סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
Apple Vision Pro mixed reality משקפי אפל
משקפי אפל ויז'ן פרו. ההימור האולי גדול ביותר של אפל מאז האייפון, וללא ספק היקר ביותר (צילום: Philip Pacheco/Bloomberg)

המשקפיים של אפל יאלצו להתחרות בדגם הזול יותר של מטא

הניסיונות לשכנע אנשים להרכיב משקפי מציאות נחלו עד כה כישלונות והולידו בעיקר בדיחות. בינתיים הטכנולוגיה השתכללה, הקהל התבגר, ונראה כי לוויז'ן פרו הבומבסטיים של אפל יש כעת סיכוי להצליח. אבל עם תג מחיר של 3,499 דולר המהפכה עשויה להגיע דווקא מהפתרון קל המשקל של מטא, Ray-Ban Stories

בשבועות הקרובים, אולי אפילו בימים הקרובים, אפל צפויה להתחיל למכור את ההימור אולי הגדול ביותר שלה מאז האייפון, וללא ספק היקר ביותר: משקפי המציאות המעורבת (MR) אפל ויז'ן פרו. המשקפיים דוחסים לתוכם את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר מבחינת תצוגה, זיהוי תנועה, חיישנים ויכולות מחשוב, ומגיעים בהתאם עם תג מחיר התחלתי של 3,499 דולר. אפל מקווה שזו תהיה תחילתה של המהפכה הגדולה הבאה של עולם הטכנולוגיה. אבל היא לא הראשונה, אפילו לא השנייה, שמקווה לחולל מהפכה כזו. ואף שהשוק הפעם שונה משמעותית מכפי שהיה בניסיונות קודמים, ייתכן שהמהפכה תגיע לא מהמוצר היקר ועמוס הטכנולוגיה של אפל, אלא דווקא מהחלופה קלת המשקל והזולה של מטא.
לפני עשור וקצת, באפריל 2013, חשפה גוגל את מה שהיא קיוותה שתהיה המהפכה הגדולה של עולם הטכנולוגיה: גוגל גלאס. משקפי מציאות מועשרת (AR) עם תג מחיר של 1,500 דולר, שענקית הטכנולוגיה קיוותה שיעשו לעולם את מה שהאייפון והסמארטפונים עשו שש שנים קודם לכן. אבל המהפכה לא התרחשה. הטכנולוגיה עוד לא היתה שם, המשקפיים היו מוגבלים ולא מרשימים – מסך התצוגה היה קטן, ממשק השליטה לא ידידותי, והיכולות נעדרות השראה – והכי משמעותי: הציבור הגיב בשלילה מוחלטת. למשתמשים המועטים אף הוצמד כינוי הגנאי Glassholes (על משקל Assholes). שנתיים לאחר מכן גוגל הפסיקה לייצר גרסה צרכנית. גרסאות לתעשייה שרדו יותר, אבל גם הן נקברו סופית ב־2023.
מדי כמה שנים מגיעה עוד חברת טכנולוגיה שמנסה להחיות את המגמה, ולא בהצלחה יתרה. הולונס של מיקרוסופט מ־2016 לא ממש תפסו, ואף שהחברה עדיין משווקת את הולונס 2, מדובר במוצר זומבי שלא זכה לעדכון משמעותי מאז 2019. גם סנאפ עדיין מייצרת ומשווקת את Spectacles, שנחשפו ב־2016, אבל לא הציגה גרסה חדשה למוצר כבר קרוב לשלוש שנים, והמשקפיים לא הפכו למוצר מיינסטרים או למקור הכנסה משמעותי. ב־2018 היה זה תורה של חברת הסטארט־אפ מג'יק ליפ להיכשל עם משקפיים שלא עמדו בציפיות הגבוהות שהחברה בנתה במשך כשלוש שנים. מטא ניסתה את כוחה לראשונה ב־2021 עם Ray-Ban Stories, בשיתוף מותג משקפי השמש הפופולרי, אבל בעיקר ספגה ביקורת בנושא פגיעה בפרטיות, ולפי "הוול סטריט ג'ורנל", נכון לקיץ 2023 מכרה 300 אלף יחידות בלבד.
וכמו שעון מקולקל, 2024 שוב מסתמנת כשנה שבה חברות הטכנולוגיה ינסו לשכנע אותנו שמה שאנחנו הכי צריכים בחיים זה לראות את העולם דרך עדשות משקפיים דיגיטליים ומחוברים. אבל הפעם יכול להיות שזה ייגמר אחרת. ולא רק כי מי שמובילה את המתקפה הפעם היא אפל, אולי החברה היחידה עם הצלחה עקבית ביצירת שווקים חדשים כמעט יש מאין (עיינו ערך אפל II, אייפוד, אייפון, אייפד ואפל ווטש). בשנתיים וחצי שחלפו מאז Ray-Ban Stories, הטכנולוגיה רשמה קפיצת דרך משמעותית מבחינת חומרה ותוכנה, אבל, חשוב אולי יותר, גם אנחנו השתנינו משמעותית, ומה שהיה בלתי נתפס ומוקצה חברתית ב־2013 יכול להתקבל בצורה אחרת לגמרי ב־2024.
בין שייכשלו ובין שיצליחו, ויז'ן פרו של אפל יהיו כנראה המוצר המדובר של השנה. מבחינה טכנולוגית, הם הדגמה מדהימה לקפיצת הדרך שנרשמה בעשור שחלף מאז גוגל גלאס. במקום מסך קטן בעל רזולוציה נמוכה לעין אחת בלבד, מסכים באיכות וחדות מרשימות שמאפשרים חוויית צפייה שלא נופלת מזו של מסכי טלוויזיה יוקרתיים. במקום שליטה בעיקר באמצעות משטח מגע לצד האוזן, חיישנים מתקדמים שמזהים תנועות ידיים ועיניים ומגיבים למחוות קול, כלומר חוויית שליטה טבעית וחלקה. תוסיפו לזה יכולות עיבוד דומות לאלו של מחשב טוב, מערכת הפעלה שפותחת פורטל למספר גדול של אפליקציות ויכולות גלישה מהירות שמאפשרות להזרים תכנים איכותיים, וקיבלתם מוצר שמיישם את כל מה שגוגל גלאס מעולם לא היה יכול להיות. לולא תג המחיר המפחיד – ב־3,499 דולר זהו אחד משלושת המוצרים היקרים ביותר של אפל – והמראה המסורבל והמרתיע שלהם, אפשר היה להמר בבטחה לכל הפחות על הצלחה מרשימה.
ובכל זאת, למרות חסמי המחיר והמראה, לוויז'ן פרו יש יותר סיכוי להצליח מאשר הניסיונות הקודמים. הטכנולוגיה שמזניקה את כל התחום כמה וכמה דרגות למעלה היא רק אחד הגורמים. היכולת של אפל לגייס מפתחים וליצור אקוסיסטם של אפליקציות ותכנים סביב המוצרים שלה היא אולי גורם משמעותי יותר.
אפל, שכבר ב־2008 עם השקת האפסטור הבינה שהכוח האמיתי של פלטפורמה נמצא בהפיכתה למגרש משחקים בעבור מיליוני מפתחים מכל העולם, יודעת היטב איך למשוך מפתחים לפלטפורמות שלה. גם למפתחים עצמם יש עניין להיות כבר מההתחלה במה שיכולה להיות הפלטפורמה הגדולה הבאה. אם ויז'ן פרו ייכשלו, זה לא יקרה כי למשתמשים לא היה מה לעשות איתם.
אבל בשעה שמרבית תשומת הלב מוסטת למוצר החדש של אפל, יש מי שסבורים שהפריצה תגיע דווקא משחקניות אחרות, כאלו שמציגות חזון אולי פחות שאפתני מבחינה טכנולוגית, אבל יותר מעשי בהיבט של היומיום. מוצרים אלו, שמכונים משקפיים חכמים, לא כוללים חיישנים מתקדמים, אפילו לא מסך, אלא בעיקר מצלמות, מיקרופונים, שטח אחסון ויכולת לצלם תמונות וסרטונים ולשתף אותם (דרך אפליקציה בסמארטפון) במדיה חברתית. "אנחנו רואים פוטנציאל מדהים למשקפיים חכמים, במיוחד אם אפשר להשתמש בקול ובמודלי שפה גדולים (LLMs, הטכנולוגיה שבסיס יישומים כמו ChatGPT) כממשק משתמש", אמר מנכ"ל קוואלקום כריסטיאנו אמון ל"פייננשל טיימס".
Spectacles של סנאפ נחשבים לחלוצים בקטגוריה הזו, אבל מי שמושך את מרבית תשומת הלב העדכנית הוא דווקא הדור השני של Ray-Ban Stories, שמטא השיקה בסתיו האחרון עם תג מחיר התחלתי של 299 דולר. המשקפיים קלים ונוחים יותר מהדור הקודם, ובדומה ניתן להשתמש בהם לצורך צילום תמונות והאזנה למוזיקה. החידוש המרכזי שלהם הוא תמיכה בסייען Meta AI, שניתן להפעיל באמצעות פקודות קוליות. בהמשך השנה יוכלו המשקפיים גם להבין את ההקשר החזותי של השאלה שמופנת לסייען (למשל "מה הבניין הזה?", "איך מתקנים את הברז הזה?").
יכולות שליטה אלו לא היו אפשריות כשגוגל גלאס יצאו ב־2013, אפילו לא כשמטא השיקה את הדור הראשון של המשקפיים שלה ב־2021. אבל עכשיו, כשרוכבים על יכולות הבינה המלאכותית הגנרטיבית, ניתן לשלוט במוצרים אלו בצורה נטולת מאמץ, וללא צורך בממשק משתמש פיזי כמו משטח מגע או חיישני תנועה.
"הרבה אנשים הופתעו מקבלת הפנים החיובית של המשקפיים של מטא", אמר ל"פייננשל טיימס" ג'ון הנקי, מנכ"ל ניאנטק, מפתחת משחקי המחשב, שאחראית ללהיט ה־AR פוקימון גו. "אני חושב שהגרסה הזו היא המכשיר הנכון בזמן הנכון. אני רואה כאן הזדמנות גדולה הרבה יותר ממכשירים כמו ויז'ן פרו של אפל".