סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סניף של סופטבנק טוקיו יפן SoftBank
סניף של סופטבנק בטוקיו, יפן (צילום: Kentaro Takahashi/Bloomberg)

סופטבנק תשקיע 9 מיליארד דולר בחברות בינה מלאכותית

ב-12 החודשים האחרונים ההוצאה על השקעות והתחייבויות של הקונצרן היפני יותר מהכפילה את עצמה ל-8.9 מיליארד דולר. בסופטבנק הצהירו כי יהיו מוכנים גם לחרוג מהסכום תמורת העסקה הנכונה בבינה מלאכותית, שהיא המקור לצמיחה עתידית

סופטבנק מוכנה להתחייב להשקעות בבינה מלאכותית בשווי של קרוב ל-9 מיליארד דולר. המייסד, מאסיושי סון, הצהיר על אמונתו בבינה מלאכותית והצורך לעצב מחדש את החברה באמצעות חיפוש אחר עסקאות שיתמכו בחברת השבבים הבריטית ארם (Arm), שבשליטת סופטבנק.
ב-12 החודשים האחרונים ההוצאה של סופטבנק להשקעות ולהתחייבויות יותר מהכפילה את עצמה ל-8.9 מיליארד דולר. סופטבנק אמרה שהיא תהיה מוכנה גם לחרוג מהסכום תמורת העסקה הנכונה. "באופן עקרוני, נשמור על המגמה מבחינת קצב הפעילות של ההשקעות", אמר יושימיטסו גוטו, מנהל הכספים של סופטבנק לפייננשל טיימס". "אנחנו רוצים מעתה להגביר את ההשקעות בחברות בינה מלאכותית", הוסיף.
סון בנה את סופטבנק שהחלה מעסק בפס רחב באינטרנט לרשת טלפונים סלולריים, ולאחר מכן הפך את החברה לענקית השקעות עם גיבוי מסעודיה ואבו דאבי, תוך ניצול של השקעה מוצלחת במיוחד בעליבאבא. במחשבה שהבינה המלאכותית תהיה מקור לצמיחה עתידית, מנסה המיליארדר לעצב מחדש את סופטבנק כדי להישאר רלוונטי במה שנראה בעיניו כשלב הבא של האנושות.
עם זאת, החברה מתמודדת עם תחרות עולמית קשה. קבוצות טכנולוגיה גדולות כמו מיקרוסופט, אמזון וגוגל, התחייבו במיליארדי דולרים לשותפויות עם סטארט-אפים שבונים מודלים של בינה מלאכותית, וחברות הון סיכון מובילות מחפשות עסקאות עם קבוצות הבונות מוצרים ויישומי בינה מלאכותית. סופטבנק גם ספגה הפסדים בשנים האחרונות בכמה מההשקעות הגדולות שלה, כולל כ-14 מיליארד דולר שהשקיעה ב-WeWork לפני שזו פשטה את הרגל.
מאזן הקבוצה התחזק מאז, וביום רביעי שדרגה סוכנות הדירוג S&P את סופטבנק בחזרה ל-B פלוס כפול, הדרגה הגבוהה ביותר שלה לאי השקעה, תוך שציינה "שיפור באיכות הנכסים". התחזקות זו מספקת לסופטבנק את היכולת לבצע עסקה בקנה מידה גדול, אך לדברי גוטו הוא לא יאפשר למתוח כספים במרדף הזה. סמנכ"ל הכספים של סופטבנק אמר שיש לחברה את היכולת המאזנית לבצע עסקאות גדולות בשווי עשרות מיליארדי דולרים, אך הוא הזהיר כי המשקיעים אינם צריכים לצפות מסופטבנק לממן לבד מהלכים כאלו בלי להשתמש במימון.
בינתיים נראה כי יש גידול בעסקאות. החודש הובילה סופטבנק השקעה של יותר ממיליארד דולר בסטארטאפ של מכוניות אוטונומיות בבריטניה – Wayve, וסימנה את עסקת הבינה המלאכותית הגדולה ביותר באירופה עד כה. גוטו תיאר כמה תחומים שהוא רואה כבשלים לסוג ההשקעה הדרושה כדי לעזור למגזר הבינה המלאכותית לצמוח ולהועיל ל-Arm, כולל ייצור חשמל ומרכזי נתונים. אך הוא סירב להגיב לדיווחים שלפיהם Arm וסופטבנק שוקלות לייצר שבב AI.
לאחר שנמנע מהצגת הרווחים לפני יותר משנה, אמור סון לנאום באסיפת בעלי המניות השנתית של סופטבנק ביוני. בשנה שעברה יצרה סופטבנק את קבוצה של יועצי השקעות (Platform Group), המחפשים הזדמנויות השקעה בבינה מלאכותית. השקעות אלו ממומנות באמצעות המאזן של הקבוצה, החלטה המוגדרת בהתאם לשאלה אם מדובר בנכס אסטרטגי ולא כזה שיימכר בסופו של דבר כדי לממש תשואות.