גוגל נתבעת בבריטניה ב-5 מיליארד פאונד: "ניצלה את שליטתה בתחום החיפוש"
בתביעה ייצוגית שהוגשה לבית הדין הבריטי לתחרות נטען כי גוגל ניצלה את שליטתה בשוק החיפוש המקוון כדי לדחוק מתחרים ולגבות מחירים מופרזים ממפרסמים. החברה: "תביעה ספקולטיבית – ניאבק בה בנחישות"
ענקית הטכנולוגיה גוגל עומדת בפני תביעה ייצוגית בסך 5 מיליארד פאונד (כ-6.6 מיליארד דולר) בבריטניה, בטענה כי ניצלה את שליטתה הכמעט מוחלטת בשוק החיפוש המקוון כדי להעלות מחירים באופן לא הוגן. התביעה, שהוגשה היום (יום ד') לבית הדין לערעורים בתחום התחרות בבריטניה, טוענת שגוגל השתמשה במעמדה כדי לדחוק מתחרים בשוק מנועי החיפוש, לחזק את שליטתה, ולהפוך את עצמה ליעד הכמעט יחיד לפרסום מקוון בחיפוש.
את ההליך המשפטי מובילה ד"ר אור ברוק, מומחית לדיני תחרות, בשם מאות אלפי ארגונים בריטיים שהשתמשו בשירותי הפרסום של גוגל מה-1 בינואר 2011 ועד למועד הגשת התביעה. היא מיוצגת על ידי משרד עורכי הדין Geradin Partners.
"במצב הנוכחי, לעסקים וארגונים בבריטניה, גדולים כקטנים – כמעט ואין ברירה אלא לפרסם באמצעות גוגל כדי לקדם את מוצריהם ושירותיהם", אמרה ברוק. "רגולטורים ברחבי העולם כבר הגדירו את גוגל כמונופול, והופעה בדפים הראשיים של תוצאות החיפוש שלה חיונית לנראות".
"גוגל ניצלה את שליטתה בשוק החיפוש הכללי ובשוק פרסום החיפוש כדי לגבות מחירים מופרזים מהמפרסמים", הוסיפה. "מטרת התביעה הייצוגית הזו היא לדרוש אחריות מגוגל על התנהלותה הבלתי חוקית ולדרוש פיצויים עבור מפרסמים בריטיים שנפגעו".
גוגל, מצידה, דחתה את הטענות וכינתה את ההליך "עוד תביעה ספקולטיבית ואופורטוניסטית", והודיעה כי בכוונתה "להתמודד עמו בנחישות". "משתמשים ומפרסמים בוחרים בגוגל כי היא מועילה להם, לא בגלל שאין חלופות", מסר דובר מטעם החברה ל-CNBC.
מחקר שוק שערכה רשות התחרות והשווקים הבריטית (CMA) בשנת 2020 מצא, כי גוגל גרפה 90% מהכנסות שוק פרסום החיפוש. לפי כתב התביעה, גוגל נקטה בצעדים מגבילים כדי לצמצם את התחרות, לרבות הסכמים עם יצרניות סמארטפונים להתקנה מראש של מנוע החיפוש ודפדפן כרום על מכשירי אנדרואיד, ותשלומים של מיליארדים לאפל כדי להבטיח שגוגל תהיה מנוע החיפוש ברירת המחדל בדפדפן ספארי.
עוד נטען כי גוגל העניקה עדיפות למוצרי הפרסום שלה במסגרת כלי ניהול הפרסום Search Ads 360, בכך שסיפקה להם פונקציות מתקדמות יותר לעומת פרסומות מתחרות. תביעה זו היא אתגר משפטי נוסף לגוגל, חלק מגל תביעות, חקירות רגולטוריות וקנסות נגד חברות טכנולוגיה אמריקאיות – מ-גוגל ועד מטא – בשל חששות מהשפעתן והיקפן העצום.
בשנת 2018, האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-4.3 מיליארד יורו (כ-4.9 מיליארד דולר) בטענה שניצלה את מעמדה הדומיננטי במערכת ההפעלה אנדרואיד, בכך שחייבה יצרני סמארטפונים להתקין מראש את כרום ואת מנוע החיפוש שלה, כחלק מחבילת אפליקציות שכללה גם את חנות Google Play. שבע שנים לאחר מכן, גוגל עדיין מערערת על הקנס. השבוע נכנס לדיון משפטי תיק הגבלים עסקיים שהגישה רשות הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC) נגד חברת מטא – תיק שעשוי להוביל לפירוק של פלטפורמות אינסטגרם ו-וואטסאפ.
בינואר, רשות התחרות הבריטית (CMA) הביעה דאגה מבעיות תחרות בשוק מחשוב הענן, והמליצה לפתוח בחקירה נגד אמזון ומיקרוסופט על פי חוק התחרות והצרכנים החדש – Digital Markets, Competition and Consumers Act. זאת לאחר שתביעה ייצוגית שהוגשה בדצמבר 2024 האשימה את מיקרוסופט בגביית תשלומים מופרזים מלקוחות של חברות ענן מתחרות. עורכת הדין לדיני תחרות מריה לואיזה סטאסי, שהובילה את התביעה, דורשת פיצוי של מעל מיליארד ליש"ט עבור העסקים שנפגעו.






























