סגור
גג עמוד techtalk דסק

המהפכה של ספוטיפיי מגיעה לשוק ההון, רק שהפלייליסט הבא שלכם יהיה מניות

בואו נודה באמת, ההבטחה הגדולה של עידן הפרסונליזציה, ברובה, רחוקה מלמלא את הציפיות התלויות בה. אנו חיים בעולם שבו הטכנולוגיות הקיימות יכולות להציע לנו חוויה מותאמת אישית כמעט בכל תחום בחיינו, אך בפועל, אנו מקבלים בעיקר אשליה של בחירה. שירותי הסטרימינג שלנו עדיין מחטיאים לא פעם בהמלצותיהם, רשתות קמעונאיות מציגות פרסומות למוצר שכבר רכשנו, וזרם החדשות בפיד שלנו ברשתות החברתיות מהווה בעיקר שיקוף דעותינו הקיימות, ופחות גילוי של מידע חדש. בתחומים רבים, התאמה אישית הפכה למילה נרדפת לאלגוריתם בסיסי המנסה לשווק לנו עוד מאותו הדבר. התהליך ארוך, איטי, ולעיתים קרובות שטחי.
האכזבה הזו בולטת במיוחד כשאנו נזכרים בעוצמת המהפכה שחוללה ספוטיפיי. היא לא רק שינתה את מודל צריכת המוזיקה מבעלות לגישה, אלא את האופן שבו אנו צורכים מוזיקה, ואת מערכת הציפיות הצרכנית של כולנו. ספוטיפיי הוכיחה שאלגוריתם יכול להבין טעם אישי ניואנסי, ולהפוך למעין די.ג׳יי המכיר את טעמנו ומגלה לנו את השיר הבא שנאהב. המודל הזה הפך לסטנדרט שכל תעשייה מנסה לאמץ. נטפליקס ואמזון בנו עליו אימפריות של המלצות תוכן ומוצרים, וכלכלת היוצרים כולה, מטיקטוק ועד אינסטגרם, מבוססת על סטרימינג תוכן המנסה לפענח מה ימשוך את תשומת ליבנו.
בעוד רוב התחומים מדשדשים בניסיון ליישם את ההבטחה הזו, באופן אירוני, הזירה שבה אנו עדים לקפיצת מדרגה משמעותית היא זו שהיינו מצפים ממנה להיות האחרונה לאמץ שינוי: עולם הפיננסים ושוק ההון.
1 צפייה בגלריה
דור אליגולא שותף-מייסד וסמנכ״ל פיתוח עסקי BridgeWise
דור אליגולא שותף-מייסד וסמנכ״ל פיתוח עסקי BridgeWise
דור אליגולא
(צילום: רמי זרנגר)

המנוע השקט של ה-AI בפיננסים

התפיסה הרווחת לגבי התעשייה הפיננסית היא של מוסד שמרני, כבד, שלרוב מפגר באימוץ החדשנות הצרכנית מטעמי רגולציה וניהול סיכונים. זוהי טעות אופטית. במציאות, בעוד שתעשיות אחרות דיברו על מהפכת הביג דאטה, וול-סטריט כבר בנתה מודלים מורכבים. במשך שנים, בתי ההשקעות המובילים בעולם משתמשים בבינה מלאכותית ובעיבוד שפה טבעית (NLP) ברמות הגבוהות ביותר.
הם עושים זאת הן באמצעות פיתוח כלי AI קנייניים ויקרים בתוך הבית, והן, במידה גוברת, באמצעות רכישת כלים חיצוניים ופלטפורמות מתמחות המסוגלות לבצע ניתוחים מורכבים. כלים אלו מנתחים סנטימנט משקיעים מתוך מיליארדי ציוצים, סורקים דוחות כספיים בכל השפות תוך שניות ספורות, ומריצים מודלים כמותיים שהופכים רעשי שוק לאותות מסחר. התעשייה הפיננסית אינה פוחדת מטכנולוגיה מורכבת, למעשה, היא אימצה אותה בחום ובהיחבא, הרחק מעיני הצרכן. עד עכשיו.

השלב הבא: מניתוח אנליסטים לפרסונליזציה של משקיעים

מה שאנו רואים כעת אינו כניסה מאוחרת של הפיננסים למשחק ה-AI, אלא השלב הבא והמתבקש. הכלים המורכבים ששירתו עד כה את האנליסטים בלבד, מגיעים אל חזית המערכת, למכשיר הנייד של המשקיעים הפרטיים. השוק מבין שהבעיה של המשקיעים המודרנים אינה עוד גישה לשוק, פלטפורמות המסחר המוזלות פתרו זאת מזמן. כעת, המשקיעים נדרשים להתמודד עם הצפה של עודף מידע, נתונים ורעש.
המודל הישן של פורטל פיננסי אחיד, כזה המתאים לכולם ומכיל אותו גרף, אותה רשימת מניות מומלצות ואותם דוחות גינריים, פשוט אינו עובד עוד. דור חדש של משקיעים, שגדל על תוכן מותאם אישית ברשתות החברתיות ובמדיה, אינו מוכן לקבל חוויה כללית בתחום החשוב ביותר: הכסף שלו.

העתיד: מניהול סיכונים לגילוי הזדמנויות

כאן נכנסת הפרסונליזציה האמיתית. אם הגל הראשון של הפינטק הפיננסי היה בדמות יועצים רובוטיים, שהציעו התאמה בסיסית של רמת סיכון על בסיס שאלון, הגל הנוכחי קופץ קדימה. מדובר במערכות חכמות הלומדות את המשקיעים באופן אישי, פלטפורמות שמבינות לא רק את סגנון הסיכון המועדף, אלא גם את תחומי העניין: מתעניינים בשבבים ופחות בנדל"ן? מעדיפים ניתוח טכני קצר או דוח מעמיק? ובאיזו שפה מעדיפים לצרוך את המידע?
העתיד של ההשקעות הוא ספוטיפיי של מניות. לא במובן של המלצה, שהוא תחום רגיש רגולטורית, אלא במובן של Discovery. המערכת הופכת להיות אוצֵר אישי של מניות: מסננת את הרעש ומגישה למשקיעים רק את המידע וההזדמנויות הפוטנציאליות הרלוונטיות ביותר עבורם, בשפתם, ובפורמט מתאים. זהו שינוי תפיסתי. אנחנו עוברים מעולם שבו המשקיעים מחפשים מידע, לעולם שבו המידע הרלוונטי מוצא את המשקיעים. ובניגוד לתעשיות אחרות, שבהן ההתאמה האישית היא בגדר תוספת נאה אך לא חיונית, בשוק ההון, היא עשויה להיות ההבדל בין החלטה מושכלת לבין החמצת הזדמנות.
דור אליגולא הוא שותף-מייסד וסמנכ״ל פיתוח עסקי בחברת BridgeWise