סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
חברת הבלוקצ'יין מנתניה מגייסת לפי שווי של 6 מיליארד דולר

חברת Starkware מגייסת סכום שיעמוד על 100 מיליון דולר לפחות. החברה גייסה בנובמבר לפי שווי של כ־2 מיליארד דולר כך שזוהי קפיצה של פי 3 בשווי. בין בעלי המניות: אמנון שעשוע, אינטל ואלטשולר שחם

ישראל הופכת להיות מעצמה בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין. לאחר שפיירבלוקס גייסה 550 מיליון דולר בתחילת השנה לפי שווי של 8 מיליארד דולר, ל"כלכליסט" נודע שחברת בלוקצ'יין נוספת בדרך לשווי גבוה ביותר. חברת סטארקוור (Starkware), המפתחת פתרונות לעולם הבלוקצ'יין, מגייסת לפי שווי של כ־6 מיליארד דולר. סכום הגיוס עדיין לא נסגר וככל הנראה יעמוד על 100 מיליון דולר לפחות.

בנובמבר האחרון גייסה החברה 50 מיליון דולר לפי שווי של כ־2 מיליארד דולר כך שהגיוס הנוכחי, כאשר יושלם, יהיה קפיצה של פי 3 עבור החברה מנתניה. לפני שנה בדיוק החברה גייסה 75 מיליון דולר לפי שווי של מאות מיליוני דולרים בלבד. בין בעלי המניות של החברה: אמנון שעשוע, הטכניון, ענקית הקריפטו קוינבייס, אינטל ובית ההשקעות אלטשולר שחם. ויטאליק בוטרין, המייסד של מטבע הקריפטו את'ריום, נמנה אף הוא עם המשקיעים בחברה. את הסבב הקודם הובילה קרן סקויה קפיטל והשתתפו בו בין היתר קרן Founders Fund, חברת Paradigm, חברת Capital, חברת Alameda Research ו־Three Arrows. עדיין לא ידוע מי ישתתף בגיוס הנוכחי.

2 צפייה בגלריה
מייסדי סטארקוויר StarkWare
מייסדי סטארקוויר StarkWare
מייסדי סטארקוור אלי בן־ששון, אורי קולודני, מיכאל ריאבצב ואלסנדרו קיאזה
(צילום: אייל טואג)

סטארקוויר הוקמה ב־2018 על ידי פרופ' אלי בן־ששון, אורי קולודני, ד"ר מיכאל ריאבצב ופרופ' אלסנדרו קיאזה. החברה מפתחת פתרון שמאפשר להגדיל משמעותית את היכולת של מערכות להתמודד עם ריבוי עסקאות באת'ריום.
החברה הוקמה על בסיס מחקר שערכו בן־ששון וריאבצב בטכניון ושהוביל לפיתוח מערכת STARK. המחקר עוסק במורכבות של חישובים, קריפטוגרפיה, אלגברה וצפנים. בן־ששון וקיאזה הם גם בין מייסדי Zcash, בלוקצ'יין המבטיח פרטיות למשתמשים. החברה מעסיקה 70 עובדים בלבד.
תחילת דרכה של החברה לא היתה פשוטה. פרופ' בן־ששון נקלע לתביעה מול הטכניון שטען נגדו כי הקים את החברה בניגוד לתקנון הטכניון בנוגע לקניין רוחני. ב־2020 התביעה נסגרה בפשרה שפרטיה לא פורסמו אך היא אפשרה לחברה להמריא קדימה.
מקור בחברה אמר ל"כלכליסט": "אנחנו שומעים שייתכן שהעסקה מתבשלת, אבל אין תחושה ברורה של פרטים. אנחנו נתפסים בעולם הקריפטו בתור החבר'ה שמחוללים שינוי עצום ולכן אף אחד לא יופתע אם תהיה עוד הערכת שווי גדולה. זה ממש סוריאליסטי. יש כל הזמן דיבורים על השקעות אבל החברה לא צריכה את הכסף ולכן דחתה הרבה הצעות. אם תגיע עסקה ממש אטרקטיבית, היא בהחלט יכולה להתקדם".

2 צפייה בגלריה
גילעד אלטשולר ו אמנון שעשוע
גילעד אלטשולר ו אמנון שעשוע
גילעד אלטשולר ואמנון שעשוע. בין בעלי המניות בחברה
(צילומים: עמית שעל)

לאחרונה הכריזה החברה שעומדת מאחורי דפדפן האינטרנט אופרה (המתחרה בכרום) שהיא שילבה את הפתרון של החברה הישראלית בתוך הדפדפן שלה מה שהופך את אופרה לדפדפן המובייל הראשון שכולל בתוכו ארנק קריפטו זול ויעל לתפעול. כמו כן, בתחילת החודש חברת Immutable האוסטרלית גייסה 200 מיליון דולר לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. החברה מפעילה את רשת ה־NFT שהקימה על בסיס הטכנולוגיה של החברה הישראלית.
אחד הגורמים שצפויים להשפיע משמעותית על התפתחות העסקה הוא המלחמה באוקראינה שהעצימה את החיוניות של מטבעות קריפטו ורשת הבלוקצ'יין שהפכה להיות למעשה לרשת שמאפשרת למדינה המותקפת לקבל עשרות מיליוני דולרים במטבעות ללא צורך להיתקל בחומות בנקאיות.
הטכנולוגיה של החברה הישראלית מנסה להנגיש את טכנולוגית הבלוקצ'יין שעד כה עיקר שימושה היה בעולם הקריפטוגרפיה לעולמות נוספים. הפתרון של סטארקוויר מאפשר להגדיל את רוחב הפס הנדרש ולספק את הזמינות עבור כל משתמש.
יתרון נוסף של פלטפורמת סטארקוויר הוא החיסכון שהיא מספקת בעמלות ההמרה. StarkEx, אפליקציית ה־scaling (היכולת לגדול כדי לתת מענה לעלייה בכמות העבודה) מגדילה את קיבולת הבלוקצ'יין פי 1,000 ואף יותר. היא משמשת פלטפורמות שונות למסחר והנפקה של נכסים דיגיטליים, ביניהם NFT.