סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
ריצ'רד וויליאמס הוא המודל מספר 1 ליזמות, גם בהייטק

אביהן של אגדות הטניס, האחיות ונוס וסרינה וויליאמס, ידע שהן תהיינה אלופות עוד לפני שהן נולדו. היזמית הגר דרור סבורה שזה בדיוק הסטייט-אוף-מיינד שצריך לאמץ כל סטארט-אפיסט מתחיל, גם אם יש לו בינתיים רק רעיון. שילוב בין אמונה, אימונים וחזון שווה ניצחון

"להקים סאטרט-אפ, זה כמו לאכול זכוכיות ולהביט לתוך תהום. זה חייב לבעור בעצמותייך. זה הולך להיות קשה ומלחיץ, ואם אתם צריכים מילות מוטביציה - אל תעשו את זה". כך הגדיר מנכ"ל טסלה וספייס איקס אלון מאסק את המסע שעוברים יזמים רבים, אבל השורש של יזמות הוא לא בהכרח הקמת סטארט-אפ טכנולוגי. אפשר להגדיר אותו כמסע שבו יש התגייסות משמעותית למען מטרה מסוימת.
ואולי אין יותר מתאים מזה לתיאור המסע של הסטארט-אפ שנקרא האחיות סרינה ו-ונוס ווליאמס, בהובלת אביהן ריצ'רד, בתפקיד היזם, לפסגת הטניס העולמי, כנגד כל הסיכויים והדעות הקדומות. הסיפור של האחיות ווליאמס הוא שיעור מעולה בהתמדה, בנחישות, במאבק נגד מוסכמות חברתיות ודעות קדומות, בסימון והסתערות על מטרות ובהגשמתן בסופו של דבר, שכל יזם יכול ללמוד ממנו.
גם בהוליווד הבינו את זה. לפני מספר חודשים עלה לאקרנים הסרט שמגולל את הסיפור יוצא הדופן של האחיות, מהילדות הקשה בשכונת המצוקה בלוס אנג'לס ועד לכיבוש "הספורט הלבן", תרתי משמע.במרכז הסרט, שנקרא "משפחה מנצחת" (במקור, "King Richard") נמצא ריצ'רד וויליאמס, אותו מגלם וויל סמית' - אדם שחור שהגיע מרקע לא פשוט. יום אחד הוא ראה במקרה בטלוויזיה את אליפות צרפת הפתוחה בטניס ואת הזוכה בתחרות מקבל לידיו צ'ק על סך 40,000 דולר ואמר לאשתו 'יהיו לנו שני ילדים ונהיה עשירים'. הם הולכים להיות שחקני טניס".
3 צפייה בגלריה
ריצ'ארד וויליאמס עם בתו, סרינה
ריצ'ארד וויליאמס עם בתו, סרינה
ריצ'ארד וויליאמס. אבא גאה
(צילום: AP)
ריצ'רד התכוון לזה. לצורך כך הוא אפילו ניסח תוכנית מסודרת על גבי 78 עמודים, המתארת לפרטי פרטים כיצד יהפוך את בנותיו – עוד לפני שנולדו – לשחקניות טניס מהטופ העולמי, מבלי שאימן טניס מעולם. ריצ'רד הוא דמות שמצליחה לעורר מחלוקת והשראה, בו זמנית. מצד אחד, מדובר באדם עקשן, לא מתפשר, שהלך נגד הזרם, והנהיג שיטות אימון משונות וקשוחות ביותר, שכללו אימונים עד הלילה בכל מזג אוויר, הנחת זכוכיות במתכוון על המגרש, התעלמות מלא מעט עצות שקיבל ממאמני טניס מקצוענים ומניעה מבנותיו מלהשתתף בטורנירי נוער מקצועיים ושוחקים.
מצד שני, מדובר ביזם יצירתי, נחוש ונועז, שהצליח להקפיץ את בנותיו, שחורות העור, בספורט עם הרבה דעות קדומות, אל צמרת הטניס העולמית. זה קרה בזכות אמונה, התמדה, דבקות במטרה ועבודה קשה. היקף הזכיות של האחיות וויליאמס בטורנירי הגראנד סלאם, הנחשבים ביותר בעולם הטניס, הוא חסר תקדים: האחות הבכורה ונוס זכתה ב-7 טורנירים וסרינה זכתה ב-23 טורנירים - שיא של כל הזמנים. זאת, בנוסף ל-4 מדליות זהב אולימפיות שיש לכל אחת.
3 צפייה בגלריה
ונוס וסרינה וויליאמס
ונוס וסרינה וויליאמס
ונוס וסרינה וויליאמס בפרמיירה של "משפחה מנצחת". מה לעשות, אבא התעקש
(צילום: AP)
מה לספורט הלבן וליזמות? הכל קשור. אנחנו חיים בעולם רשתי ומחובר. ערכים הם דבר אוניברסלי, חוצה תחומים ומגזרים. הערכים ודרך הפעולה שהצליחו להוביל את האחיות וויליאמס להצלחה מסחררת יכולים לסייע גם ליזמים אחרים. כשיש ערכים מוצקים, היזמים יודעים לאן הם הולכים ולכן גם אם תהיינה מהמורות בדרך - ותהיינה - הם יוכלו להן. אחרי הכל, ספורט הוא מיקרוקוסמוס של החיים עצמם ושל עולם היזמות. בייחוד כשמדובר בספורט יחידני.
לא במקרה סרינה וויליאמס הצליחה לבנות, לצד הקריירה הספורטיבית יוצאת הדופן, גם אימפריית השקעות מרשימה, שכוללת עסקי אופנה ותכשיטים, יחד עם קרן הון סיכון, שהשקיעה עד היום ביותר מ-50 סטאראפים בשלב המוקדם - בעיקר בהובלת יזמים שחורים ונשים - בנוסף למיזמי פילנתרופיה רבים ומרשימים.
מהחזון של ריצ'רד וויליאמס אפשר ללמוד הרבה. עקשנות, אומץ והרבה מאוד חוצפה חיובית חיוניים, שלא נאמר הכרחיים, לכל יזמות באשר היא. כיצד ליישם אצלנו חזון דומה, שיתאים לשאיפות שלנו? ראשית, ננסח לעצמנו סוג של מסמך התחייבות – אישי, זוגי, משפחתי – שבנוי משורה של יעדים הנגזרים ממטרות או מחלומות שאנחנו שואפים להגשים בטווח הארוך. אם נוצר הרושם שאותו מסמך התחייבות – או תכנון ארוך טווח – נשאר ברובד התפיסתי בלבד, אזי מדובר ברושם מוטעה: המסמך הזה הוא מצפן שחייב להיות מתורגם למעשים.
כמו מאמני טניס רבים שמזכירים לשחקנים שאותם הם מאמנים לא להסתכל מעבר לנקודה הבאה שהם צריכים להשיג, גם יזמים חייבים לצאת מנקודת הנחה שהדרך ליישום התוכנית עוברת בהתמקדות בהשגת המטרה "הנוכחית בלבד, עקב בצד אגודל". אם תסתכלו כל פעם על המטרה כולה, היא תיראה קשה ובלתי מושגת - מה שבהחלט עשוי לגרום לכם לירידה במוטיבציה.
3 צפייה בגלריה
הגר דרור
הגר דרור
הגר דרור. השקיעה באמונה ובאימונים
(צילום: ליאור גולסאד)
סבלנות היא מצרך נדיר, אבל אם אנחנו רוצים להצליח, אנחנו חייבים להבין שהצלחה דורשת זמן, הרבה זמן. מבחינה זו, ריצ'רד ווליאמס יכול ללמד אותנו שיעור בנחישות ובהתמדה: לקח יותר מ-13 שנה עד שבתו ונוס הצליחה להגיע לראשונה לגמר אליפות ארה"ב הפתוחה.
כאן נכנסת הפרקטיקה, שבאה לידי ביטוי, בראש ובראשונה, בתעוזה לכתוב תכנית סדורה. הכתיבה עצמה של המטרות והיעדים, החזון והערכים. מיד לאחר מכן יש לעבור לנקיטת המהלכים שסימנו לעצמנו ככאלה שיביאו אותנו להגשמת היעדים/המטרות/החלומות, ולבסוף - עקביות והמשכיות. כאן באים לידי ביטוי שני עקרונות חשובים, השזורים יחדיו במשנתו של וויליאמס: אמונה ואימונים.
כמו בטניס, כך ביזמות והשקעות. במיוחד בכל הנוגע לעולם השקעות הון סיכון. קרנות השקעה ומשקיעים מחפשים לא רק מוצר טוב וצוות מוצלח, אלא חזון. מעניינים אותם יזמים שיודעים לחשוב בגדול, מההתחלה. החזון והמטרות הם אלה שבמקרים רבים ירתמו את המשקיעים למיזם, ולא בהכרח הוכחת ההיתכנות הטכנולוגית או העסקית שלו.
הגר דרור היא יזמית המלווה משקיעים בשותפויות מו"פ ומיזמים טכנולוגיים