ומיקרוסופט, הופיעו בפוסטים ויראליים שקידמו מידע כוזב על המלחמה, ונצפו בידי 92 מיליון משתמשי האפליקציה. X פרסמה הצהרה לפני פרסום הדו"ח של ניוזגארד, בה הטילה ספק בממצאים.
ביום שלישי הודיע מאסק במפתיע ש-X תתרום את כל ההכנסות מהפרסום והמנויים הקשורים במלחמה בעזה לבתי חולים בישראל וברצועה, אך לא פירט לאיזה תוכן הוא מתכוון והאם דבריו באים בעקבות המכתב. ראש התפעול העסקי של X, ג'ו בנארוש, אמר רק שמדובר ב"סכום גדול", אך לא פירט.
הלחץ מצד המחוקקים מגיע על רקע ביקורת נרחבת על נוכחותם של גורמים קיצוניים בפלטפורמת X, שבמקרים מסוימים מקודמים ישירות על ידי מאסק. בימים האחרונים עזבו מספר מפרסמים גדולים את הפלטפורמה לאחר שמאסק שיתף קונספירציה אנטישמית הנפוצה בחוגי גזענים לבנים, ודיווחים לפיהם פרסומות של מפרסמים ידועים הופיעו לצד תוכן ניאו-נאצי.