סגור
גג עמוד techtalk דסק
המהפכה המשפטית הפגנה מחאה מפגינים עזריאלי בתל אביב
מחאה בצומת עזריאלי, לפני שבוע (צילום: יובל חן)

TechTalk
מייסד Wiz חושש מקרע בעם: שלוש תופעות שמאיימות על עתיד ישראל

אם הרפורמה תצא לפועל כפי שהיא, למרות המחאה האדירה, זו תהיה ההתנתקות השנייה שחווה מדינת ישראל בפחות מ-20 שנה. הפעם, מי שיאבדו את ביתם יהיו ההייטק, הליברליות והמינהל התקין. ינון קוסטיקה, מייסד שותף של Wiz, חושש שלא ניתן יהיה לאחות את הקרע בעם

רבות נכתב על השינויים המוצעים במערכת המשפט ומידת השפעתם על המשטר ועל עתיד חיינו בישראל, אבל מעט דובר על האופן שבו התגלגלו אירועי החודש האחרון, שיצרו את ההתנתקות השניה. מדובר בשלוש תופעות שכל אחת מהן כשלעצמה מאיימת על עתיד מדינת ישראל - ושילובן יחד עלול להחריב אותה.
1. ההתנתקות מקטר המשק – בעשורים האחרונים נהנתה ישראל מפירותיה של רכבת כלכלית חסרת תקדים שנכנסה לישראל בהובלת ההייטק – תעשייה בקדמת השוק העולמי שהכניסה לארץ מאות מיליארדי דולרים והובילה לגידול במיסים, לעמידות בפני המשבר הכלכלי העולמי ולעליית מעמדה של ישראל בעולם כולו. לרכבת הזו היה מומנטום אדיר שכל מדינה אחרת היתה נלחמת כדי לקבל שבריר ממנו, אבל קטר המשק התנתק והפך את כיוונו. עוד לא פגשתי גורם אחד שפועל בשוק ההייטק הישראלי ולא מכלכל את צעדיו ושוקל איך להקטין חשיפה לישראל לאור אי היציבות. משבר האמון כבר נוצר וכעת השאלה היא היקף הנזק - כלומר, כמה מיליארדי דולרים כבר לא יגיעו לישראל וכתוצאה מכך כמה תעלה האינפלציה וכמה יעלה הדולר. הפגיעה תהיה בכיס של כל משק בית בישראל בעלות המשכנתא, בעלות המחיה ובאיכות שירותי המדינה.
2. ההתנתקות הערכית מהליברליות – בשבועות האחרונים הממשלה דוהרת בטירוף אל החקיקה המשפטית, תוך דריסה ורמיסה של מחצית העם. לא רק שלא ניסו להרגיע, אלא אף שיסו והטילו את האשמה בקורבנות הדריסה ותוך חודש מיליוני אזרחים חוו התנתקות כפויה מהערכים שחיברו אותם בטבורם לישראל שהכירו – דמוקרטית, ליברלית ונאורה. ההפגנות, המכתבים, הריאיונות - כולם הביעו את עומק הכאב והחשש, אבל ההידברות לא קרתה ואף יד לא הושטה. וכך פשוט נקרע חצי עם ממדינתו, גולה בארצו, וקולות השבר מבעבעים מכל עבר: הגירה, העברת כספים ואפילו סרבנות מילואים. הקריעה היא אמיתית ולכל הפחות אמורה לעורר צער עמוק בקרב כל ישראלי ויהודי. בהובלת הליכוד, ההתנתקות הראשונה יצרה קרע עצום. ההתנתקות השניה שמוביל הליכוד יוצרת קרע גדול אף יותר, שלא בטוח שאפשר לאחות.
3. ההתנתקות מהמינהל התקין – בלי קשר לחקיקה הקשורה למערכת המשפט, אי אפשר להתעלם משבירת כל השיאים בשחיתות הממסדית שפשתה בכנסת בחודש האחרון באין מפריע. עם שיא של יותר מ-30 שרים בממשלה, גל של חקיקה פרסונאלית וכזו הממסדת את השחיתות ומממנת אותה: חוק דרעי, חוק שי ניצן, חוק הדירקטורים המאפשר פיטור ומינוי חבר דירקטוריון בניגוד להמלצות הוועדה לבחינת מינויים, ביטול הפטור ממס לפנסיונרים ועוד רבים. כמו כן, בולטת ההשתלטות העויינת על גופים מקצועיים לצרכים פוליטיים ומימון השחיתות: העברת המינהל האזרחי לסמוטריץ, העברת פלוגות מג״ב לבן גביר והניסיון להעברת קרן הניקיון למשרד הפנים.
ההתנתקות השנייה מקטר המשק, ממחצית העם ומהמינהל התקין כבר מתרחשת ובעוד שהממשלה מתעלמת ומכחישה, הסימנים בשטח מתעצמים במהירות מפחידה. ייתכן שהממשלה זחוחה מכדי לשים לב וייתכן שלקבוצות מסויימות אכפת יותר מחוקי הלכה ומדינת יהודה. וגם אם התהליכים משרתים אינטרסים צרים של הממשלה, הם ישמחו לראות את ההייטק – סמל הליברליזם והקידמה בישראל – מאבד מכוחו, לא יזילו דמעה על מצביעי האופוזיציה שיעזבו וגם ישמחו לעשות לביתם על חשבון המדינה באין מפריע.
עברנו חודש אחד בלבד ואם התהליכים האלה לא ייעצרו, בשנת 2026 ישראל תהיה שונה לחלוטין מישראל של היום. אפשר וצריך להוביל שינויים לאומיים, אבל גם חובה על כל אזרחי ישראל, מכל צד של המפה, לשאול את עצמם אם זו הדרך הנכונה לבצע אותם כשעתיד מדינת ישראל על הכף.
"את הכאב אני מבין... מקווה שתשתקמו", אומר רוטמן בריאיון למוסף "הארץ" ומדגיש שאת ההתנתקות השניה הוא יבצע בנחישות, בלי טיפת רגישות ובעיקר בלי תוכנית שיקום לנזק שייגרם לישראל. בניגוד אליו, אני משוכנע שרוב אזרחי ישראל יתנגדו בתוקף לרפורמה אם יבינו את ההשלכות שלה. אני מתפלל שעוד ניתן לתקן, אז אנא מכם, חברי הקואליציה השפויים – זו לא הדרך. הרימו קול גדול כדי לעצור את החקיקה וכדי שנוכל לבנות את מדינת ישראל ביחד.
ינון קוסטיקה הוא מייסד-שותף של חברת הסייבר Wiz