סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי וסטו בן ציקל , יניב ברטלה ו אלון ליפשיץ

פרשת ההונאה בחברת האינשורטק הישראלית: וסטו הגישה בקשה להקפאת הליכים בישראל

הבקשה נעשתה לאחר שבארה"ב החברה הגישה בקשה להגנה בפני נושים ברקע הקפאת נכסיה בארה"ב ובישראל. אתמול דווח כי תאגיד ביטוח אמריקאי הגיש למחוזי בת"א בקשה להטלת עיקולים בגובה של כחצי מיליארד שקלים

חברת האינשורטק הישראלית וסטו (Vesttoo) הגישה לפני שעה קלה בקשה להקפאת הליכים בארץ. הבקשה להקפאת הליכים נעשתה לאחר שבארה"ב החברה הגישה בקשה להגנה בפני נושים (Chapter 11) על רקע הקפאת נכסיה בארה"ב ובישראל.
במסגרת הבקשה וסטו טוענת בפני הרשויות בארה"ב כי היא לא מסוגלת להתמודד עם כל ההליכים המתנהלים במצבה הכספי. וסטו מבקשת בבקשה להקפאת הליכים שהגישה בבית הדין המחוזי בתל אביב לקבל עדיפות להליכים בישראל על פני ההליכים בארה"ב.
על פי וסטו, במידה שלא יינתן לה האפשרות להקפיא הליכים היא צפויה ברמת ודאות גבוהה לאבד בימים הקרובים את הצוות הטכנולוגי שלה ולמעשה תאבד כל סיכוי להשבת הערך שאבד לה לאורך התמוטטותה.
אתמול דווח כי תאגיד הביטוח האמריקאי וויט רוק (White Rock Insurance) - לקוח מרכזי של החברה - הגיש לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה להטלת עיקולים בגובה של כחצי מיליארד שקלים על נכסיה של החברה בכל הבנקים. המשמעות, ככל שתאושר הבקשה, היא הקפאה זמנית של כל נכסי החברה בישראל עד לגובה הסכום המבוקש. הערכות הן כי הבקשה להקפאת נכסי החברה גררה את החברה להגיש את הבקשה לפשיטת רגל.
המהלך של היום נעשה כ-10 חודשים בלבד לאחר שהחברה הוגדרה בשוק הפינטק כ"יוניקרן". זאת לאחר שבאוקטובר 2022 גייסה החברה 80 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר והפכה לחד-קרן. טרם גילוי ההונאה הנהלת וסטו, בהובלת יניב ברטלה הכינה את הקרקע לגיוס רביעי במסגרתו ביקשה לגייס הון נוסף לפי שווי שמתקרב ל-2 מיליארד דולר.
ההגנה בפני נושים היא צעד נוסף במסע ההתמוטטות של וסטו, לאחר שלפני שבועיים הורחקו ממנה המייסדים - ברטלה ששימש כמנכ"ל החברה ואלון ליפשיץ. להשקפת הדירקטוריון ההנהלה ידעה על התרמית שמתחוללת במערכות החברה אך לא דיווחה עליה בזמן. באותו השבוע פיטרה הנהלת וסטו 150 עובדים שהיוו 75% מעובדיה - רובם בישראל. היו"ר עמי ברלב מכהן מאז כמנכ"ל החברה והנהלתה החליטה בין השאר לסגור את חברת הביטוח העצמאית שהקימה בברמודה.
בחודש שעבר חשף "כלכליסט" את הפרשה, במסגרתה מכתבי הביטחונות שהוציאו המשקיעים שרכשו את ביטוחי המשנה דרך זירת המסחר של החברה היו מזויפים ובהיקף של מיליארדי דולרים. החשד שעלה לגבי וסטו הוא שמשקיעים שהשתמשו בפלטפורמה של החברה הצליחו לרכוש את הסיכון מחברות הביטוח תוך הצגת ערבויות מזויפות, שהמערכת של וסטו לא בדקה או לא זיהתה אותן ככאלה. על פי החשד, הזיופים נעשו באמצעות שיתופי פעולה עם עובדים בבנקים השונים, ככל הידוע רובם מסין. וסטו חושדת גם כי גורמים פנימיים בחברה היו מודעים לאפשרות לבצע את הרכישות באמצעות הפלטפורמה ללא LC אותנטי. החשד הוא שבוצעו עסקאות כאלה במיליארדי דולרים, בעוד וסטו נהנית מעמלה על כל עסקה כזו.