שופינג דרך ChatGPT? זוהי רק ההתחלה
בשבוע שעבר השיק OpenAI, הסטארטאפ הגדול בעולם, עוד פיתוח מסקרן. החברה קראה לזה Instant Checkout, והמוצר פשוט למדי ואפילו מתבקש. הוא מאפשר לחפש מוצר, לקבל הצעות, ולסגור את הרכישה - ישירות מהצ'אט. "הי צ'אט! תמצא לי מתנה לחג, לאדם שחובב אפייה, בפחות מ-100 דולר", מה יותר טבעי מזה?
למעשה מדובר בשיתוף פעולה שיצרה OpenAI, בשלב זה עם אתר הסחר Etsy ועם חברת הסליקה והתשלומים Stripe. פלטפורמת Etsy מביאה לשותפות את הסוחרים שלה, ו-Stripe דואגת למנגנון התשלומים ומניעת הונאות. כרגע שיתוף הפעולה מוגבל רק לארה"ב, אך לפי הודעת החברה, בקרוב תצטרף למיזם גם פלטפורמת Shopify הענקית.
מאחורי הקלעים, OpenAI מקדמת פרוטוקול חדש בשם Agentic Commerce Protocol, שאמור לאפשר לחנויות, אנשים וסוכני AI לדבר באותה שפת מסחר. הפרוטוקול פתוח ותיאורטית יאפשר גם לשחקניות LLM אחרות ופלטפורמות סחר נוספות להצטרף. כחברה שמעורבת בבניית התשתית של מהפכת השופינג, ניתן לומר שזוהי רק ההתחלה.
למרות הכל, לא בטוח שסוחרים ימהרו לזנק על עגלת ה-ACP. ראשית, בכניסה לשדה התחרות הזה יש אובדן מוחלט של ערך המותג ושל מערכת היחסים עם הלקוח. עלול להיווצר מרוץ לתחתית במחירים, וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון את העמלות שסוחרים יצטרכו לשלם (בשלב כלשהו) ל-OpenAI וסטרייפ. לבסוף, ההצטרפות לעולם החדש מצריכה גם "עבודת צנרת" והתאמת האתרים והתוכן לאיך ש-OpenAI רוצה לקרוא אותם והדאטה שהיא מבקשת.
מהפכת הסחר של OpenAI נראית מבטיחה אך יש לזכור שהיא מוגבלת בשלב זה. Etsy ו-Shopify הם איים קטנים באוקיינוס האינטרנט הגדול. באינטרנט אפשר לקנות מוצרי בישול אבל גם טיסות, בתים, מכוניות, ניירות ערך. המחירים ברשת משתנים כל הזמן, וכך גם המלאי וזמני השילוח. לנסות לסגור הסכמי שותפות ואינטגרציה נקודתיים זה קצת כמו לרוקן את הים בכפית.
מהפכת השופינג-AI המלאה תהיה חייבת להתבסס לא על הסדרים נקודתיים, אלא על רשת אינטרנט פתוחה, שקופה ושוויונית; רשת שבה בני אדם ו-Agents גולשים באופן חופשי ונגיש. עולם כזה יאפשר מגוון פלטפורמות השוואה ורכישה, של מגוון המוצרים, בהינף פרומפט.
אור לנצ'נר הוא מנכ"ל ברייט דאטה































